A educação do campo e os desafios para uma educação infantil do campo
uma trajetória nas/das leis e nas/das lutas
DOI:
https://doi.org/10.14393/rep-v17n32018-art11Keywords:
Geography Teaching, Infantile Education of the Field, LegislationAbstract
The purpose of this text is to outline the course that has made the proposal for Countryside Education for Children. In this way, we draw attention to historical milestones that indicate this trajectory, from the absence of the educational process in the agrarian space, through the offer of rural education, its critics, the debate to elaborate a Field Education and its children’s pedagogical specificity. We used as methodological procedure the bibliographic research, studying the authors: Caldart (2008, 1997), Fernandes (1999, 2006) Silva (2012), as well as the Operational Guidelines for Basic Education in the Field Schools, among other documents and authors.
Downloads
References
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.
______. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB nº 36/2001. Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília: MEC/CNE, 2001.
______. Ministério da Educação. Portaria Interministerial nº 6, de 16 de maio de 2013. Institui o grupo de trabalho interinstitucional para a educação infantil no campo. Brasília, DF, 2013.
______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010.
CALDART, R. S. Educação em movimento: formação de educadoras e educadores do MST. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997. 180 p.
______. Por uma educação do campo: traços de uma identidade. In: CALDART, R. S., CERIOLI, P. R., KOLLING, E. J. (Org.). Educação do campo: identidade e políticas públicas. Brasília: Articulação Nacional “Por uma Educação Básica do Campo, 2002. p. 25-36. (Coleção por uma educação do campo; n. 4).
______. Sobre educação do campo. In: SANTOS, C. A. (Org.). Educação do campo: campo, políticas públicas, educação. Brasília: INCRA: MDA, 2008. p. 67-86.
FERNANDES, B. M. Diretrizes de uma caminhada. In: CALDART, R. S., CERIOLI, P. R., KOLLING, E. J. (Org.). Educação do campo: identidade e políticas públicas. Brasília: Articulação Nacional “Por Uma Educação Básica do Campo”, 2002. p. 89-101. (Coleção por uma educação do campo; n. 4).
______. Educação do campo e território camponês no Brasil. In: SANTOS, C. A. (Org.). Educação do campo: campo, políticas públicas, educação. Brasília: Incra; MDA, 2008. p. 39-66.
______. Os campos da pesquisa em educação do campo: espaços e territórios como categorias essenciais. In: MOLINA, M. C. Educação do campo e pesquisa: questões para reflexão. Brasília: MDA, 2006.
______. Por uma educação do campo. In: ARROYO, M. G., FERNANDES, B. M. A educação básica e o movimento social do campo. Brasília, DF: Articulação Nacional “Por uma Educação Básica do Campo”, 1999. p. 53-70. (Coleção por uma educação do campo; n. 2).
FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978. 245 p.
MOLINA, M. C., NERY, I.; KOOLLING, E. J., (Org.) Por uma educação básica do campo: memória. [S.l.: s.n.], 1999. 98 p. (Coleção por uma educação do campo; n. 1).
MARCOS, V. de. Tempo de semear: novos caminhos para um novo campo no Brasil do século XXI. In: SILVA, J. B. da.; LIMA, L. C.; ELIAS, D. (Org.). Panorama da Geografia Brasileira 1. São Paulo: Annablume, 2006, p. 203-220.
MARTINS, F. J. Formação continuada de professores, MST e escola do campo. In: ______. (Org.). Educação do campo e formação continuada de professores. Porto Alegre: EST edições, 2008. p. 30-53.
OLIVEIRA, Z. de M. R. de. Educação infantil: fundamentos e métodos. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2011. 264 p. Doi: https://doi.org/10.5902/198464442915.
OLIVEIRA, A. U. A agricultura camponesa no Brasil. São Paulo: Contexto, 2002. 164 p.
ROCHA, M. I. A. Prefácio. In: SILVA, A. P. S. da; MARTINS, A. A.; SILVA, I. de O. (Org.). Infâncias do campo. Belo Horizonte: Autêntica, 2013. p. 9-11.
RODRIGUES, S. J. D.; NASCIMENTO, R. C. G.; RODRIGUES, U. M. Da educação rural à educação do campo: uma análise da trajetória conceitual. 2006. (impresso)
SILVA, A. P. S.; PASUCH, J.; SILVA, J. B. Educação infantil do campo. São Paulo: Cortez, 2012. 272 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Geralda Maria de Bem, Thiago Roniere Rebouças Tavares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.