The constitution of knowledge and collective subjects in activities related to collecting recycable materials
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2021-58030Keywords:
Recycable material pickers, Social emancipation, Life stories, Professional knowledge, Professional socializationAbstract
This research has its origin in a context of research, linked to post graduation studies. It tried to identify professional and emancipatory knowledge in collective activities dedicated to recollection, selection and commercialization of recyclable materials. In a general sense, it was guided by the hypothesis that these pieces of knowledge contribute, through the process of professional socialization, to the cooperative organization, in other words, to the new relationships between waste pickers and consequently, enable empowerment in the market relationships as well as greater autonomy in relation to their work. That is to say, conducting them to reassure themselves as collective subjects of power, by association and cooperation. During the process of data production for analysis and interpretation, it used the methodology of “life stories”, performing three interviews with the support of semi-structured questions. It is an approach of social reality lived by the researched subjects and the possibility of transformation of that reality by the same subjects involved in the process. Having the popular education as a method and learning educational practices, the recyclable material pickers would acquire professional knowledge and professional socialization, achieving greater work autonomy and social emancipation.
Downloads
References
AMADO, J. (coord.). Manual de Investigação Qualitativa em Educação. 2. ed. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2014. Doi: 10.14195/978-989-26-0879-2.
BARROS, A. de M. Die Dynamik der offiziellen Anerkennung prekärer Arbeit: Eine Fallstudie über die Inklusion von Wertstoffsammlerinnen und Wertstoffsammlern in die Abfallwirtschaft im Rahmen des Schließungsprozesses der Metropoldeponie Jardim Gramacho, Bundesstaat Rio de Janeiro, Brasilien. 2015. 229 f. Tese (Doutorado em Economia e Ciências Sociais) – Universidade de Osnabrück, Alemanha, 2015.
BAUMAN, Z. Vidas desperdiçadas. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2005.
BRASIL. Lei nº 12.305, de 2 de agosto de 2010. Institui a Política Nacional de Resíduos Sólidos; altera a Lei no 9.605, de 12 de fevereiro de 1998; e dá outras providências. Brasília, DF, 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12305.htm. Acesso em: 15 maio 2020.
CAMPOS, G. W. de S. Um método para análise e cogestão de coletivos: a constituição do sujeito, a produção de valor de uso e a democracia em instituições: o método da roda. São Paulo: Hucitec, 2000.
DANTAS, A. A atualidade do mundo de Carolina. In: JESUS, C. M. de. Quarto de despejo: diário de uma favelada. 10. ed. São Paulo: Ática, 2014. p. 6-8.
DUBAR, C. A crise das identidades: a interpretação de uma mutação. Tradução de Mary Amazonas Leite de Barros. São Paulo: EDUSP, 2009.
DUBAR, C. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. Tradução de Annette P. R. Botelho e Estela P. R. Lamas. Porto, Portugal: Porto Editora, 1997. (Coleção Ciências da Educação).
FRANTZ, W. A educação para a cooperação no caminho do desenvolvimento. In: BRAYNER, F. (org.). Educação popular: novas abordagens, novos combates, novas perspectivas. Recife: Editora da UFPE, 2013. p. 77-91.
FRANTZ, W. Education in co-operative practice. In: SZÉLL, G.; BOESLING, C. H.; SZÉLL, U. (org.). Labour, education & society: perspectives for the 21st Century. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2008. p. 93-105.
FREIRE, P. 49. ed. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, P. Conscientização: Teoria e prática da libertação. 3. ed. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 21. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA ESTATÍSTICA. Informalidade atinge 41,6% dos trabalhadores no país em 2019. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/economia/noticia/2020-11/ibge-informalidade-atinge-416-dos-trabalhadores-no-pais-em-2019#:~:text=Economia-,IBGE%3A%20informalidade%20atinge%2041%2C6%25%20dos,trabalhadores%20no%20pa%C3%ADs%20em%202019. Acesso em: 15 jan. 2021.
JESUS, C. M. de. Quarto de despejo: diário de uma favelada. 10. ed. São Paulo: Ática, 2014.
JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. Prefácio de António Nóvoa. Ttradução de José Claudino e Julia Ferreira. São Paulo: Cortez, 2004.
LENSKI, G. Macht und Privileg: eine Theorie der sozialen Schichtung. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1977.
LISBOA, C. Os que sobrevivem do lixo. Desafios do Desenvolvimento, Brasília, Ano 10, n. 77, p. 58-63, 2013. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/desafios/index.php?option=com_content&view=article&id=2941:catid=28&Itemid=23. Acesso em: 15 maio 2020.
MARQUES, M. O. A aprendizagem na mediação social do aprendido e da docência. 3. ed. Ijuí: Editora da Unijuí, 2006.
SANTOS, B. S. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. v. 1. São Paulo: Cortez, 2000.
SANTOS, B. de S. Para uma pedagogia do conflito. In: SILVA, L. H. AZEVEDO, J. C. de; SANTOS, E. S. dos. Novos mapas culturais, novas perspectivas educacionais. Porto Alegre: Sulina, 1996. p. 15-33.
SANTOS, B. de S. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. São Paulo: Boitempo, 2007.
SANTOS, B. de S. Um discurso sobre as ciências. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
SANTOS, B. de S.; NUNES, J. A. Introdução: para ampliar o cânone do reconhecimento, da diferença e da igualdade. In: SANTOS, B. S. (org.). Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitismo multicultural. Porto: Afrontamento, 2004, p. 20-51.
SANTOS, C. C. Profissões e identidades profissionais. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2011. Doi: 10.14195/978-989-26-0237-0.
SCARIOT, N. Catador não é lixo, não! Catador é lixo, sim!: o caso ACATA Ijuí. Saarbrücken, Germany: Novas Edições Acadêmicas, 2015.
SINGER, P. A recente ressurreição da economia solidária no Brasil. In: SANTOS, B. de S. (org.). Produzir para viver: os caminhos da produção não capitalista. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002. p. 81-129.
SOUZA, T. Z. de; VASCONCELOS, V. O. de. Escravidão em Uberaba em diálogo com a educação popular. In: BRAYNER, F. (org.). Educação popular: novas abordagens, novos combates, novas perspectivas. Recife: Editora da UFPE, 2013. p. 27- 42.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.