Lawn-school in the “Troca de Saberes/UFV”

village of bamboo and Puri resurgence

Authors

  • Christina Maria de Freitas Grupioni Organização Cooperativa de Agroecologia
  • Willer Araujo Barbosa Universidade Federal de Viçosa

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v17n22018-rel01

Keywords:

Bamboo Bioconstruction, Ecology of Knowledge, Learning

Abstract

This experience report exposes the annual realization of the “Exchange of knowledge/UFV” (Troca de Saberes/UFV) program, mainly since 2013, year from which a stronger artistic-cultural inflection is potentialized. From an approach of the work with bioconstruction, more specifically with bamboo equipment, as educational principle, we emphasize the focus of a regional movement of ethnic resurgence that happened to occupy a hovel in the program to consolidate. This clipping enabled us to make explicit the processes of learning, whether academic or popular. Therefore, this study aims to reveal part of the experience of accomplishment and what are these bamboo equipments that houses artisticpedagogical facilities and, among them, specifically the Oca of the Original Peoples.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Christina Maria de Freitas Grupioni, Organização Cooperativa de Agroecologia

Mestra em Mecanização Agrícola pela Universidade Federal de Viçosa, Minas Gerais, Brasil; sócia-fundadora da Organização Cooperativa em Agroecologia (OCA).

Willer Araujo Barbosa, Universidade Federal de Viçosa

Pós-doutor em Ciências Humanas pela Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, Brasil; professor adjunto na Universidade Federal de Viçosa, Minas Gerais.

References

ALVES, L. C. F. et al. Troca de saberes: flores das sombras da agroecologia. Viçosa: Editora da Universidade Federal de Viçosa, 2011. 144 p.

BARBOSA, W. A. Cultura Puri e educação popular no município de Araponga, Minas Gerais: duzentos anos de solidão em defesa da vida do meio ambiente. 2005. 234 f. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005.

FREINET, C. La educacion por el trabajo. Madrid: Fondo de Cultura Economica, 2008. 301 p.

______. Pedagogia do bom senso. São Paulo: Martins Fontes, 2004. 153 p.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1992. 245 p.

CARDOSO JUNIOR, R. Arquitetura com bambu. 2000. 109 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2000.

LEMOS, M. S. Dicionário da língua Puri. Rio de Janeiro: Editora do Autor, 2013.

_______. Índio virou pó de café?: resistência indígena frente à expansão cafeeira no Vale do Paraíba. Rio de Janeiro: Palco Editorial, 2016. 224 p.

LOPES, L. S. et al. Troca de saberes: vivenciando metodologias participativas para a construção dos saberes agroecológicos. Cadernos de Agroecologia, Porto Alegre, v. 8, n. 2, dez. 2013. Disponível em: <http://revistas.aba-agroecologia.org.br/index.php/cad/article/view/14826>. Acesso em: 18 jan. de 2018.

PURI, D. A. P. Poeira de luz. Rio de Janeiro: Pachamama, 2016.

SAMPAIO, R. M. W. Freinet: evolução histórica e atualidades. São Paulo: Scipione, 1989. 240 p.

SANTOS, M. L.; BARBOSA, W. A.; KÖLLN, M. Programa de extensão Teia/UFV: formação universitária para uma ecologia de saberes. Educ. Rev., Belo Horizonte, v. 29, n. 4, dec. 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982013000400004>. Acesso em: 4 abr. de 2018.

Published

2018-10-03

How to Cite

GRUPIONI, C. M. de F.; BARBOSA, W. A. Lawn-school in the “Troca de Saberes/UFV”: village of bamboo and Puri resurgence. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 17, n. 2, p. 181–192, 2018. DOI: 10.14393/rep-v17n22018-rel01. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/41465. Acesso em: 24 nov. 2024.