Political-pedagogical project

instrument of identity valuation of the subjects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-55014

Keywords:

Teacher training, Pedagogical Course Project, Planning

Abstract

In this study, we defend the use of the term Political-Pedagogical Project (PPP) despite other ones, even though it is the least used in Brazilian higher education courses. To this end, we rely on dialogues, mainly with Freire, Gadotti, Veiga and Vasconcellos. We understand that the PPP is an intentional action defined from a collective commitment, seeking the organization of pedagogical work in its entirety, educational institutions have the right to exercise their autonomy, either to establish the PPP, or to execute and evaluate it, highlighting its diversity built as a result of its socio-historical development process, as well as its specifics. Every educational project is political. Finally, we understand that the PPP is not just a document, it is a spiral, action-reflection-action process that requires collective reflection and conscious and organized action by all involved, including the participation of the family and the general community. This is because we believe in the construction of the Political-Pedagogical Project as an emancipatory/edifying action, as an instrument of identity appreciation of courses and their subjects, as a means of fighting to break abysmal, colonial standards.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Geize Kelle Nunes Ribeiro, Universidade Federal de Goiás

Master in Education, Federal University of Goiás, Campus Catalão, State of Goiás, Brazil.

Wender Faleiro, Universidade Federal de Goiás

Doctor in Education, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; post-doctoral internship at the Pontifical Catholic University of Goiás, State of Goiás, Brazil; adjunct professor at the Federal University of Goiás, Campus Catalão, State of Goiás, Brazil; leader of the Study, Research and Extension Group in Science Teaching and Teacher Training (GEPEEC/UFG); vice-leader of the Extension and Research Nucleus in Education and Rural Development (NEPCampo/UFG).

References

ARROYO, M. G. Currículo, território em disputa. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

FREIRE, P. A educação na cidade. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido, 64. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

FREIRE, P. Política e educação: ensaios. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

GADOTTI, M. O projeto político-pedagógico da escola na perspectiva de uma educação para a cidadania. 2002. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4672890/mod_resource/content/1/PPP%20GADOTTI.pdf. Acesso em: 15 abr. 2020.

GADOTTI, M. projeto político-pedagógico da escola cidadã. In: MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Salto para o futuro: construindo a escola cidadã: projeto político-pedagógico, Brasília, DF, 1998. p. 15-32.

NEVES, C. M. C. Autonomia da escola pública: um enfoque operacional. In: VEIGA, I. P. A. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. 29. ed. Campinas, SP: Papirus, 2013. p. 95-129.

RIBEIRO, G. K. N.; FALEIRO, W.; ALMEIDA, J. da S. M. de. Organização político-pedagógico na formação de professores do campo em Ciências da Natureza no Brasil. Goiânia: Kelps, 2020.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

VASCONCELLOS, C. S. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto político-pedagógico: elementos metodológicos para elaboração e realização. 22. ed. São Paulo: Libertad, 2012.

VEIGA, I. P. A. Educação básica: projeto político-pedagógico. Campinas, SP: Papirus, 2004a. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).

VEIGA, I. P. A. Educação superior: projeto político-pedagógico. Campinas, SP: Papirus, 2004b. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).

VEIGA, I. P. A. Inovações e projeto político-pedagógico: uma relação regulatória ou emancipatória. Cad. CEDES, Campinas, v. 23, n. 61, 2003, p. 267-281. Doi: 10.1590/S0101-32622003006100002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/cH67BM9yWB8tPfXjVz6cKSH/abstract/?lang=pt . Acesso em 15 maio. 2020.

VEIGA, I. P. A. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. 29. ed. Campinas, SP: Papirus, 2013.

Published

2021-05-30

How to Cite

RIBEIRO, G. K. N.; FALEIRO, W. Political-pedagogical project: instrument of identity valuation of the subjects. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 20, n. 1, p. 96–120, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-55014. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/55014. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)