The simple is the extraordinary

possibilities and ways of approaching subjects and actors directly involved in the school educational processes of children and adolescents from public schools in the state and municipal elementary schools

Authors

  • Islaine Natália Demetrio Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-53969

Keywords:

Workshops, Child and teenager, Tutelary Council, Elementary School

Abstract

This text consists of proposals for workshops and pedagogical activities, prepared as a practical resource for a dissertation of the Professional Master's in Education and Teaching. The objective is to present ways and possibilities of approximation between subjects and actors directly involved in the school educational processes of children and adolescents, as well as providing daily school actions that contribute to the improvement of learning, indiscipline behavior and share the results of our research with schools and institutions that serve children and adolescents. For that, we prepared a notebook with 4 workshops that were held, sometimes during the master's research and now, in the classroom where we worked. These can serve as a support material for pedagogical activities. Through the workshops, students from the state and municipal elementary school began to have more respectful, cooperative and mutual help relationships. Indiscipline has decreased, infrequency has dropped considerably, they are more committed and motivated to do the activities, this is reflected in the results of the activities. We think that these pedagogical practices have significantly affected the school trajectory of these students, since we also continue to accompany them after our research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Islaine Natália Demetrio, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

PhD student in School Education and Teaching Profession, Pontifical Catholic University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil; professor at the Department of Education of the State of Minas Gerais; coordinator of the Open School Program of the City of Belo Horizonte, State of Minas Gerais, Brazil.

References

BELO HORIZONTE. Secretaria Municipal de Educação. Programa Escola Aberta. Portal PBH. 23 fev. 2018. Disponível em: https://prefeitura.pbh.gov.br/index.php/educacao/escola-aberta. Acesso em: 23 maio 2018.

BELO HORIZONTE. Secretaria Municipal de Educação. Programa Escola Integrada. Portal PBH. 23 fev. 2018. Disponível em: https://prefeitura.pbh.gov.br/educacao/escola-integrada. Acesso em: 22 abr. 2018.

BONDÍA J. L. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Rev. Bras. Educ., São Paulo, n. 19, p. 20-28, 2002. Doi: 10.1590/S1413-24782002000100003. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003. Acesso em: 31 ago. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria Especial dos Direitos Humanos. Estatuto da Criança e do Adolescente. Brasília: MEC, 1990.

CARVALHO, B. C.; RISTUM, M. Quando a escola encaminha o adolescente ao Conselho Tutelar: impactos na construção do self educacional de um adolescente encaminhado. Revista Entreideias, Salvador, v. 2, n. 2, p. 133-149, jul./dez. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/7670/6682.

CECIP. Centro de Criação de Imagem Popular. Estatuto do Futuro. Vídeo. Color. 39’21”. 2015. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=gXO1lCO5iIU. Acesso em: 8 jan. 2016.

CHARLOT, B. Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez, 2013. (Coleção docência em formação: saberes pedagógicos).

FONSECA, F. F. et al. As vulnerabilidades na infância e adolescência e as políticas públicas brasileiras de Intervenção. Revista Paulista de Pediatria, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 258-264, jun. 2013. Doi: 10.1590/S0103-05822013000200019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rpp/a/Qtvk8gNNVtnzhyqhDRtLX6R/?lang=pt. Acesso em: 19 maio 2020.

FRIZZO, K. R.; SARRIERA, J. C. Práticas sociais com crianças e adolescentes: o impacto dos conselhos tutelares. Psicol. Cienc. Prof., Brasília, v. 26, n. 2, p. 198-209, jun. 2006. Doi: 10.1590/S1414-98932006000200004 . Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/TDSH7Nk6jnZDzBLR4fKG77H/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 maio 2020.

GROSSI, P. K. Infâncias, adolescências e juventudes na perspectiva dos direitos humanos: onde estamos? Para onde vamos? Porto Alegre: Editora da PUCRS, 2018.

LUBAMBO, B. O jogo oKupa. 2016. Disponível em: http://cargocollective.com/brunalu/following/brunalu/Jogo-oKupa. Acesso em: 13 dez. 2016.

PAIVA, J. S. Caminhos do educador social no Brasil. Jundiaí: Paco Editorial, 2015.

DEMETRIO, I. N. Relação famílias, escola e Conselho Tutelar: sentidos construídos pelas crianças, adolescentes e familiares de uma escola pública de Belo Horizonte, 2019, 129 f, Monografia de Especialização (Mestrado Profissional) – Faculdade de Educação. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019.

THIN, D. Para uma análise das relações entre famílias populares e escola: confrontação entre lógicas socializadoras. Rev. Bras. Educ., São Paulo, v. 11, n. 32, p. 1-17, maio/ago. 2006. Doi: 10.1590/S1413-24782006000200002. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-24782006000200002&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 18 maio 2020.

UNESCO. O ECA vai à escola. Vídeo. Color. 12’27”. Postado por MENESES, R. 2011. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=vf_0AOn2QDc. Acesso em: 4 jan. 2016.

Published

2021-05-30

How to Cite

DEMETRIO, I. N. The simple is the extraordinary: possibilities and ways of approaching subjects and actors directly involved in the school educational processes of children and adolescents from public schools in the state and municipal elementary schools. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 20, n. 1, p. 251–271, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-53969. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/53969. Acesso em: 22 jul. 2024.