A educação popular na internet em tempos de pandemia
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2021-61797Keywords:
Popular education, Internet, University, CommunityAbstract
This text presents an experience in the production of educational content during the period of the COVID-19 pandemic that has been devastating our country since 2020. The need for greater dialogue with students and the community led to the initiative of creating new communication strategies. Based on the concept of popular education, a group of professors created the project Popular education in Networks with the aim of producing reflective texts and videos based on theoretical concepts, but accessible for all people. The project was implemented through the production and publication of videos and texts for YouTube, social networks (Facebook) and messenger apps (WhatsApp). The results demonstrated that there was public acceptance and the material produced manages to dialogue – through scientific concepts – with the community outside the academic environment.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Documento de Área. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/capes/. Acesso em: 10 maio 2021.
DURKHEIM, E. A educação moral. Petrópolis: Vozes, 2008.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.
FREIRE, P. Comunicação ou extensão. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975.
GUINDANI, E. O processo de produção do conhecimento nos PPGs de Teologia: da institucionalização à inserção no sistema Capes. 2011. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/95654. Acesso em: 10 maio 2021.
HURTADO, C. N. Educar para transformar, transformar para educar: comunicação e educação popular. Tradução de Romualdo Dias. Petrópolis, RJ: Vozes, 1993.
KUENZER, A.; MORAES, M. C. Temas e tramas na pós-graduação em Educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 93, p. 1.341-1.363, set./dez. 2005. Doi: 10.1590/S0101-73302005000400015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/NCGYCZkVyFqBNwCTJnjWJ8x/?lang=pt. Acesso em: 15 ago. 2021.
LÈVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Loyola, 1998.
MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Moraes, 1984.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2 ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.
MURARO, D. N.; SILVA, S. Conhecer para transformar: a epistemologia crítico-dialética de Paulo Freire. In: Reunião Anped Sul, 10., 2014. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/1196-0.pdf. Acesso em: 15 ago. 2021.
PAINEL TIC COVID-19. Pesquisa web sobre o uso da Internet no Brasil durante a pandemia do novo coronavírus: Painel TIC COVID-19 [livro eletrônico]. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2021. Disponível em: https://cgi.br/media/docs/publicacoes/2/20210426095323/painel_tic_covid19_livro_eletronico.pdf. Acesso em: 16 jun. 2021.
SGUISSARDI, V.; SILVA JÚNIOR, J. R. Trabalho intensificado nas federais: pós-graduação e produtivismo acadêmico. São Paulo: Xamã, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.