Metropolis, urban problematic and the challenges in contemporaneous Brazil
a prospective essay
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2020-52248Keywords:
Brazilian metropolis, Educational challenges, Contemporaneous crisis and historyAbstract
The main objective of this essay is to inventory and, at the same time, to reflect on the urban problems that have taken over the Brazilian social scene and, in particular, on the role that education workers, committed to social and popular movements, may be called upon to play in this framework of structural crisis that the capitalist society is going through and its developments in countries like Brazil.
Downloads
References
ALTHUSSER, L. P. Aparelhos ideológicos de Estado. 7. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1998.
ARANTES, O.; VAINER, C.; MARICATO, E. A cidade do pensamento único. Petrópolis: Vozes, 2000.
BRASIL. Lei nº 10.257, de 10 de julho de 2001. Regulamenta os arts. 182 e 183 da Constituição Federal, estabelece diretrizes gerais da política urbana e dá outras providências. Brasília, 2001. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10257.htm. Acesso em: 22 jun. 2019.
CASTELLS, M. Cidade, democracia e socialismo: a experiência das associações de vizinhos em Madri. São Paulo: Paz e Terra, 1989.
CHALHOUB, S. Cidade febril: cortiços e epidemias na corte imperial. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
DICIONÁRIO FINANCEIRO. Conceito de Estado Mínimo. Disponível em: https://www.dicionariofinanceiro.com/estado-minimo/ Acesso em: 24 jun. 2019.
DURKHEIM, E. A educação, sua natureza e sua função. In: DURKHEIM, E. Educação e Sociologia. 10. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1975. p. 33-49.
FERNANDES, F. Mudanças sociais no Brasil. São Paulo: Global, 2013.
GOHN, M. G. (org.). Movimentos sociais no início do século XXI: antigos e novos atores sociais. Petrópolis: Vozes, 2003.
GRAMSCI, A. Escritos políticos. v. 1. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. 3. ed. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2004.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Condições de vida, desigualdade e pobreza. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/multidominio/condicoes-de-vida-desigualdade-e-pobreza.html. Acesso em: 23 jun. 2019.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatísticas. População em áreas de risco no Brasil. 2018. https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101589.pdf. Acesso em: 16 jun. 2019.
LENIN, V. I. Esquerdismo: doença infantil do comunismo. São Paulo: Expressão popular, 2014.
MARICATO, E. Brasil, cidades. Petrópolis: Vozes, 2001.
MARICATO, E. Para entender a crise urbana. São Paulo: Expressão Popular, 2019.
MARX, K. O capital. São Paulo: Nova Cultural, 1988.
MONARCHA, C. A reinvenção da cidade e da multidão: dimensões da modernidade brasileira: a escola nova. São Paulo: Cortez, 1989.
NOZICK, R. Anarquia, Estado e utopia. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
NUNES, C. A escola reinventa a cidade. In: HERSCHMANN, M.; PEREIRA, C.A.M. A invenção do Brasil moderno: medicina, educação e engenharia nos anos 1920-30. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.
NUNES, C. Cultura escolar, modernidade pedagógica e política educacional no espaço urbano carioca. In: HERSCHMANN, M.; KROPF, S.; NUNES, C. Os missionários do progresso: médicos, engenheiros e educadores no Rio de Janeiro 1870-1937. Rio de Janeiro: Diadorim, 1996.
OIT – Organização Internacional do Trabalho. Trabalho Doméstico. Disponível em: https://www.ilo.org/brasilia/temas/trabalho-domestico/lang--pt/index.htm. Acesso em: 22 jun. 2019.
OLIVEIRA, F. Crítica à razão dualista. São Paulo: Boitempo, 2003.
SEVCENKO, N. Literatura como missão: tensões sociais e criação cultural na Primeira República. São Paulo: Brasiliense, 1986.
VICTORIANO, M. R. Orçamento participativo: uma experiência de formação para a cidadania. Pulsar: Revista de Educação, São Paulo, n. 1, jul./dez. 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.