School evaluation in Secondary Education in Mozambique and the evidence of an exclusive education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-61575

Keywords:

ESG2, Evaluation regulation, Excluding education, Sociology of education, Mozambique

Abstract

This article aims to analyze the implications arising from the current evaluation processes in the General Secondary Education of the 2nd cycle – ESG2 in Mozambique. Theoretically, education sociological categories were mobilized, namely, the rites of institution/social consecration, and cultural/linguistic capital. Such concepts have taken on a prominent role in unveiling the essence of the principles underlying the Evaluation Regulation adopted in ESG2. Methodologically, it is a qualitative study with some quantitative touches, using the hermeneutic method, which made it possible to analyze the bibliographic and documentary sources inherent to Mozambican education. The arguments discussed here suggest the establishment of educational policies more consistent with the social precariousness and cultural/linguistic capital that mark the vast majority of students and the promotion of the desirable inclusion and school justice within the teaching system, legally provided.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aristides Silvestre Culimua, Universidade Católica de Moçambique

PhD student in Education, State University of Santa Catarina, State of Santa Catarina, Brazil; CAPES PEC-PG scholarship holder.

References

BASÍLIO, G. Fundamentação epistemológica do currículo local. In: CAPECE, J. A.; BASÍLIO, G. (org.). O currículo local: teoria e prática. Maputo: Educar-UP, 2017. p. 17-49.

BASÍLIO, G. O Estado e a escola na construção da identidade política moçambicana. 2010. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/10227/1/Guilherme%20Basilio.pdf. Acesso em: 1º jan. 2021.

BOURDIEU, P. A economia das trocas linguísticas: o que falar quer dizer. São Paulo: EDUSP, 1998a.

BOURDIEU, P. Os herdeiros: os estudantes e a cultura. 2. ed. Florianópolis: EDUFSC, 2018.

BOURDIEU, P. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. Escritos de educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998b. p. 71-79.

BOURDIEU, P.; CHAMPAGNE, P. Os excluídos do interior. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. Pierre Bourdieu: escritos de educação. 8. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998. p. 217-227.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

CASTIANO, J. P.; NGOENHA, S. E. A longa marcha duma educação para todos em Moçambique. 3. ed. Maputo: Publifix, 2013.

CHIMBUTANE, F. Línguas e educação em Moçambique: uma perspectiva sócio-histórica. In: GONÇALVES, P.; CHIMBUTANE, F. (org.). Multilinguismo e multiculturalismo em Moçambique: em direção a uma corrente entre discurso e prática. Maputo: Alcance, 2015. p. 35-75.

CRESWELL. J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

DUARTE, S. M. A avaliação por ciclos de aprendizagem no Ensino Básico em Moçambique: entre tensões e desafios. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 13, n. 1, p. 33-47, jan./fev. 2018. Doi: 10.5212/PraxEduc.v.13i1.0002. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa. Acesso em: 27 set. 2020.

DUBET, F. Desigualdades multiplicadas. Rio Grande do Sul: Unijuí, 2003.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 64. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2017.

FREITAS, L. C. de et al. Avaliação educacional: caminhando pela contramão. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

GASPERINI, L. Moçambique: educação e desenvolvimento rural. Roma: Edizioni Lavoro, 1989.

GOLIAS, M. Sistemas de ensino em Moçambique: passado e presente. Maputo: Editora Escolar, 1993.

MAZULA, B. A complexidade de ser professor em Moçambique e seus desafios. Maputo: Plural Editores, 2018.

MOÇAMBIQUE. [Constituição 2004)]. Constituição da República de Moçambique. Disponível em: http://cedis.fd.unl.pt/wp-content/uploads/2016/01/CONST-2004.pdf. Acesso em: 1º out. 2020.

MOÇAMBIQUE. Boletim da República. Lei nº 18, de 28 de dezembro de 2018. I Série, n. 254. Reajusta o Quadro Geral do Sistema Educativo. Maputo: Imprensa Nacional, 2018b.

MOÇAMBIQUE. Boletim da República. Lei nº 4, de 23 de março de 1983. Aprova e Lei do Sistema Nacional de Educação e define os principíos fundamentais na sua apliação. Série, n. 12. Aprova a Lei do Sistema Nacional de Educação. Maputo: Imprensa Nacional, 1983.

MOÇAMBIQUE. Boletim da República. Lei nº 6, de 6 de maio de 1992. Reajusta o quadro geral do Sistema Nacional de Educação (SNE) e adequa as disposições nele contidas. I Série, n. 19. Maputo: Imprensa Nacional, 1992.

