Challenges of full-time education at present time

Authors

  • Maria Célia Borges Universidade Federal de Uberlândia
  • Betânia de Oliveira Laterza Ribeiro Universidade Federal de Uberlândia
  • Leonice Matilde Richter Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v17n22018-art10

Keywords:

Public Policies, Full-time Education, High School

Abstract

The article talks about full-time education, with the objective of analyzing the thematic in the scope of public politics emanating from the government Michel Temer. For this purpose, takes as analysis material emanated by the Education Ministry, in opposition with articles of researches on the field of educational politics. Asserts that full-time education was reinstated by the National Education Plan Law nº 13.005/2014, as objective nº 6, reassuring the necessity of children to remain in school for the necessary time to conclude Basic Education, overcome illiteracy and elevate, consequentially, the schooling of Brazilian population. However, a political scenario is portrayed by budget cuts and a hierarchical and authoritarian management, which limits the application possibilities of an emancipatory full-time education engaged with the integral development of the students.

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Author Biographies

Maria Célia Borges, Universidade Federal de Uberlândia

Pós-doutora em Educação pela Universidade de São Paulo, Brasil; professora associada da Universidade Federal de Uberlândia, Campus Pontal, Minas Gerais, Brasil; membro do Grupo de Pesquisas e Estudos sobre Formação de Professores (GPEFORM) e Grupo de Estudos e Pesquisas em Política, Formação Docente e Práticas Educativas (GEPPOPE)

Betânia de Oliveira Laterza Ribeiro, Universidade Federal de Uberlândia

Pós-doutora em Educação pela Universidade de São Paulo, Brasil; professora adjunta I da Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, Brasil; membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em História e Historiografias da Educação (NEPHE), do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Disciplina História da Educação (GEPEDHE) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Política, Formação Docente e Práticas Educativas (GEPPOPE)

Leonice Matilde Richter, Universidade Federal de Uberlândia

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, Brasil; professora assistente II da Universidade Federal de Uberlândia, Campus Pontal, Minas Gerais, Brasil; membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Avaliação (GEPAE) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas, Educação e Cidadania (Pólis).

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Published

2018-10-03

How to Cite

BORGES, M. C.; RIBEIRO, B. de O. L. .; RICHTER, L. M. Challenges of full-time education at present time. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 17, n. 2, p. 131–143, 2018. DOI: 10.14393/rep-v17n22018-art10. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/41393. Acesso em: 22 nov. 2024.

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