The processes of knowledge production and research in popular education and health
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2020-56009Keywords:
Popular education and health, Knowledge production, Participatory researchAbstract
In this reflection we defend a way of thinking and making the pedagogical practice situated in the historical struggle against the various forms of oppression and the non-recognition of diverse knowledge, especially popular and traditional knowledge. And, the identification of possible paths in the articulation between pedagogical practices from the perspective of popular education and health (PHE) and processes of knowledge and research production that consider the various looks and meanings present and their commitment to the struggles for a good living.Therefore, in addition to talking about methods and methodologies, we recognize the need to articulate our pedagogical practices and PHE policies to research practices that strengthen PHE as a field of action and struggle, but also as a field of reflection and knowledge production.
Downloads
References
BOUFLEUR, J. P. Conhecer/conhecimento. In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZIRKOSKI, J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 85-86.
BRANDÃO, C. R. História do menino que lia o mundo. São Paulo: Expressão Popular, 2014.
BRANDÃO. C. R. Perguntas, pesquisas. Para quem? Para quê? In: OLIVEIRA, M. W.; SOUZA, F. R. (org.). Processos educativos em práticas sociais: pesquisas em educação. São Carlos: EdUFSCar, 2014. p. 11-12.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.
GAUTHIER, J. O oco do vento: metodologia da pesquisa sociopoética e estudos transculturais. Curitiba-PR: CRV, 2012
ICPHR - International Collaboration for Participatory Health Research. Position paper 3: impact in participatory health research. 2020. Berlin: ICPHR, 2020.
JARA, O. A sistematização de experiências: prática e teoria para outros mundos possíveis. Brasília, DF: CONTAG, 2012.
THIOLLENT, M.; COLLETE, M. M. Pesquisa-ação, formação de professores e diversidade. Acta Scientiarum: Human and Social Sciences, Maringá, v. 36, n. 2, p. 207-216, jul-dez., 2014.
VASCONCELOS, E. M. Redefinindo as práticas de saúde a partir da educação popular nos serviços de saúde. In: VASCONCELOS, E. M. (org.). A saúde nas palavras e nos gestos: reflexões da rede de educação popular e saúde. São Paulo: Hucitec, 2001. p. 19-33.
WALLENSTEIN. N. Prefácio. In: TOLEDO, R. F. et al. (org.). Pesquisa participativa em saúde: vertentes e veredas. São Paulo: Instituto de Saúde, 2018. p. 13-28.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.