MOÇAMBIQUE. Instituto Nacional de Estatística. Resultados definitivos. Maputo/Moçambique, 2019. Disponível em: www.ine.gov.mz. Acesso em: 20 ago. 2019.

MOÇAMBIQUE. Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano. Plano estratégico de educação/18ª Reunião Anual de Revisão: Desempenho do setor da educação/relatório 2016. Maputo, 2017.

MOÇAMBIQUE. Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano. Plano estratégico de educação 2020-2029: por uma educação inclusiva, patriótica e de qualidade. Maputo, 2020. Disponível em: https://planipolis.iiep.unesco.org/sites/planipolis/files/ressources/2020-22-mozambique-esp.pdf. Acesso em: 30 set. 2020.

MOÇAMBIQUE. Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano. Regulamento de avaliação do ensino primário, ensino secundário geral e alfabetização e educação de adultos. Maputo, 2018a. Disponível em: http://www.mined.gov.mz/Documents/REG.Avaliac%CC%A7a%CC%83o%20(003).pdf. Acesso em: 1º jan. 2021.

MOÇAMBIQUE. Ministério da Educação. Estratégia do ensino secundário 2009-2015. Maputo, 2009. Disponível em: http://www.mined.gov.mz/Legislacao/Documents/Estrat%C3%A9gia%20do%20Ensino%20Secund%C3%A1rio%20Geral%202009%20-%2020015.pdf. Acesso em: 1 jan. 2019.

MOÇAMBIQUE. Ministério da Educação . Plano curricular do ensino secundário geral. Maputo: INDE, 2007. Disponível em: http://www.eln.co.mz/wp-content/uploads/2015/04/programa.pdf. Acesso em: 20 jul. 2021

NOGUEIRA, M. A.; NOGUEIRA, C. M. M. Bourdieu e a educação. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

ONU. Declaração Universal dos Direitos do Homem. 1948. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php? conteudo=789. Curitiba, Acesso em: 10 jan. 2018.

POPPER, K. Conjecturas e refutações. Brasília: Editora UnB, 1980.

VALLE, I. R.; RUSCHEL, E. A meritocracia na política educacional brasileira (1930-2000). Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 22, n. 1, p. 179-206, 2009. Doi: 10.21814/rpe.13957. Disponível em: http://www.scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872009000100008&lang=pt. Acesso em: 1º ago. 2021.

VALLE, I. R. Justiça na escola: das desigualdades justas à igualdade sem adjetivos. In: VALLE, I. R.; SILVA, V. L. G. da; DAROS, M. das D. (org.). Educação escolar: justiça social. Florianópolis: NUP, 2010. p. 19-49.

VALLE, I. R. Uma escola justa contra o sistema de multiplicação das desigualdades sociais. Educar em Revista, Curitiba, n. 48, p. 289-3017, jun. 2013b. Doi: 10.1590/S0104-40602013000200017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n48/n48a17.pdf. Acesso em: 20 jun. 2018.

VALLE, I. R. Da meritocracia escolar financiada pela família à meritocracia escolar promovida pelo estado: a igualdade de oportunidades progride a passo. Revista Tempos e Espaços em Educação, Sergipe, v. 8, n. 15, p. 121-131, jan./abr. 2015a. Doi: 10.20952/revtee.v8i15.3696. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/3696. Acesso em: 1 ago. 2019.

VALLE, I. R. Os herdeiros: uma das principais teses da sociologia francesa. In: VALLE, I. R. et al. Heranças da sociologia de Pierre Bourdieu e Jean Claude Passeron 50 anos de os herdeiros. Curitiba: CRV, 2015b. p. 119-132.

VALLE, I. R. et al. Apresentação. In: VALLE, I. R. et al. (orgs). Heranças da sociologia de Pierre Bourdieu e Jean-Claude Passeron 50 anos de os herdeiros. Curitiba: CRV, 2015b. p. 5-12.

VALLE, I. R. Por que ler Os herdeiros meio século depois? In: BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. Os herdeiros: os estudantes e a cultura. 2. ed. Florianópolis: EDUFSC, 2018. p. 9-12.

Published

2021-12-30

How to Cite

CULIMUA, A. S. School evaluation in Secondary Education in Mozambique and the evidence of an exclusive education. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 20, n. 3, p. 103–121, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-61575. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/61575. Acesso em: 25 aug. 2024.

Most read articles by the same author(s)