Political-pedagogical project
instrument of identity valuation of the subjects
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2021-55014Keywords:
Teacher training, Pedagogical Course Project, PlanningAbstract
In this study, we defend the use of the term Political-Pedagogical Project (PPP) despite other ones, even though it is the least used in Brazilian higher education courses. To this end, we rely on dialogues, mainly with Freire, Gadotti, Veiga and Vasconcellos. We understand that the PPP is an intentional action defined from a collective commitment, seeking the organization of pedagogical work in its entirety, educational institutions have the right to exercise their autonomy, either to establish the PPP, or to execute and evaluate it, highlighting its diversity built as a result of its socio-historical development process, as well as its specifics. Every educational project is political. Finally, we understand that the PPP is not just a document, it is a spiral, action-reflection-action process that requires collective reflection and conscious and organized action by all involved, including the participation of the family and the general community. This is because we believe in the construction of the Political-Pedagogical Project as an emancipatory/edifying action, as an instrument of identity appreciation of courses and their subjects, as a means of fighting to break abysmal, colonial standards.
Downloads
References
ARROYO, M. G. Currículo, território em disputa. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
FREIRE, P. A educação na cidade. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido, 64. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.
FREIRE, P. Política e educação: ensaios. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
GADOTTI, M. O projeto político-pedagógico da escola na perspectiva de uma educação para a cidadania. 2002. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4672890/mod_resource/content/1/PPP%20GADOTTI.pdf. Acesso em: 15 abr. 2020.
GADOTTI, M. projeto político-pedagógico da escola cidadã. In: MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Salto para o futuro: construindo a escola cidadã: projeto político-pedagógico, Brasília, DF, 1998. p. 15-32.
NEVES, C. M. C. Autonomia da escola pública: um enfoque operacional. In: VEIGA, I. P. A. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. 29. ed. Campinas, SP: Papirus, 2013. p. 95-129.
RIBEIRO, G. K. N.; FALEIRO, W.; ALMEIDA, J. da S. M. de. Organização político-pedagógico na formação de professores do campo em Ciências da Natureza no Brasil. Goiânia: Kelps, 2020.
SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
VASCONCELLOS, C. S. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto político-pedagógico: elementos metodológicos para elaboração e realização. 22. ed. São Paulo: Libertad, 2012.
VEIGA, I. P. A. Educação básica: projeto político-pedagógico. Campinas, SP: Papirus, 2004a. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).
VEIGA, I. P. A. Educação superior: projeto político-pedagógico. Campinas, SP: Papirus, 2004b. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).
VEIGA, I. P. A. Inovações e projeto político-pedagógico: uma relação regulatória ou emancipatória. Cad. CEDES, Campinas, v. 23, n. 61, 2003, p. 267-281. Doi: 10.1590/S0101-32622003006100002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/cH67BM9yWB8tPfXjVz6cKSH/abstract/?lang=pt . Acesso em 15 maio. 2020.
VEIGA, I. P. A. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. 29. ed. Campinas, SP: Papirus, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.