Os intelectuais do capital e a expansão mercantilizada da educação superior brasileira

Authors

  • Alisson Slider do Nascimento de Paula Universidade Estadual do Ceará http://orcid.org/0000-0001-6356-3773
  • Kátia Regina Rodrigues Lima Universidade Regional do Cariri
  • Frederico Jorge Ferreira Costa Universidade Estadual do Ceará
  • Emmanoel Lima Ferreira Universidade Regional do Cariri

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v16n32017-art03

Keywords:

Intellectuals, Entrepreneurship, Higher Education

Abstract

The study seeks to understand the interests of the capital intellectuals’ movement for Brazilian higher education. We chose a bibliographical study and document, besides using the method of Marxist dialectical analysis to understand reality as a complex totality, an articulated whole. It was verified that intellectuals play a decisive role in taking action on the direction of Brazilian higher education policy, operating directly in the culture of the state university as well as orchestrating a political-juridical framework for the expansion of private higher education institutions. At the limit, intellectuals are not only manifested as individual subjects; however, as organized collective subjects, for example, international financial capital organizations with their orientations towards peripheral countries express intellectuals of capital in their parasitic phase.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alisson Slider do Nascimento de Paula, Universidade Estadual do Ceará

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE-UECE). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Federal do Ceará (PPGE-UFC). Integrante do Grupo de Pesquisa Ontologia do Ser Social, História, Educação e Emancipação (GPOSSHE). Professor do curso de Educação Física das Facultades INTA.

Kátia Regina Rodrigues Lima, Universidade Regional do Cariri

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Professora do Programa de
Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal Ceará. Professora da Universidade Regional
do Cariri. Ceará

Frederico Jorge Ferreira Costa, Universidade Estadual do Ceará

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Professor na Faculdade de Educação
de Itapipoca da Universidade Estadual do Ceará, pesquisador colaborador do Instituto de
Estudos e Pesquisas do Movimento Operário. Ceará

Emmanoel Lima Ferreira, Universidade Regional do Cariri

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal do Ceará. Professor da Universidade Regional
do Cariri. Ceará

References

AVILA, S.; LÉDA, D. B.; VALE, A. A. Configurações do setor privado-mercantil na expansão da educação superior privada: notas para a análise do trabalho docente. In: MANCEBO, D.; SILVA JÚNIOR, J. R. (Orgs.). Trabalho docente e expansão da educação superior brasileira. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012. p. 145-182.

BRASIL. Ministério da Fazenda. Secretaria da Receita Federal. Demonstrativo dos gastos governamentais indiretos de natureza tributária (Gastos Tributários) – PLOA 2014. Disponível em: <https://idg.receita.fazenda.gov.br/dados/receitadata/gastos-tributarios/previsoes-ploa/arquivos-e-imagens/dgt-2014>. Acesso em: 12 jan. 2016.

CHAVES, V. L. J. Política de financiamento e a expansão da educação superior no Brasil: o público e o privado em questão. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 17, p. 427-441, 2015.

CHESNAIS, F. A mundialização do capital. São Paulo: Xamã, 1996. 335 p.

DE PAULA, A. S. N. Labor acadêmico, universidade e contra ofensiva do capital. Textos e Debates, Boa Vista, v. 2, n. 30, p. 69-79, 2016. doi: http://dx.doi.org/10.18227/2217-1448ted.v2i30.2886.

DURIGUETTO, M. L. A questão dos intelectuais em Gramsci. Serv. Soc. Soc., São Paulo, n. 118, abr./jun. 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/sssoc/n118/a04n118.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2016.

GRAMSCI, A. Escritos políticos (1917-1933). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004. 196 p.

______. Maquiavel, a política e o estado moderno. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1976. 444 p.

HARVEY, D. Condição pós-moderna. São Paulo: Loyola, 2014. 349 p.

NEVES, C. E. B. Grupo de Estudos sobre Universidade (GEU). Educação em Revista (UFMG), Belo Horizonte, v. 35, p. 125-140, 2002.

INEP – Instituto Nacional e Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da educação superior 2013: resumo técnico. Brasília: INEP, 2015.

PORTELLI, H. Gramsci e o bloco histórico. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977. 142 p.

RODRIGUES, J. Os empresários e a educação superior. Campinas: Autores Associados, 2007. 112 p.

SENADO FEDERAL. Demonstrativos da execução orçamentária: 2003-2014. Portal Orçamento (Siga Brasil). Disponível em: <https://www12.senado.leg.br/orcamento>. Acesso em: 12 maio 2016.

SGUISSARDI, V. Modelo de expansão da educação superior no Brasil: predomínio privado/mercantil e desafios para a regulação e a formação universitária. Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 105, p. 991-1022, 2008. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302008000400004.

SILVA JÚNIOR, J. R.; ANELLI JÚNIOR, L. C.; MANCEBO, D. O lulismo e a mudança da natureza do trabalho docente. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 8, n. 1, p. 106-118, 2014. doi: http://dx.doi.org/10.14244/198271991016.

SILVA JR, J. R.; MANCEBO, D. Considerações sobre a universidade (nos Estados Unidos e Brasil) e a financeirização da economia mundial. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 8, n. 1, p. 91-100, 2016. Disponível em: <https://portalseer.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/17028/11677>. Acesso em: 15 maio 2016.

SOUZA, A. R. de. O estado moderno e o papel dos intelectuais em Gramsci. Verinotio, Belo Horizonte, Ano V., n. 10, out. 2009. Disponível em: <http://www.verinotio.org/conteudo/0.82179644966665.pdf>. Acesso em: 15 abr. 2016.

Published

2018-01-09

How to Cite

PAULA, A. S. do N. de .; LIMA, K. R. R.; COSTA, F. J. F.; FERREIRA, E. L. Os intelectuais do capital e a expansão mercantilizada da educação superior brasileira. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 16, n. 3, p. 36–49, 2018. DOI: 10.14393/rep-v16n32017-art03. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/38692. Acesso em: 18 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)