Uncertainties of remote education and social distance

reflections on educational praxis in Afin/Ituiutaba (2020)

Authors

  • Maria Aparecida Augusto Satto Vilela Universidade Federal de Uberlândia https://orcid.org/0000-0002-2602-5260
  • Beatriz Fernanda Carreira Universidade Federal de Uberlândia
  • Luana Maciel do Nascimento Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-62395

Keywords:

Alternative entrance exam, Educational praxis, Social transformation, Emancipation

Abstract

This experience report aims to reflect on the proposal by Afin/Ituiutaba in 2020 with regard to the fulfillment of its goals, relating it to the principles of education from a Freirean perspective. Therefore, we present as methodological procedures, the analysis of the documents: the proposal of Afin/Ituiutaba 2020 in the remote model due to the Covid-19 pandemic; the project submitted to the Extension Information System; and the results report which contains the activities performed. The analysis considered the dialogue with an education that fights alienation and oppression, subsidized by a Freirean perspective (BRANDÃO, 2006; FREIRE, 1979a, 1979b, 1987, 1996). In this way, it was possible to analyze the actions of Afin/Ituiutaba in 2020 as drivers of an education based on the principles of autonomy and emancipation, based on the exchange of experiences between students, teachers and community. We found that, despite the various challenges to promote this educational perspective, Afin/Ituiutaba reinvented itself and managed to achieve its goals, making the right to education more accessible to a portion of students, especially to groups neglected in face of social inequalities.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Aparecida Augusto Satto Vilela, Universidade Federal de Uberlândia

PhD in Education (History, Politics, Society), Pontifical Catholic University of São Paulo, Brazil; adjunct professor at the Pontal Institute of Human Sciences, Federal University of Uberlândia, Minas Gerais, Brazil.

Beatriz Fernanda Carreira, Universidade Federal de Uberlândia

Undergraduate student in Pedagogy, Pontal Institute of Human Sciences, Federal University of Uberlândia, Minas Gerais, Brazil; scholarship from the Afin/Ituiutaba Project.

Luana Maciel do Nascimento, Universidade Federal de Uberlândia

Undergraduate student in Pedagogy, Pontal Institute of Human Sciences, Federal University of Uberlândia, Minas Gerais, Brazil; scholarship from the Afin/Ituiutaba project.

References

AFIN - AÇÕES FORMATIVAS INTEGRADAS DE APOIO AO INGRESSO NO ENSINO SUPERIOR. Avaliação discente. Ituiutaba, 2020b.

AFIN - AÇÕES FORMATIVAS INTEGRADAS DE APOIO AO INGRESSO NO ENSINO SUPERIOR. Proposta Afin/Ituiutaba. Ituiutaba, 2020a.

AFIN - AÇÕES FORMATIVAS INTEGRADAS DE APOIO AO INGRESSO NO ENSINO SUPERIOR. Relatório de resultados - prestação de contas - cumprimento do objeto. Ituiutaba, 2020c.

BRANDÃO, C. R. O que é educação. São Paulo, Brasiliense, 2006.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

DE LA FUENTE, A. R. de S. Pré-vestibular alternativo como território de cidadania: contribuições do Campus Pontal da Universidade Federal de Uberlândia. 422 f. Tese (Doutorado em Geografia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/26924/1/PrevestibularAlternativoTerrit%C3%B3rio.pdf. Acesso em: 8 jul. 2021.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. Tradução de Kátia de Mello e Silva. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979b.

FREIRE, P. Educação e mudança. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979a.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura)

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 3. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.

GADOTTI, M. Educação popular, educação social, educação comunitária: conceitos e práticas diversas, cimentadas por uma causa comum. Diálogos, Brasília, v. 18, n. 1, p. 10-32, dez. 2012. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RDL/article/view/3909/2386. Acesso em: 7 jul. 2021.

INSTITUTO PENÍNSULA. Retratos da educação no contexto da pandemia do Coronavírus: um olhar sobre múltiplas desigualdades. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2020. Disponível em: https://frm.org.br/wp-content/uploads/2021/02/Retratos-da-Educacao-na-Pandemia_digital-1-compactado.pdf. Acesso em: 15 jul. 2021.

ITUIUTABA. Projeto de Extensão Ações Formativas Integradas de Apoio ao Ingresso no Ensino Superior - AFIN. Ituiutaba. SIEX: Universidade Federal de Uberlândia, 2020.

RODRIGUES, A. C. B. Teletrabalho: a tecnologia transformando as relações de trabalho. 142f. Dissertação (Mestrado em Direito do Trabalho e da Seguridade Social) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/2/2138/tde-14062012-112439/publico/TELETRABALHO_A_tecnologia_transformando_as_relacoes_de_trabalho_Integral.pdf. Acesso em: 31 jul. 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA – UFU. Conselho de Graduação. Resolução n. 7, de 10 de julho de 2020. Dispõe sobre a instituição, autorização e recomendação de Atividades Acadêmicas Remotas Emergenciais, em caráter excepcional e facultativo, em razão da epidemia da COVID19, no âmbito do ensino da Graduação na Universidade Federal de Uberlândia. Disponível em: http://www.reitoria.ufu.br/Resolucoes/ataCONGRAD-2020-7.pdf. Acesso em: 9 jul. 2021.

Published

2021-09-29

How to Cite

VILELA, M. A. A. S.; CARREIRA, B. F.; NASCIMENTO, L. M. do . Uncertainties of remote education and social distance: reflections on educational praxis in Afin/Ituiutaba (2020). Revista de Educação Popular , Uberlândia, p. 415–431, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-62395. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/62395. Acesso em: 21 nov. 2024.