O público e o privado em relação

a privatização da educação na rede estadual do Rio Grande do Sul

Authors

  • Renata Cecilia Estormovski Instituto Estadual Polivalente

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v17n32018-art06

Keywords:

Educational Policies, Public-Private Relationship, Better School Program, Better Society

Abstract

The redefinitions of the role of the state, driven by the diagnosis of the crisis of the state, change the boundaries between public and private and materialize public policies that propose processes of privatization of education. As Peroni (2015a) discusses, privatizing does not mean merely changing the ownership of institutions, but involves varied strategies and processes with profound implications for education. In this article, one of the strategies for the privatization of education in the state network of Rio Grande do Sul is analyzed: the Better School Program: Better Society, which encourages individuals and corporations to donate, renovate and expand institutions in the network, disregarding the State. As research materials are the documents (Law, Decree and Ordinance) that clarify the operation of the project, journalistic materials made available on the electronic portal of the Education Department, in addition to the page of the Program, which contains data on its operation, and such data will be confronted with the theoretical-methodological framework that bases the research by means of a bibliographical-documentary research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renata Cecilia Estormovski, Instituto Estadual Polivalente

Graduada em Letras (Faplan) e em Pedagogia (UFSM), especialista em Gestão Educacional (UFSM) e professora da rede pública estadual do Rio Grande do Sul, atuando no Instituto Estadual Polivalente.

References

GIDDENS, A. A terceira via: reflexões sobre o impasse político atual e o futuro da social-democracia. Rio de Janeiro: Record, 1999. 192 p.

HARVEY, D. A produção capitalista do espaço. São Paulo: Annablume, 2005. 252 p.

LUKÁCS, G. Introdução a uma estética marxista. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978. 298 p.

MESZAROS, I. Para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2002. 1.104 p.

MONTAÑO, C. Terceiro setor e questão social: crítica ao padrão emergente de intervenção social. São Paulo: Cortez, 2002. 288 p.

PERONI, V. M. V. Implicações da relação público-privada para a democratização da educação. 2015. 180 f. Tese (Professora Titular) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2015a, 180 p.

_______. Implicações da relação público-privada para a democratização da educação no Brasil. In: PERONI, V. (Org.). Diálogos sobre as redefinições no papel do Estado e nas fronteiras entre o público e o privado na educação. São Leopoldo: Oikos, 2015b, p. 15-34.

_______. As relações entre o público e o privado nas políticas educacionais no contexto da terceira via. Currículo sem Fronteiras, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 234-255, maio/ago. 2013. Disponível em: <http://www.curriculosemfronteiras.org/vol13iss2articles/peroni.pdf>. Acesso em 23 jul. 2018.

THOMPSON, E. P. A miséria da teoria ou um planetário de erros. Rio de Janeiro: Zahar, 1981. 231 p.

VIEIRA, E. O estado e a sociedade civil perante o ECA e a LOAS. Revista Serviço Social e Sociedade, São Paulo, n. 56, ano XIX, mar. 1998.

_______. Os direitos e a política social. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2004. 224 p.

WOOD, E. M. Democracia contra o capitalismo. São Paulo: Boitempo, 2003. 261 p.

Published

2019-01-15

How to Cite

ESTORMOVSKI, R. C. O público e o privado em relação : a privatização da educação na rede estadual do Rio Grande do Sul. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 17, n. 3, p. 88–102, 2019. DOI: 10.14393/rep-v17n32018-art06. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/44149. Acesso em: 22 nov. 2024.