A educação popular na internet em tempos de pandemia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-61797

Keywords:

Popular education, Internet, University, Community

Abstract

This text presents an experience in the production of educational content during the period of the COVID-19 pandemic that has been devastating our country since 2020. The need for greater dialogue with students and the community led to the initiative of creating new communication strategies. Based on the concept of popular education, a group of professors created the project Popular education in Networks with the aim of producing reflective texts and videos based on theoretical concepts, but accessible for all people. The project was implemented through the production and publication of videos and texts for YouTube, social networks (Facebook) and messenger apps (WhatsApp). The results demonstrated that there was public acceptance and the material produced manages to dialogue – through scientific concepts – with the community outside the academic environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evandro Ricardo Guindani, Universidade Federal do Pampa

PhD in Education, Federal University of Santa Catarina, Brazil; adjunct professor at the Federal University of Pampa, São Borja, Rio Grande do Sul, Brazil; coordinator of the Ciêncialiberta Channel.

Joel Felipe Guindani, Universidade Federal de Santa Maria

PhD in Communication and Information, Federal University of Rio Grande do Sul, Brazil; adjunct professor at the Federal University of Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brazil; member of the Research Group Processes and Practices in Creative and Cultural Activities (UNIPAMPA/CNPq).

Yáscara Michele Neves Koga, Universidade Federal do Pampa

PhD in Education, Pontifical Catholic of São Paulo, Brazil; adjunct professor at the Federal University of Pampa, São Borja, Rio Grande do Sul, Brazil.

Tatiana Fraga Pastre, Universidade Federal do Pampa

Undergraduate student in Human Sciences, Federal University of Pampa, Rio Grande do Sul, Brazil.

Deivis Eduardo Alves Leite, Universidade Federal do Pampa

Undergraduate student in Human Sciences, Federal University of Pampa, Rio Grande do Sul, Brazil.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Documento de Área. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/capes/. Acesso em: 10 maio 2021.

DURKHEIM, E. A educação moral. Petrópolis: Vozes, 2008.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

FREIRE, P. Comunicação ou extensão. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975.

GUINDANI, E. O processo de produção do conhecimento nos PPGs de Teologia: da institucionalização à inserção no sistema Capes. 2011. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/95654. Acesso em: 10 maio 2021.

HURTADO, C. N. Educar para transformar, transformar para educar: comunicação e educação popular. Tradução de Romualdo Dias. Petrópolis, RJ: Vozes, 1993.

KUENZER, A.; MORAES, M. C. Temas e tramas na pós-graduação em Educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 93, p. 1.341-1.363, set./dez. 2005. Doi: 10.1590/S0101-73302005000400015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/NCGYCZkVyFqBNwCTJnjWJ8x/?lang=pt. Acesso em: 15 ago. 2021.

LÈVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Loyola, 1998.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Moraes, 1984.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2 ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.

MURARO, D. N.; SILVA, S. Conhecer para transformar: a epistemologia crítico-dialética de Paulo Freire. In: Reunião Anped Sul, 10., 2014. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/1196-0.pdf. Acesso em: 15 ago. 2021.

PAINEL TIC COVID-19. Pesquisa web sobre o uso da Internet no Brasil durante a pandemia do novo coronavírus: Painel TIC COVID-19 [livro eletrônico]. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2021. Disponível em: https://cgi.br/media/docs/publicacoes/2/20210426095323/painel_tic_covid19_livro_eletronico.pdf. Acesso em: 16 jun. 2021.

SGUISSARDI, V.; SILVA JÚNIOR, J. R. Trabalho intensificado nas federais: pós-graduação e produtivismo acadêmico. São Paulo: Xamã, 2009.

Published

2021-09-29

How to Cite

GUINDANI, E. R.; GUINDANI, J. F.; KOGA, Y. M. N.; PASTRE, T. F.; LEITE, D. E. A. A educação popular na internet em tempos de pandemia. Revista de Educação Popular , Uberlândia, p. 383–398, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-61797. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/61797. Acesso em: 23 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)