Popular education and art
new interlacements in a rural settlement
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2021-54882Keywords:
Popular education, Art, Psycho-pedagogical workshopsAbstract
A university extension experience in the area of Social Community Psychology, carried out in the rural environment involving children and adolescents living in a rural settlement is reported here. This settlement is composed by Peasants of the Landless Rural Workers Movement (the MST) from Campina Grande, State of Paraíba, Brazil. They mixed the Popular Education approach and other artistic languages together. The psycho-pedagogical workshops carried out with the children and the adolescents of the settlement had in mind stimulating their interest in reading, their critical thinking and social protagonism. Many artistic languages were pursued, among these, Augusto Boal’s method of the Theatre of the Oppressed. In this text, we report the workshops carried out with this group, which culminated with a theatre presentation for the community. The artistic languages represented a powerful resource to put the proposal in practice, according to the premises of the Popular Education method.
Downloads
References
ALLESSANDRINI, C. D. Oficina criativa e psicopedagogia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1996.
ALMEIDA, N. F.; GONÇALVES, C. H. P. Leitura dramatizada: um olhar literário. Interletras, Dourados, v. 2, n. 3, p. 01-08, mar. 2011. Disponível em: http://www.interletras.com.br/ed_anteriores/n13/index.html. Acesso em: 6 maio 2020
ALOCHIO, T. O. Dimensões socioeducativas do teatro do oprimido: cultura, teatro e educação populares. Inter-Ação, Goiânia, v. 41, n. 2, p. 287-304, maio/ago. 2016. Doi: 10.5216/ia.v41i2.40762. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/interacao/article/view/40762. Acesso em: 5 maio 2020
ANDRADE, L. A; VELÔSO, T. M. G. Arte e saúde mental: uma experiência com a metodologia participativa da Educação Popular. Pesqui. prát. psicossociais [on-line], São João del-Rei, v.10, n.1, p. 79- 87, jan./jun. 2015. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ppp/v10n1/07.pdf. Acesso em: 15 maio 2020.
BATISTA, N. N. L. A. L. et al. Trabalhando a educação popular em saúde com a dança. Revista Eletrônica Gestão & Saúde, Brasília, v. 6, Supl. 1, p. 817-823, mar. 2015. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5559017. Acesso em: 5 maio 2020.
BOAL, A. Jogos para atores e não atores. São Paulo: Cosac Naify, 2015.
BRANDÃO, C. R. Vocação de criar: anotações sobre a cultura e as culturas populares. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 138, p. 715-746, set./dez., 2009. Doi: 10.1590/S0100-15742009000300003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v39n138/v39n138a03.pdf. Acesso em: 6 maio 2020.
BRANDÃO, C. R.; FAGUNDES, M. C. V. Cultura popular e educação popular: expressões da proposta freireana para um sistema de educação. Educar em Revista, Curitiba, n. 61, p. 89-106, jul./set. 2016. Doi: 10.1590/0104-4060.47204. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/n61/1984-0411-er-61-00089.pdf. Acesso em: 6 maio 2020.
BUELAU, R. M. Ensaios de delicadeza e ousadia: uma experiência com o corpo na saúde mental. In: AMARANTE, P. D. C.; CAMPOS, F. N. (org.) Saúde mental e arte: práticas, saberes e debates. São Paulo: Zagodoni, 2012. p. 126-139.
CAMPOS, F. N.; PANÚNCIO-PINTO, M. P.; SAEKI, T. Teatro do oprimido: um teatro das emergências sociais e do conhecimento coletivo. Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, v. 26, n. 3, p. 552-561, set/dez. 2014. Doi: 10.1590/S0102-71822014000300004. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/psoc/v26n3/a04v26n3.pdf. Acesso em: 6 maio 2020.
CAMPOS, M.; LOBO, T. Educação, cinema, movimentos sociais e povos do campo no estado do Rio de Janeiro. Teias, Campos, v. 17, n. 47, p. 67-84, out./dez., 2016. Doi: 10.12957/teias.2016.24580. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24580/17560. Acesso em: 5 maio 2020.
CATOLÉ DO ROCHA. Secretaria Municipal de Educação. Projeto Geraldo Maciel (Barreto), 2009.
DANTAS, V. L. A. et al. Cirandas da vida: dialogismo e arte na gestão em saúde. Saúde Soc. São Paulo, v. 21, Supl.1, p. 46-58, maio 2012. Doi: 10.1590/S0104-12902012000500004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/sausoc/v21s1/04.pdf. Acesso em: 5 maio 2020.
