Reflections on "thinking right"
a freirean look at gender relations and school space
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2021-60422Keywords:
Diversity, School space, Teaching workAbstract
This text is inserted in discussions about popular social movements and their articulation around the struggle for education. The article presents the results and reflections of a qualitative research conducted in order to understand some educational aspects that are present in contemporary struggles in defense of public education. For that, a documentary study was developed on the materials produced and disseminated by the collective outlets of the First National Meeting of Education (ENE), held in 2014 in Rio de Janeiro-RJ, Brazil. The collected materials were submitted to the Discursive Textual Analysis (DAT) procedures and the categories of the research were obtained in an inductive manner and contextualized with a critical theoretical framework of educational policies. Research showed assumptions involved in the struggle for public education: the need for re-articulation of organized subjects and reaffirmation of public education as a social right and the resistance to fragmentation and increasing commercialization of the educational field from the scenario given by educational policies.
Downloads
References
ANDREOLA, B. A. Por uma pedagogia das grandes urgências planetárias. Revista Educação, Santa Maria, v. 36, n. 2, p. 313-330, 2011. Doi: 10.5902/198464443050. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3050. Acesso em: 15 maio 2021.
ARROYO, M. Paulo Freire em tempos de exclusão. In: FREIRE, ARAÚJO, A. M. (org.). A pedagogia da libertação em Paulo Freire. São Paulo: UNESP, 2001. p. 163-170.
BRASIL. Orientação sexual. In: BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Rio de Janeiro: DP&A, 1997.
BUTLER, J. Corpos em aliança e a política das ruas: notas sobre uma teoria performativa de assembleia. Tradução de Fernanda Siqueira Miguens. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. 16. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
BUTLER, J. Quadros de guerra: quando a vida é passível de luto? Tradução de Sérgio Lamarão e Arnaldo Marques da Cunha. 5. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 18. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: EDUNESP, 2000.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 31. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.
LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
LOURO, G. L.; FELIPE, J.; GOELLNER, S. V. Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
MOLL, J. Os tempos da vida nos tempos da escola: em que direção caminha a mudança? In: MOLL et al. Ciclos na escola, tempos na vida: criando possibilidades. Porto Alegre: Artmed, 2004. p. 101-111.
SEFFNER, F. Equívocos e armadilhas na articulação entre diversidade sexual e políticas de inclusão escolar. In: JUNQUEIRA, R. D. Diversidade sexual na educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: MEC: SECAD: UNESCO, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Evandro de Godoi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.