When sociologist wants to be a teacher
self-creation in professional education
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2020-51363Keywords:
Self-creation, Teaching, Young aprrenticeAbstract
This experience report has as its object the training course for young apprenticeship of a qualifying company which is located in Porto Alegre, State of Rio Grande do Sul, Brazil. The text thinks the teachers and their powers, from movements that inhabit and fill their daily lives. In this way, each one creates for himself/herself what is known as a teacher self-creation, in which he/she takes what is from others as a didactic experimentation, there is no identity in the teaching, there is an identity movement that does not deprive itself of differences. The research seeks to place in the fictional scenes of a reality of the class, to, from these materialities, conceive affections in the scope of teaching. For this it uses the biographic method, and the philosophy of the difference in education. What worked in teaching this class, what works, the elements that make a class that works, a sociography of affections.
Downloads
References
COSTA, C. Sociologia: introdução à ciência da sociedade. 5. ed. São Paulo: Moderna, 2016.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei nº 10.097, de 19 de dezembro de 2000. Altera Altera os dispositivos da Consolidação das Leis do Trabalho – CLT, aprovada pelo Decreto-Lei no 5.452, de 1o de maio de 1943. Diário Oficial da União, 20 dez. 2000.
DELEUZE, G. Crítica e clínica. Tradução de Peter Pal Pelbart. São Paulo: Editora 34, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
GIDDENS, A. Sociologia. Tradução de Sandra Regina Netz. Porto Alegre: Artmed, 2005.
KLINGER, D. Literatura e ética: da forma a força. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.
LAHIRE, B. Viver e interpretar o mundo social: para que serve o ensino de Sociologia?. In: GONÇALVES, D. N. (org.). Sociologia e juventude no ensino médio: formação, PIBID e outras experiências. Campinas: Pontes Editores, 2013. p. 15-30.
MORAES, A. C.; GUIMARÃES, E. F. Metodologia de ensino de ciências sociais: relendo as OCEM-Sociologia. In: MORAES, A. C. (coord.). Sociologia: ensino médio. Brasília: MEC/SEB, 2010, p. 45-62.
MOTA, K. C. C. S. Os lugares da Sociologia na formação de estudantes do ensino médio: as perspectivas de professores. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 29, p. 88-107, maio-ago. 2005. Doi: 10.1590/S1413-24782005000200008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.