DIONISIO, G. H; YASUI, S. Oficinas expressivas, estética e invenção. In: AMARANTE, P.; NOCAM, F. (org.). Saúde mental e arte: práticas, saberes e debates. São Paulo: Zagodini, 2012. p. 53- 65.
FANTIN, M. Educação popular com arte: pintando novas cores nas práticas coletivas. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 28., 2005, Caxambu/MG, Anais [...]. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/gt061200int.pdf. Acesso em: 25 abr. 2020.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed, Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
HOFFMANN, J.; MÁXIMO, C. E. A. A Educação Popular em Saúde como dispositivo transformador das práticas da Rede de Atenção Psicossocial no município de Itajaí-SC. Pesquisas e Práticas Psicossociais, São João del-Rei, v. 14, n.1, p. 1-14, jan./mar. 2019. Disponível em: http://www.seer.ufsj.edu.br/index.php/revista_ppp/article/view/2885/2092. Acesso em: 25 abr. 2020.
MACHADO, A. M. B.; CAVALCANTI, T. A. S.; SOARES, V. S. O estado da arte sobre Educação Popular na pós-graduação paraibana: Serviço Social e Educação (1980- 2016). Temas em Educação, João Pessoa, v.26, n. 2, p. 120-144, jun.-dez. 2017. Doi: 10.22478/ufpb.2359-7003.2017v26n2.33613. Disponível em: http://www.periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/download/33613/20276. Acesso em: 6 maio. 2020.
MAFFACCIOLLI, R. et al. Hoje eu vou ser artista! Saúde e cidadania em um cenário de internação para tratamento da tuberculose. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 23, p. 1-13, ago. 2019. Doi: 10.1590/Interface.180466. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/icse/v23/1807-5762-icse-23-e180466.pdf. Acesso em: 5 maio 2020.
MARQUES, S. Sistematização da metodologia de exploração do acervo. Prefeitura Municipal de Catolé do Rocha-PB. Biblioteca Municipal Augusto dos Anjos, Projeto Geraldo Maciel (Barreto). 2011. Mimeografado.
MOURA, R. A dança afro ao encontro da educação popular. 2010, Monografia (Especialização em Pedagogia da Arte). 2010. 41 f. Faculdade de Educação – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/32970/000776679.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 15 abr. 2020.
NASCIMENTO, M. V. N.; OLIVEIRA, I. F. Práticas integrativas e complementares grupais e o diálogo com a educação popular. Rev. Psicologia em Pesquisa, Juiz de Fora, v. 11, n. 2, p. 89-97, dez., 2017. Doi: 10.24879/2017001100200190. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/psicologiaempesquisa/article/view/23463. Acesso em: 5 maio 2020.
PADILLA, B. Saúde e migrações: metodologias participativas como ferramentas de promoção da cidadania. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 21, n. 61, p. 273-284, jun. 2017. Doi: 10.1590/1807-57622016.0624. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/icse/2017.v21n61/273-284/pt. Acesso em: 19 maio 2020.
RIBEIRO JÚNIOR, D. et al. Educar-se com grupos, organizações e movimentos sociais: processos educativos em práticas sociais populares. Revista Pedagógica, Chapecó, v. 15, n. 31, p. 165-182, jul./dez., 2013. Doi: 10.22196/rp.v15i31.2335. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/2335. Acesso em: 5 maio 2020.
SANTOS, J. M. M. Cinema engajado no Maranhão: interfaces com a educação popular. 2017. 111 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Maranhão, São Luís. Disponível em: https://tedebc.ufma.br/jspui/bitstream/tede/2111/2/JoseMuriloSantos.pdf. Acesso em: 5 maio 2020.
SOUZA, K. M. et al. Práticas pedagógicas de educação popular em saúde e a formação técnica de agentes comunitários de saúde no município do Rio de Janeiro, Brasil. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 18, p. 1.513-1.522, 2014. Doi: 10.1590/1807-57622013.0541. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/icse/2014.v18suppl2/1513-1522/pt/. Acesso em: 6 maio 2020.
STRECK, D. R. A educação popular e a (re) construção do público. Há fogo sob as brasas? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 32, p. 272-284, mai./ago. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v11n32/a06v11n32.pdf. Acesso em: 6 maio 2020.
TAVARES, U. Histórias quentes de bichos e gentes. São Paulo: Geração Editorial, 2003.
TREVISAN, J. S. A arte/educação na perspectiva da educação popular de Paulo Freire. 2011. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação nas Ciências) – Departamento de Pedagogia, Universidade Regional do Noroeste do Estado Rio Grande do Sul, Ijuí. Disponível em: https://bibliodigital.unijui.edu.br:8443/xmlui/handle/123456789/391. Acesso em: 12 mar. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.