The pedagogical coordinator in non-formal education spaces

a study in popular pre-university entrance examination

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-60020

Keywords:

Management, Non-formal education, Democratization

Abstract

The struggle for democratization of access to higher education has achieved significant results, in terms of public policies, in the last three decades. However, other forms of social engagement are part of this scenario, such as the Popular Pre-University Entrance Examination (PPUEE). The present study sought to understand how the management is organized in these spaces, especially based on the role of the Pedagogical Coordinators. As for the methodology, a questionnaire was applied to eight coordinators of four PPUEE’s, in order to obtain information about the PPUEE and their functions as managers, through the eyes of these very subjects. In the end, it became evident that the coordinators actions seek to achieve the objectives of the pre-university project so that the students can enter university, but mainly with the human and citizen formation, to become critical and autonomous people active in society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Munhoz , Federal Fluminense University

Master degree student in Geography, Federal Fluminense University, State of Rio de Janeiro, Brazil; CAPES scholarship.

Vania Finholdt Angelo Leite, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

PhD in Education, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro, State of Rio de Janeiro, Brazil; associate professor, Department of Education, Faculty of Teacher Training, State University of Rio de Janeiro, Brazil; leader of the Tri-Vérice Research Group: Didactics, Teacher Training and Mathematics Education.

References

ALMEIDA, L. R.; PLACCO, V. M. N. S.; SOUZA, V. L. T. Sentidos da coordenação pedagógica: motivos para permanência na função. Psicologia da Educação, São Paulo, n. 42, p. 61-69, jan.-jun. 2016. Doi: 10.5935/2175-3520.20150025. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1414-69752016000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 3 jan. 2021.

AZEVEDO, J. B.; NOGUEIRA, L. A.; RODRIGUES, T. C. O coordenador pedagógico: suas reais funções no contexto escolar. Perspectivas Online: Humanas & Sociais Aplicadas, Campos dos Goytacazes, v. 2, n. 4, p. 21-30, maio 2012. Doi: 10.25242/8876242012130. Disponível em: http://ojs3.perspectivasonline.com.br/index.php/humanas_sociais_e_aplicadas/article/view/130. Acesso em: 3 jan. 2021.

BARNABÉ, R. L. et al. Experiências de educação popular no Pré-vestibular Cidadão do Movimento Ética na Política de Volta Redonda. In: ENCONTRO LATINO AMERICANO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, XI E ENCONTRO LATINO AMERICANO DE PÓS-GRADUAÇÃO, 7., 2011, São José dos Campos. Anais [...]. São José dos Campos: Univali, 2011. p. 2.922-2.924. Disponível em: http://www.inicepg.univap.br/cd/INIC_2007/trabalhos/humanas/inic/INICG00466_02O.pdf. Acesso em: 5 jan. 2021.

BASSIS, A. R. Estudantes de um curso pré-vestibular em Porto Alegre: experiência social e subjetivação. 2018. 63 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Sociais) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/173695. Acesso em: 13 jan. 2021.

BORGES, F. S. et al. Ações Formativas Integradas: relato de experiência e impacto sobre a terceira edição do programa em Patos de Minas. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 19, n. 1, p. 258–272, mar. 2020. Doi: 10.14393/REP-v19n12020-49947. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/49947. Acesso em: 3 jan. 2021.

COSTA, A. R.; GOMES, T. F. Contribuições da obra de Paulo Freire nos encontros de cursos pré-universitários populares: redes de indignação e esperança. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 16, n. 2, p. 137-151, ago., 2017. Doi: 10.14393/REP_v16n22017_rel01. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37837. Acesso em: 3 jan. 2021.

DOURADO, B. B.; SILVA, V. L. A. G. O centro de apoio popular estudantil do Tocantins: o cursinho pré-vestibular. Elo: Diálogos em Extensão, Viçosa, v. 1, n. 1, p. 67-76, dez. 2012. Doi: 10.21284/elo.v1i1.5. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/984. Acesso em: 15 jan. 2021.

ESTEVES, P. E. C. C.; MONTEMOR, H. A. S. M. Uma proposta de educação não formal: o Espaço da Criança Anália Franco. Educação em Revista, Marília, v. 12, n. 2, p. 109-124, dez. 2011. Doi: 10.36311/2236-5192.2011.v12n2.2490. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/article/view/2490. Acesso em: 3 jan. 2021.

FRANCO, M. A. S. Coordenação pedagógica: uma práxis em busca de sua identidade. Múltiplas Leituras, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 117-131, jun. 2008. Doi: 10.15603/1982-8993/ml.v1n1p117-131. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/ML/article/view/1176. Acesso em: 5 jan. 2021.

GOHN, M. G. Educação não formal e cultura política: impactos sobre o associativismo do terceiro setor. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

GOMES, T. F. Pré-universitário Popular Alternativa: formação inicial para a docência entre a educação formal e não formal. 2017. 148f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Fronteira Sul, Campus Erechim, Santa Catarina, 2017. Disponível em: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1542. Acesso em: 3 jan. 2021.

JUSTEN, D. S.; JESUS, C. A. S. Curso pré-universitário Super Ação Comunitária. In: CONEDU - CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 5., 2018, Recife, Anais [...]. Recife: Realize, 2018. p. 1-8. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/46878. Acesso em: 3 jan. 2021.

LIMA, P. G.; SANTOS, S. M. O coordenador pedagógico na educação básica: desafios e perspectivas. Educere et Educare, Cascavel, v. 2, n. 4, p. 77-90, dez. 2007. Doi: 10.17648/educare.v2i4.1656. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/1656. Acesso em: 3 jan. 2021.

