A history of the presence of Paulo Freire and the culture circles in the State of Rio Grande do Sul, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v18n22019-46927

Keywords:

Culture Circles, Paulo Freire, Popular education, Rio Grande do Sul

Abstract

The present text is a cut of a doctoral research whose intention is to understand the organization of culture circles in the State of Rio Grande do Sul, Brazil. These were part of the popular education movement founded and proposed by Paulo Freire in Brazil at the beginning of the1960’s. In order to approach the theme, newspapers of that time were mobilized, investigated from the perspective of historical documentary analysis. The movement (which alphabetized aiming at awareness and, therefore, was different from the practices that were carried out in schools, when it was initially thought) took place in the State of Rio Grande do Sul after positive experiences in Brazilian northeast. Because of that, this text seeks to mention some of the main aspects of the Freirean thought that ground cultural circles and define them as a popular education movement, presenting pieces of evidence that confirm its realization in Rio Grande do Sul.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariana Parise Brandalise Dalsotto, Caxias do Sul University

PhD student in Education, Caxias do Sul University, State of Rio Grande do Sul, Brazil; CAPES scholarship holder; member of the Research Group History of Education, Immigration and Memory (GRUPHEIM) and of the Observatory of Education/Freirean studies.

References

ANDREOLA, B. A. Cultura e educação popular nos anos sessenta no Rio Grande do Sul. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 39-48, jul./dez. 1988. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/issue/viewIssue/3054/320. Acesso em: 15 mar. 2018.

ANDREOLA, B. A. O processo do conhecimento em Paulo Freire. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 18, n. 1, p. 32-42, jan./jun. 1993. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/issue/viewIssue/3054/320. Acesso em: 15 mar. 2018.

ANDREOLA, B. A; GHIGGI, G.; PAULY, E. L. Paulo Freire no Rio Grande do Sul: diálogos, aprendizagens e reinvenções... Revista e-curriculum, São Paulo, v. 7, n. 3, 2011. (Edição especial de aniversário de Paulo Freire). Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/7600/5550. Acesso em: 20 mar. 2018.

BRANDÃO, C. R. O que é método Paulo Freire. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1981.

BRANDÃO, C. R. Círculo de cultura. In: STRECK, D.; RENDIN, E.; ZITOTSKI, J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2008. p. 85-86.

CHARTIER, R. A história cultural: entre práticas e representações. 2. ed. Rio de Janeiro: DIFEL, 2002.

FERRARO, A. R. História inacabada do analfabetismo no Brasil. São Paulo: Cortez, 2009.

FREIRE, P. A importância do ato de ler. 23.ed. São Paulo: Autores Associados, 1989.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, P. Posfácio: depoimento de um grande amigo. In: FIORI, E. M. Textos escolhidos. Porto Alegre: L&PM, 1992. p. 273-287.

GADOTTI, M. A voz do biógrafo brasileiro: a prática à altura do sonho. In: GADOTTI, M. (org.). Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez, 1996. p. 69-116.

JORNAL DO DIA. Porto Alegre. 1947-1966. Disponível em: http://bndigital.bn.gov.br/hemeroteca-digital/. Acesso em: 4 abr. 2018.

PAIVA, V. P. Educação popular e educação de adultos. 5. ed. São Paulo: Loyola, 1987.

PALUDO, C. Metodologia do trabalho popular. In: STRECK, D.; RENDIN, E.; ZITOTSKI, J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 330-331.

ROMÃO, J. E. Educação. In: STRECK, D.; RENDIN, E.; ZITOTSKI, J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 168-170.

SILVA, T. T. Ernani Fiori: um intelectual apaixonado. Entrevista com Paulo Freire. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 11, n. 1, p. 11-18, jan./jun. 1986. Disponível em: http://www.acervo.paulofreire.org:8080/jspui/bitstream/7891/1375/1/FPF_OPF_07_063.pdf. Acesso em: 5 abr. 2018.

Published

2019-10-15

How to Cite

DALSOTTO, M. P. B. A history of the presence of Paulo Freire and the culture circles in the State of Rio Grande do Sul, Brazil. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 18, n. 2, p. 26–42, 2019. DOI: 10.14393/rep-v18n22019-46927. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/46927. Acesso em: 22 nov. 2024.