From education to education "by right”

the problem of the education of social movements and the social movement of the field

Authors

  • Iael de Souza Federal University of Piauí

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v18n12019-46066

Keywords:

Education, Subject of Rights, Social Movements, Social Movements of the Countryside, Class Struggle

Abstract

Education has a social function for social reproduction, but it is appropriated by capital and begins to attend to the interests and needs of the class which hold the means of material production, and therefore also the spiritual ones. In fighting for education, social movements and the social movements of the countryside in particular end up falling into the illusory trap of being “subjects of rights” and begin to have their ideals and proposals decharacterized and re-signified by the rule of law through their so-called “public” policies. After all, what education should social movements, and the social movement of the countryside, in particular, build? What form of organization is best suited to the struggle of the working class against the capital? These are some of the questions that this small theoretical essay tries to analyze, evidencing some of the multiple and contradictory factors that permeate the education “by right” conquered by the social movements of the field, listing some notes to rethink the praxis in the struggle of the work against the capital

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Iael de Souza, Federal University of Piauí

PhD student in Education, State University of Campinas, State of São Paulo, Brazil; assistant professor at the Federal University of Piauí, Brazil

References

CASTELO, R. O social-liberalismo: auge e crise da supremacia burguesa na era neoliberal. São Paulo: Expressão Popular, 2013. 400 p.

CATINI, C. R. Privatização da educação e gestão da barbárie: crítica da forma do direito. 2. ed. São Paulo: Edições Lado Esquerdo, 2018. 52 p.

CHILDE, G. O que aconteceu na história. 5. ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1988. 292 p.

COGIOLLA, O. Questões de história contemporânea. Belo Horizonte: Oficina de Livros, 1991. 148 p. (Coleção Mínima, Ciências Sociais).

ENGELS, F.; MARX, K. Manifesto do Partido Comunista. Tradução de Marco Aurélio Nogueira e Leandro Konder. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1989. 112 p.

FERNANDES, F. (org.). Lênin: política. Tradução de Carlos Rizzi. 2. ed. São Paulo: Ática, 1978. 192 p. (Grandes Cientistas Sociais, 5).

GEORGE, S. O relatório lugano: sobre a manutenção do capitalismo no século XXI. Apresentação de Laymarte Garcia dos Santos. São Paulo: Boitempo, 2003. 222 p.

GOHN, M. G. Movimentos sociais no início do século XXI: antigos e novos atores sociais. Petrópolis: Vozes, 2003. 144 p.

GOHN, M. G. Movimentos sociais na contemporaneidade. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 47, maio-ago. 2011. Doi: 10.1590/S1413-24782011000200005.

GRESPAN, J. A dialética do avesso. Revista Crítica Marxista, São Paulo, n. 14, p. 26-48, 2002. Disponível em: https://www.ifch.unicamp.br/criticamarxista/arquivos_biblioteca/artigo84artigo2.pdf. Acesso em: 20 set. 2018.

IASI, M. L. Ensaios sobre consciência e emancipação. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011. 176 p.

IASI, M. L. Educação e consciência de classe: desafios estratégicos. Perspectiva, Florianópolis, v. 31, n. 1, 67-83, jan./abr. 2013. Doi: 10.5007/2175-795X.2013v31n1p67.

JAEGER, W. W. Paidéia: a formação do homem grego. Tradução de Artur M. Parreira. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1994. 1.456 p.

KRAWCZYK, N. R.; CAMPOS, M. M.; HADDAD, S. (org.) O cenário educacional latino-americano no limiar do século XXI: reformas em debate. Campinas, SP: Autores Associados, 2000. 140 p. (Coleção Educação Contemporânea).

LÊNIN, V. I. Democracia burguesa e democracia proletária. In: LENIN, V. I. A revolução proletária e o renegado Kautsky. Tradução de Eduardo Sucupira Filho e Aristides Lobo. São Paulo: Livraria Editora Ciências Humanas, 1979. (História e Política 2).

LÊNIN, V. I. Duas táticas da social democracia na revolução democrática. São Paulo: Editora e Livraria Livramento, 1975. 144 p.

LÊNIN, V. I. O Estado e a revolução. São Paulo: Hucitec, 1978. 216 p.

LESSA, S.; TONET, I. Proletariado e sujeito revolucionário. São Paulo: Instituto Lukács, 2012. 110 p.

LIMA, K. R. S.; MARTINS, A. S. A nova pedagogia da hegemonia: pressupostos, princípios e estratégias. In: NEVES, L. M. W. (org.) A nova pedagogia da hegemonia: estratégias do capital para educar o consenso. São Paulo: Xamã, 2005. p. 43-67.

LÖVY, M. As aventuras de Karl Marx contra o Barão de Münchhausen. São Paulo: Busca Vida, 1987. 280 p.

MARX, K. O capital: crítica da economia política. São Paulo: Nova Cultural, 1996. 984 p. (Coleção Os Economistas).

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. Tradução de Rubens Enderle, Nélio Schneider e Luciano Cavini Martorano. São Paulo: Boitempo, 2007. 616 p.

NAVES, M. B. A “ilusão da jurisprudência”. In: KASHIURA JÚNIOR, C. N.; AKAMINE JÚNIOR, O.; MELO, T. (org.). Para a crítica do direito: reflexões sobre teorias e práticas jurídicas. São Paulo: Outras Expressões; Editorial Dobra, 2015. p. 1-7.

NEVES, L. M. W. (org.). A nova pedagogia da hegemonia: estratégias do capital para educar o consenso. São Paulo: Xamã, 2005. 312 p.

NEVES, L. M. W. (org.). Direita para o social e esquerda para o capital: intelectuais da nova pedagogia da hegemonia no Brasil. São Paulo: Xamã, 2010. 223 p.

NEVES, L. M. W. (org.). Educação e política no limiar do século XXI. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2008. 212 p.

ORSO, P. J. A classe trabalhadora, a consciência de classe e a educação: uma história que não é linear. In: ORSO, P. J. et al. (org.) Sociedade capitalista, educação e a luta dos trabalhadores. São Paulo: Outras Expressões, 2014. p. 169-215.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 10. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2008. 160 p. (Coleção Educação Contemporânea).

SOUZA, M. M. Imperialismo e educação do campo: uma análise das políticas educacionais no Estado de Rondônia a partir de 1990. 2011. 405 f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2011.

TONET, I. Educação, cidadania e emancipação humana. Ijuí: Editora Unijuí, 2005. 256 p. (Coleção Fronteiras da Educação).

TOURAINE, A. Igualdade e diversidade: o sujeito democrático. Bauru: Edusc, 1998. 109 p.

TOURAINE, A. Como sair do liberalismo? Bauru: Edusc, 1999. 168 p.

TÚMULO, P. S. Educação dos trabalhadores, consciência de classe e revolução social: a atualidade de “velhas” questões. Disponível em: www.estudosdotrabalho.org. Acesso em: 18 set. 2018.

Published

2019-06-13

How to Cite

SOUZA, I. de. From education to education "by right”: the problem of the education of social movements and the social movement of the field. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 18, n. 1, p. 158–181, 2019. DOI: 10.14393/rep-v18n12019-46066. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/46066. Acesso em: 22 nov. 2024.