Popular education in integral care to the users of alcohol and other drugs

a possible way

Authors

  • Hannah Shiva Ludgero Farias Federal University of Pernambuco
  • Luciana Figueiredo de Oliveira Federal University of Paraíba
  • Idaene Socorro da Silva Federal University of Pernambuco
  • Hosana Silmara Eleutério Silva Barra de Santa Rosa City Hall

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2020-53296

Keywords:

Drug users, Mental health, Comprehensive health care

Abstract

This manuscript brings the experience to a student action research with the aim of reflecting on the care of users of CAPS AD (Center for Psychosocial Care for Alcohol and other drugs). The research points to the need to strengthen the care network for these users and brings reflections on the “doing” in health currently adopted by society and health professionals. In this sense, the results indicate that a performance based on the methodological principles of Popular Education in Health emerges as a strategy for transforming the hegemonic model, considering the necessity of the population or group based on the reality in which they are inserted and their values.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hannah Shiva Ludgero Farias, Federal University of Pernambuco

Specialist in Multiprofessional Residency of Interiorization to Family Health by Federal University of Pernambuco, Vitória de Santo Antão Campus, Brazil; popular health educator.

Luciana Figueiredo de Oliveira, Federal University of Paraíba

PhD in Applied Linguistics, State University of Campinas, São Paulo, Brazil; adjunct professor 1 of the Undergraduate Course in Speech Therapy, Federal University of Paraíba, Brazil; leader of the Study Group on Diversity, Education, Health and Speech Therapy.

Idaene Socorro da Silva, Federal University of Pernambuco

Specialist in Multiprofessional Residency in Health Care Interiorization, Federal University of Pernambuco, Brazil.

Hosana Silmara Eleutério Silva, Barra de Santa Rosa City Hall

Graduated in Speech Therapy from the Federal University of Paraíba, Brazil; speech therapist at the Municipality of Barra de Santa Rosa, Paraíba, Brazil.

References

ALMEIDA, B.; SOUZA, L. A. P.; CUNHA, M. C. Experiência fonoaudiológica em um entro de atenção integral à saúde. In: LYKOUROPOULOS, C.;, HERRERO, E. Fonoaudiologia e saúde mental no trem da reforma. v. 1. São Paulo: Companhia Ilimitada, 2015. p. 51-64

ALVES, V. S. Modelos de atenção à saúde de usuários de álcool e outras drogas: discursos políticos, saberes e práticas. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 25, n. 11, p. 2309-2319, 2009. Doi: 10.1590/S0102-311X2009001100002.

AYRES, J. R. C. M. O cuidado, os modos de ser (do) humano e as práticas de saúde. Saúde

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 336, de 19 de fevereiro de 2002a. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2002/prt0336_19_02_2002.html. Acesso em 15 fev. 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 816, de 30 de abril de 2002b. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2002/prt0816_30_04_2002.html. Acesso em: 15 fev. 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Política Nacional de Educação Popular em Saúde. Brasília, DF: CNEPS, 2012.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria Executiva. Coordenação Nacional de DST/Aids. A política do Ministério da Saúde para a atenção integral a usuários de álcool e outras drogas. Brasília, DF: MS, 2003. (Série B. Textos Básicos de Saúde).

CORTES, L. F. et al. Atenção a usuários de álcool e outras drogas e os limites da composição de redes. Revista Eletrônica de Enfermagem, Goiânia, v. 16, n. 1, p. 84-92, 2014. Doi: 10.5216/ree.v16i1.20279.

MARAVILHA, L. M. M. Desospitalizando: os limites do “psicossocial” na psicologia praticada nos CAPS. Psicologia & Saberes, Maceió, v. 1, n. 1, p. 64-68, 2012. Doi: 10.3333/ps.v1i1.47.

MIELKE, F. B. et al. Características do cuidado em saúde mental em um CAPS na perspectiva dos profissionais. Trab. educ. saúde, Rio de Janeiro, v. 9, n. 2, p. 265-276, 2011. Doi: 10.1590/S1413-81232009000100021.

REIS, B. M.; LIBERMAN, F.; CARVALHO, S. R. Das inquietações ao movimento: um Centro de Atenção Psicossocial (CAPS), a clínica e uma dança. Interface, Botucatu, v. 22, n. 64, p. 275-284, 2018. Doi: 10.1590/1807-57622016.0448.

SANTOS, F. F.; FERLA, A. A. Saúde mental e atenção básica no cuidado aos usuários de álcool e outras drogas. Interface, Botucatu, v. 21, n. 63, p. 833-844, 2017. Doi: 10.1590/1807-57622016.0270.

soc., São Paulo, v. 13, n. 3, p. 16-29, 2004. Doi: 10.1590/S0104-12902004000300003.

STOTZ, E. N.; DAVID, H. M. S. L.; WONG-UN, J. A. Educação popular e saúde: trajetória, expressões e desafios de um movimento social. Revista APS, Juiz de Fora, v. 8, n. 1, p. 49-60, jun. 2005.

TEIXEIRA, J. K. S. Atenção à Saúde dos usuários de álcool e outras drogas na concepção dos profissionais. 2016. 81 f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016.

VARELA, D. S. S. et al. Rede de saúde no atendimento ao usuário de álcool, crack e outras drogas. Esc. Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 20, n. 2, p. 296-302, 2016.

VASCONCELOS, E. M. Redefinindo as práticas de saúde a partir de experiências de educação popular nos serviços de saúde. Interface, Botucatu, v. 5, n. 8, p. 121-126, 2001. Doi: 10.1590/S1414-32832001000100009.

VASCONCELOS, E. M.; CRUZ, P. J. S. C.; PRADO, E. V. A contribuição da educação popular para a formação profissional em saúde. Interface, Botucatu, v. 20, n. 59, p. 835-838, 2016. Doi: 10.1590/1807-57622016.0767.

VASCONCELOS, E. M.; VASCONCELOS, M. O. D.; SILVA, M. O. A contribuição da educação popular para a reorientação das práticas e da política de saúde no Brasil. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, Bahia, v. 24 n. 43, p. 89-106, 2015. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1311/886. Acesso em: 15 fev. 2020.

Published

2020-07-13

How to Cite

FARIAS, H. S. L.; OLIVEIRA, L. F. de .; SILVA, I. S. da .; SILVA, H. S. E. . Popular education in integral care to the users of alcohol and other drugs: a possible way. Revista de Educação Popular , Uberlândia, p. 219–232, 2020. DOI: 10.14393/REP-2020-53296. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/53296. Acesso em: 16 feb. 2025.

Issue

Section

Experience reports

Most read articles by the same author(s)