A history of the presence of Paulo Freire and the culture circles in the State of Rio Grande do Sul, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.14393/rep-v18n22019-46927Keywords:
Culture Circles, Paulo Freire, Popular education, Rio Grande do SulAbstract
The present text is a cut of a doctoral research whose intention is to understand the organization of culture circles in the State of Rio Grande do Sul, Brazil. These were part of the popular education movement founded and proposed by Paulo Freire in Brazil at the beginning of the1960’s. In order to approach the theme, newspapers of that time were mobilized, investigated from the perspective of historical documentary analysis. The movement (which alphabetized aiming at awareness and, therefore, was different from the practices that were carried out in schools, when it was initially thought) took place in the State of Rio Grande do Sul after positive experiences in Brazilian northeast. Because of that, this text seeks to mention some of the main aspects of the Freirean thought that ground cultural circles and define them as a popular education movement, presenting pieces of evidence that confirm its realization in Rio Grande do Sul.
Downloads
References
ANDREOLA, B. A. Cultura e educação popular nos anos sessenta no Rio Grande do Sul. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 39-48, jul./dez. 1988. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/issue/viewIssue/3054/320. Acesso em: 15 mar. 2018.
ANDREOLA, B. A. O processo do conhecimento em Paulo Freire. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 18, n. 1, p. 32-42, jan./jun. 1993. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/issue/viewIssue/3054/320. Acesso em: 15 mar. 2018.
ANDREOLA, B. A; GHIGGI, G.; PAULY, E. L. Paulo Freire no Rio Grande do Sul: diálogos, aprendizagens e reinvenções... Revista e-curriculum, São Paulo, v. 7, n. 3, 2011. (Edição especial de aniversário de Paulo Freire). Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/7600/5550. Acesso em: 20 mar. 2018.
BRANDÃO, C. R. O que é método Paulo Freire. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1981.
BRANDÃO, C. R. Círculo de cultura. In: STRECK, D.; RENDIN, E.; ZITOTSKI, J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2008. p. 85-86.
CHARTIER, R. A história cultural: entre práticas e representações. 2. ed. Rio de Janeiro: DIFEL, 2002.
FERRARO, A. R. História inacabada do analfabetismo no Brasil. São Paulo: Cortez, 2009.
FREIRE, P. A importância do ato de ler. 23.ed. São Paulo: Autores Associados, 1989.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, P. Posfácio: depoimento de um grande amigo. In: FIORI, E. M. Textos escolhidos. Porto Alegre: L&PM, 1992. p. 273-287.
GADOTTI, M. A voz do biógrafo brasileiro: a prática à altura do sonho. In: GADOTTI, M. (org.). Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez, 1996. p. 69-116.
JORNAL DO DIA. Porto Alegre. 1947-1966. Disponível em: http://bndigital.bn.gov.br/hemeroteca-digital/. Acesso em: 4 abr. 2018.
PAIVA, V. P. Educação popular e educação de adultos. 5. ed. São Paulo: Loyola, 1987.
PALUDO, C. Metodologia do trabalho popular. In: STRECK, D.; RENDIN, E.; ZITOTSKI, J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 330-331.
ROMÃO, J. E. Educação. In: STRECK, D.; RENDIN, E.; ZITOTSKI, J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 168-170.
SILVA, T. T. Ernani Fiori: um intelectual apaixonado. Entrevista com Paulo Freire. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 11, n. 1, p. 11-18, jan./jun. 1986. Disponível em: http://www.acervo.paulofreire.org:8080/jspui/bitstream/7891/1375/1/FPF_OPF_07_063.pdf. Acesso em: 5 abr. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Mariana Parise Brandalise Dalsotto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.