MITRULIS, E.; PENIN, S. T. S. Pré-vestibulares alternativos: da igualdade à equidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 128, p. 269-298, ago. 2006. Doi: 10.1590/S0100-15742006000200002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/Fg5JFpqRZkkpmwF9KVw6Wqm/?lang=pt. Acesso em: 13 jan. 2021.

MONTEIRO, R. L. et al. Histórico dos cursos pré-vestibulares: a luta pelo acesso ao ensino superior pela população negra. Intercursos, Ituiutaba, v. 16, n. 2, p. 63-73, jul.-dez. 2017. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/intercursosrevistacientifica/article/view/3673. Acesso em: 3 jan. 2021.

MORAES, A. C.; OLIVEIRA, R. M. M. A. Cursos pré-vestibulares populares e aprendizagem da docência: alguns encontros. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 1, n. 2, p. 125-144, dez. 2006. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/291. Acesso em: 13 jan. 2021.

NASCIMENTO, A. Do direito à universidade à universalização dos direitos: o movimento dos cursos pré-vestibulares e as políticas de ação afirmativa. 2010. 202 f. Tese (Doutorado em Serviço Social) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janero, 2010. Disponível em: http://livros01.livrosgratis.com.br/cp154045.pdf. Acesso em: 3 jan. 2021.

NASCIMENTO, A.; IGNÁCIO, J.; PINHEIRO, F. Das ações afirmativas dos movimentos sociais às políticas públicas de ação afirmativa: o movimento dos cursos pré-vestibulares populares e a democratização do ensino superior. O público e o privado, Fortaleza, n. 3, p. 189-205, jun. 2004. Disponível em: http://www.seer.uece.br/?journal=opublicoeoprivado&page=article&op=view&path%5B%5D=277. Acesso em: 20 jan. 2021.

NASCIMENTO, A. Universidade e cidadania: o movimento dos cursos pré-vestibulares populares. Lugar Comum, Rio de Janeiro, n. 17, p. 45-60, jun. 2008. Disponível em: http://www.sentimentanimalidades.net/textos1/AlexandreNascimento_lugar_comum_17.pdf. Acesso em: 3 jan. 2021.

PARREIRA, L. A.; FILHO, P. M. J. A educação não formal: desafios de uma prática pedagógica. Serviço Social & Realidade, Franca, v. 19, n. 1, p. 241-268, jan.-jun. 2010. Disponível em: https://periodicos.franca.unesp.br/index.php/SSR/article/view/442/. Acesso em: 20 jan. 2021.

PEREIRA, T. I. Pré-vestibulares populares em Porto Alegre: na fronteira entre o público e o privado. 2007. 164 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/10863. Acesso em: 20 jan. 2021.

PIUNTI, J. C. P.; OLIVEIRA, R. M. M. A. Processos de socialização: diferentes aprendizagens em um curso pré-vestibular popular. Série-Estudos, Campo Grande, n. 30, p. 383-397, dez. 2010. Disponível em: https://www.serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/203. Acesso em: 16 jan. 2021.

PRÍNCEPE, L. M.; DIAMENTE, J. Desmistificando a educação não formal. Revista Acadêmica Eletrônica, Sumaré, v. 6, n. 2, jul.-dez. 2011. Disponível em: http://revistaqualis.sumare.edu.br/index.php/revista/article/view/81. Acesso em: 3 jan. 2021.

RESES, E. S.; PINEL, W. R. Programa pós-populares: a extensão como práxis educativa nas periferias urbanas de Brasília. Debates Insubmissos, Caruaru, v. 2, n. 6, p. 174–189, ago. 2019. Doi: 10.32359/debin2019.v2.n6.p174-189. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/debatesinsubmissos/article/view/240865. Acesso em: 10 jan. 2021.

SANTOS, R. S.; SANTOS, R. D. Curso pré-vestibular popular Esperança Popular da Restinga. In: SEMINÁRIO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA DA REGIÃO SUL, 31., 2014, Anais [...]. Santa Catarina: UFSC, 2014. p. 1-6. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/117314. Acesso em: 5 jan. 2021.

SANTOS, C. M. Prática de ensino em pré-vestibulares populares: um estudo de caso do pré-universitário SEED. 2011. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, Aracaju, 2011. Disponível em: https://ri.ufs.br/handle/riufs/4681. Acesso em: 3 jan. 2021.

VIEIRA, D. N.; CALDAS, R. F. L. Os sentidos e os significados do cursinho popular: história de vida. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 16, n. 3, p. 139-155, jan. 2018. Doi: 10.14393/REP-v16n32017-art09. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/38947. Acesso em 3 jan. 2021.

ZAGO, N. Cursos pré-vestibulares populares: limites e perspectivas. Perspectiva, Florianópolis, v. 26, n. 1, p. 149-174, jun. 2008. Doi: 10.5007/2175-795x.2008v26n1p149. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795x.2008v26n1p149. Acesso em: 3 jan. 2021.

ZAGO, N. Pré-vestibular popular e trabalho docente: caracterização social e mobilização. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 4, n. 8, p. 260-279, set.-dez. 2009. Doi: 10.20500/rce.v4i8.1585. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/1585. Acesso em: 3 jan. 2021.

Published

2021-12-30

How to Cite

MUNHOZ , J.; LEITE, V. F. A. . The pedagogical coordinator in non-formal education spaces : a study in popular pre-university entrance examination. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 20, n. 3, p. 212–231, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-60020. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/60020. Acesso em: 22 nov. 2024.