Lawn-school in the “Troca de Saberes/UFV”
village of bamboo and Puri resurgence
DOI:
https://doi.org/10.14393/rep-v17n22018-rel01Keywords:
Bamboo Bioconstruction, Ecology of Knowledge, LearningAbstract
This experience report exposes the annual realization of the “Exchange of knowledge/UFV” (Troca de Saberes/UFV) program, mainly since 2013, year from which a stronger artistic-cultural inflection is potentialized. From an approach of the work with bioconstruction, more specifically with bamboo equipment, as educational principle, we emphasize the focus of a regional movement of ethnic resurgence that happened to occupy a hovel in the program to consolidate. This clipping enabled us to make explicit the processes of learning, whether academic or popular. Therefore, this study aims to reveal part of the experience of accomplishment and what are these bamboo equipments that houses artisticpedagogical facilities and, among them, specifically the Oca of the Original Peoples.
Downloads
References
ALVES, L. C. F. et al. Troca de saberes: flores das sombras da agroecologia. Viçosa: Editora da Universidade Federal de Viçosa, 2011. 144 p.
BARBOSA, W. A. Cultura Puri e educação popular no município de Araponga, Minas Gerais: duzentos anos de solidão em defesa da vida do meio ambiente. 2005. 234 f. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005.
FREINET, C. La educacion por el trabajo. Madrid: Fondo de Cultura Economica, 2008. 301 p.
______. Pedagogia do bom senso. São Paulo: Martins Fontes, 2004. 153 p.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1992. 245 p.
CARDOSO JUNIOR, R. Arquitetura com bambu. 2000. 109 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2000.
LEMOS, M. S. Dicionário da língua Puri. Rio de Janeiro: Editora do Autor, 2013.
_______. Índio virou pó de café?: resistência indígena frente à expansão cafeeira no Vale do Paraíba. Rio de Janeiro: Palco Editorial, 2016. 224 p.
LOPES, L. S. et al. Troca de saberes: vivenciando metodologias participativas para a construção dos saberes agroecológicos. Cadernos de Agroecologia, Porto Alegre, v. 8, n. 2, dez. 2013. Disponível em: <http://revistas.aba-agroecologia.org.br/index.php/cad/article/view/14826>. Acesso em: 18 jan. de 2018.
PURI, D. A. P. Poeira de luz. Rio de Janeiro: Pachamama, 2016.
SAMPAIO, R. M. W. Freinet: evolução histórica e atualidades. São Paulo: Scipione, 1989. 240 p.
SANTOS, M. L.; BARBOSA, W. A.; KÖLLN, M. Programa de extensão Teia/UFV: formação universitária para uma ecologia de saberes. Educ. Rev., Belo Horizonte, v. 29, n. 4, dec. 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982013000400004>. Acesso em: 4 abr. de 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Christina Maria de Freitas Grupioni, Willer Araujo Barbosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.