Challenges of full-time education at present time
DOI:
https://doi.org/10.14393/rep-v17n22018-art10Keywords:
Public Policies, Full-time Education, High SchoolAbstract
The article talks about full-time education, with the objective of analyzing the thematic in the scope of public politics emanating from the government Michel Temer. For this purpose, takes as analysis material emanated by the Education Ministry, in opposition with articles of researches on the field of educational politics. Asserts that full-time education was reinstated by the National Education Plan Law nº 13.005/2014, as objective nº 6, reassuring the necessity of children to remain in school for the necessary time to conclude Basic Education, overcome illiteracy and elevate, consequentially, the schooling of Brazilian population. However, a political scenario is portrayed by budget cuts and a hierarchical and authoritarian management, which limits the application possibilities of an emancipatory full-time education engaged with the integral development of the students.
Downloads
References
ALMEIDA, M. A. Memórias de um sargento de milícias. 4. ed. São Paulo: FTD, 1999. 160 p.
ANTUNES, R. A era das contrarrevoluções e o novo estado de exceção. In: LUCENA, C.; PREVITALI, F. S.; LUCENA L. A crise da democracia brasileira. Uberlândia: Navegando Publicações, 2017. p. 53-62.
BAKUNIN, M. La instrucción integral. Barcelona: José Olañeta Editor, 1979.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil _03/LEIS/L9394.htm>. Acesso em: 17 jan. 2018.
______. Lei nº 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 jan. 2001.
______. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014.
______. Plano Nacional de Educação. Observatório do PNE. Disponível em: <http://www.observatoriodopne.org.br/metas-pne/6-educacao-integral> Acesso em: 20 jan. 2018.
______. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo escolar 2017: notas estatísticas. Brasília, DF: INEP, 2018.
BOTO, C. A escola do homem novo: entre o Iluminismo e a Revolução Francesa. São Paulo: Editora da UNESP, 1996. 208 p.
CAVALARI, R. F. Integralismo: ideologia e organização de um partido de massa no Brasil. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, v. 7, n. 12-13, p. 62, 1999.
CAVALIERE, A. M. V. Educação integral: uma nova identidade para a escola brasileira? Educ. Soc., Campinas, v. 23, n. 81, p. 247-270, dez. 2002.
______. Anísio Teixeira e a educação integral. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 20, n. 46, p. 249-259, maio/ago. 2010.
COELHO, L. M. C. da C. História(s) da educação integral. Em Aberto, Brasília, v. 22, n. 80, p. 83-96, abr. 2009.
EBOLI, T. Uma experiência de educação em tempo integral. 1969. Disponível em: <http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me001840.pdf>. Acesso em: 15 fev. 2018.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1992. 245 p.
FREITAS, C. R. de; GALTER, M. I. Reflexões sobre a educação em tempo integral no decorrer do século XX. Educere et Educare, Cascavel, v. 2, n. 3, p. 123-138, jan./jun. 2007.
OLIVEIRA, J. F. de. Prefácio. In: CRUZ, R. E.; SILVA, S. de O. (Org.) Gestão da política nacional de educação: desafios contemporâneos para garantia do direito à educação. Teresina: EDUFPI, 2016. p. 9-12.
POMPÉIA, R. O ateneu. 16. ed. São Paulo: Ática, 1996. 168 p.
SANFELICE, J. L. Com o golpe de 2016, para onde caminhará a educação? In: LUCENA, C.; PREVITALI, F. S.; LUCENA, L. A crise da democracia brasileira. Uberlândia: Navegando Publicações, 2017. p. 261-278.
SAVIANI, D. A crise política no Brasil, o golpe e o papel da educação na resistência e na transformação. In: LUCENA, C.; PREVITALI, F. S.; LUCENA, L. A crise da democracia brasileira. Uberlândia: Navegando Publicações, 2017. p. 215-232.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Maria Célia Borges
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.