Os intelectuais do capital e a expansão mercantilizada da educação superior brasileira
DOI:
https://doi.org/10.14393/rep-v16n32017-art03Keywords:
Intellectuals, Entrepreneurship, Higher EducationAbstract
The study seeks to understand the interests of the capital intellectuals’ movement for Brazilian higher education. We chose a bibliographical study and document, besides using the method of Marxist dialectical analysis to understand reality as a complex totality, an articulated whole. It was verified that intellectuals play a decisive role in taking action on the direction of Brazilian higher education policy, operating directly in the culture of the state university as well as orchestrating a political-juridical framework for the expansion of private higher education institutions. At the limit, intellectuals are not only manifested as individual subjects; however, as organized collective subjects, for example, international financial capital organizations with their orientations towards peripheral countries express intellectuals of capital in their parasitic phase.
Downloads
References
AVILA, S.; LÉDA, D. B.; VALE, A. A. Configurações do setor privado-mercantil na expansão da educação superior privada: notas para a análise do trabalho docente. In: MANCEBO, D.; SILVA JÚNIOR, J. R. (Orgs.). Trabalho docente e expansão da educação superior brasileira. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012. p. 145-182.
BRASIL. Ministério da Fazenda. Secretaria da Receita Federal. Demonstrativo dos gastos governamentais indiretos de natureza tributária (Gastos Tributários) – PLOA 2014. Disponível em: <https://idg.receita.fazenda.gov.br/dados/receitadata/gastos-tributarios/previsoes-ploa/arquivos-e-imagens/dgt-2014>. Acesso em: 12 jan. 2016.
CHAVES, V. L. J. Política de financiamento e a expansão da educação superior no Brasil: o público e o privado em questão. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 17, p. 427-441, 2015.
CHESNAIS, F. A mundialização do capital. São Paulo: Xamã, 1996. 335 p.
DE PAULA, A. S. N. Labor acadêmico, universidade e contra ofensiva do capital. Textos e Debates, Boa Vista, v. 2, n. 30, p. 69-79, 2016. doi: http://dx.doi.org/10.18227/2217-1448ted.v2i30.2886.
DURIGUETTO, M. L. A questão dos intelectuais em Gramsci. Serv. Soc. Soc., São Paulo, n. 118, abr./jun. 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/sssoc/n118/a04n118.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2016.
GRAMSCI, A. Escritos políticos (1917-1933). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004. 196 p.
______. Maquiavel, a política e o estado moderno. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1976. 444 p.
HARVEY, D. Condição pós-moderna. São Paulo: Loyola, 2014. 349 p.
NEVES, C. E. B. Grupo de Estudos sobre Universidade (GEU). Educação em Revista (UFMG), Belo Horizonte, v. 35, p. 125-140, 2002.
INEP – Instituto Nacional e Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da educação superior 2013: resumo técnico. Brasília: INEP, 2015.
PORTELLI, H. Gramsci e o bloco histórico. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977. 142 p.
RODRIGUES, J. Os empresários e a educação superior. Campinas: Autores Associados, 2007. 112 p.
SENADO FEDERAL. Demonstrativos da execução orçamentária: 2003-2014. Portal Orçamento (Siga Brasil). Disponível em: <https://www12.senado.leg.br/orcamento>. Acesso em: 12 maio 2016.
SGUISSARDI, V. Modelo de expansão da educação superior no Brasil: predomínio privado/mercantil e desafios para a regulação e a formação universitária. Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 105, p. 991-1022, 2008. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302008000400004.
SILVA JÚNIOR, J. R.; ANELLI JÚNIOR, L. C.; MANCEBO, D. O lulismo e a mudança da natureza do trabalho docente. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 8, n. 1, p. 106-118, 2014. doi: http://dx.doi.org/10.14244/198271991016.
SILVA JR, J. R.; MANCEBO, D. Considerações sobre a universidade (nos Estados Unidos e Brasil) e a financeirização da economia mundial. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 8, n. 1, p. 91-100, 2016. Disponível em: <https://portalseer.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/17028/11677>. Acesso em: 15 maio 2016.
SOUZA, A. R. de. O estado moderno e o papel dos intelectuais em Gramsci. Verinotio, Belo Horizonte, Ano V., n. 10, out. 2009. Disponível em: <http://www.verinotio.org/conteudo/0.82179644966665.pdf>. Acesso em: 15 abr. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Alisson Slider do Nascimento de Paula, Kátia Regina Rodrigues Lima, Frederico Jorge Ferreira Costa, Emmanoel Lima Ferreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.