Proposta e avaliação de um Corredor Cultural para o ensino superior do sudeste brasileiro

novas interfaces entre cultura, educação e extensão universitária

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v0n02019-44545

Keywords:

Culture, Higher education, University management, Cultural activities

Abstract

This paper aims to report and evaluate the implementation of the Corredor Cultural (FORPROEX 2016/2017). The project en compassed a series of artistic-cultural actions produced in the Universities of the Brazilian Southeastern Region. From the mapping and diagnosis of local demands, its calendar of activities was organized in annual format and involved 16different institutions. In order to share the experiences acquired and evaluate the project implications for the development of the artistic-cultural field in public national higher education, this paper will present the methodology, the content of actions and the result of a series of five structured interviews made with the project managers. The information was organized in six categories of analysis and dealt with different themes, putting the project as an important landmark for cultural policies geared towards higher education in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paulo Nunes, Federal University of Itajubá

PhD in Sociology, Cities and Urban Cultures, University of Coimbra, Portugal; assistant professor at the Institute of Sciences at the Federal University of Itajubá,  State of Minas Gerais, Brazil.

References

BRASIL. Plano Nacional de Educação. Ministério da Educação / Governo Federal. Brasília, 2014.

BRASIL. Plano Nacional de Cultura. Ministério da Cultura / Governo Federal. Brasília, 2000.

BRASIL. Plano Nacional de Extensão Universitária. Edição Atualizada. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras e SESu / MEC, 2000 / 2001.

CAUNE, Jean. Préface. In: Ladortune, Jean-Marie. (Dir.). La médiation culturele. Les sens des mots et l´essence des pratiques. Presses de l´Université du Québec, 2012.

COSTA, P. M. D.; SANTOS, S. R. M.; GRINSPUN, M. P. S. Z. (2009). Extensão Universitária e o Campo da Política Cultural. Meta: Avaliação. Rio de Janeiro, v. 1, n. 3, set./dez p. 352-368.

CORREDOR CULTURAL. Web Site Oficial, 2007. Disponível em: http://www.corredorcultural.preac.unicamp.br Acesso em 03/set./17.

FORPROEX. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus, 2012. p.15.

LORENZONI, Ionice. Censo mostra que ingresso de alunos cresceu 8,5% em 2008. Ministério da Educação - Governo Federal, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/32123. Acesso em 23/abr/17.

NUNES JUNIOR et al. Cultura y Extensión Universitaria en Brasil: Un Corredor de relatos. In: XII Congresso Español de Sociología - Grandes transformaciones sociales, nuevos desafios para la Sociología, 2016. Federación Espanhola de Sociología. Gijón, 1 e 2 de Julho.

RENEX. Rede Nacional de Extensão. Primeira Fase do Projeto Corredor Cultural Sudeste é Iniciada, 2015. Disponível em: http://www.renex.org.br/. Acesso em 13/mar./17.

SAMPAIO, Carlos Eduardo Moreno. Microdados do Censo da Educação Superior 2015. INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasília, novembro de 2016.

Published

2019-06-04

How to Cite

NUNES, P. Proposta e avaliação de um Corredor Cultural para o ensino superior do sudeste brasileiro: novas interfaces entre cultura, educação e extensão universitária. Revista de Educação Popular , Uberlândia, p. 18–29, 2019. DOI: 10.14393/rep-v0n02019-44545. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/44545. Acesso em: 28 nov. 2024.