Popular education in integral care to the users of alcohol and other drugs
a possible way
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2020-53296Keywords:
Drug users, Mental health, Comprehensive health careAbstract
This manuscript brings the experience to a student action research with the aim of reflecting on the care of users of CAPS AD (Center for Psychosocial Care for Alcohol and other drugs). The research points to the need to strengthen the care network for these users and brings reflections on the “doing” in health currently adopted by society and health professionals. In this sense, the results indicate that a performance based on the methodological principles of Popular Education in Health emerges as a strategy for transforming the hegemonic model, considering the necessity of the population or group based on the reality in which they are inserted and their values.
Downloads
References
ALMEIDA, B.; SOUZA, L. A. P.; CUNHA, M. C. Experiência fonoaudiológica em um entro de atenção integral à saúde. In: LYKOUROPOULOS, C.;, HERRERO, E. Fonoaudiologia e saúde mental no trem da reforma. v. 1. São Paulo: Companhia Ilimitada, 2015. p. 51-64
ALVES, V. S. Modelos de atenção à saúde de usuários de álcool e outras drogas: discursos políticos, saberes e práticas. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 25, n. 11, p. 2309-2319, 2009. Doi: 10.1590/S0102-311X2009001100002.
AYRES, J. R. C. M. O cuidado, os modos de ser (do) humano e as práticas de saúde. Saúde
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 336, de 19 de fevereiro de 2002a. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2002/prt0336_19_02_2002.html. Acesso em 15 fev. 2020.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 816, de 30 de abril de 2002b. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2002/prt0816_30_04_2002.html. Acesso em: 15 fev. 2020.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Política Nacional de Educação Popular em Saúde. Brasília, DF: CNEPS, 2012.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria Executiva. Coordenação Nacional de DST/Aids. A política do Ministério da Saúde para a atenção integral a usuários de álcool e outras drogas. Brasília, DF: MS, 2003. (Série B. Textos Básicos de Saúde).
CORTES, L. F. et al. Atenção a usuários de álcool e outras drogas e os limites da composição de redes. Revista Eletrônica de Enfermagem, Goiânia, v. 16, n. 1, p. 84-92, 2014. Doi: 10.5216/ree.v16i1.20279.
MARAVILHA, L. M. M. Desospitalizando: os limites do “psicossocial” na psicologia praticada nos CAPS. Psicologia & Saberes, Maceió, v. 1, n. 1, p. 64-68, 2012. Doi: 10.3333/ps.v1i1.47.
MIELKE, F. B. et al. Características do cuidado em saúde mental em um CAPS na perspectiva dos profissionais. Trab. educ. saúde, Rio de Janeiro, v. 9, n. 2, p. 265-276, 2011. Doi: 10.1590/S1413-81232009000100021.
REIS, B. M.; LIBERMAN, F.; CARVALHO, S. R. Das inquietações ao movimento: um Centro de Atenção Psicossocial (CAPS), a clínica e uma dança. Interface, Botucatu, v. 22, n. 64, p. 275-284, 2018. Doi: 10.1590/1807-57622016.0448.
SANTOS, F. F.; FERLA, A. A. Saúde mental e atenção básica no cuidado aos usuários de álcool e outras drogas. Interface, Botucatu, v. 21, n. 63, p. 833-844, 2017. Doi: 10.1590/1807-57622016.0270.
soc., São Paulo, v. 13, n. 3, p. 16-29, 2004. Doi: 10.1590/S0104-12902004000300003.
STOTZ, E. N.; DAVID, H. M. S. L.; WONG-UN, J. A. Educação popular e saúde: trajetória, expressões e desafios de um movimento social. Revista APS, Juiz de Fora, v. 8, n. 1, p. 49-60, jun. 2005.
TEIXEIRA, J. K. S. Atenção à Saúde dos usuários de álcool e outras drogas na concepção dos profissionais. 2016. 81 f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016.
VARELA, D. S. S. et al. Rede de saúde no atendimento ao usuário de álcool, crack e outras drogas. Esc. Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 20, n. 2, p. 296-302, 2016.
VASCONCELOS, E. M. Redefinindo as práticas de saúde a partir de experiências de educação popular nos serviços de saúde. Interface, Botucatu, v. 5, n. 8, p. 121-126, 2001. Doi: 10.1590/S1414-32832001000100009.
VASCONCELOS, E. M.; CRUZ, P. J. S. C.; PRADO, E. V. A contribuição da educação popular para a formação profissional em saúde. Interface, Botucatu, v. 20, n. 59, p. 835-838, 2016. Doi: 10.1590/1807-57622016.0767.
VASCONCELOS, E. M.; VASCONCELOS, M. O. D.; SILVA, M. O. A contribuição da educação popular para a reorientação das práticas e da política de saúde no Brasil. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, Bahia, v. 24 n. 43, p. 89-106, 2015. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1311/886. Acesso em: 15 fev. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.