Educação no campo em Rondônia

a prática educativa na Escola Família Agrícola Vale do Guaporé

Authors

  • Débora Teixeira Machado Universidade Federal de Rondônia

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep_v16n22017_art07

Keywords:

Field Education, Agricultural Family School, Technical Training

Abstract

This article aims to reflect on the education in the field through the educational practices of the Family Agricultural School (FAS) Vale do Guaporé, Rondônia, Brazil. From a professional experience lived in this school, several questions were raised regarding the differentiated teaching-learning process that the school has, where through various daily activities, learners can learn not only the content of the common national curriculum, but also technologies for the field. This article was elaborated through bibliographical references about the experience of the FAS in Brazil and of the surrounding processes in the Pedagogy of such schools. The research presented is a descriptive approach about the alternating process that the young person experiences, as well as the approach of the differentiated knowledge that the same receives in the FAS. It is proposed, therefore, to reflect on the education in the field and how this model can contribute for the formation of a peasant youth for the State of Rondônia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Débora Teixeira Machado, Universidade Federal de Rondônia

Mestranda em Geografia pela Universidade Federal de Rondônia, Brasil.

References

ALMEIDA PINTO, M. P. de; GERMANI, G. I. O território da educação do campo: as escolas família agrícola. In: ENCONTRO DE GEÓGRAFOS DA AMÉRICA LATINA, 14., 2013, Lima. Anais... Disponível em: <https://geografar.ufba.br/sites/geografar.ufba.br/files/geografar_almeidapintogermani_territorioeducacaocampo.pdf>. Acesso em: 22 maio 2015.

ANUÁRIO Brasileiro da Educação Básica. São Paulo: Moderna, 2012. 162 p.

ANDRADE, G. dos S.; ANDRADE, E. de S. Historiando a pedagogia da alternância e a escola família agrícola do sertão da Bahia. Entrelaçando: revista eletrônica de culturas e educação, Cruz das Almas, v. 6, n. 2, p. 61-72, set./dez. 2012 (Caderno Temático V). Disponível em: <http://www2.ufrb.edu.br/revistaentrelacando/index.php/edicoes-entrelacando/43-educacao-movimento-07>. Acesso em: 15 maio 2016.

CRUZ, N. A. da; TORRES, A. A. M. História da pedagogia da alternância: laços e entrelaços com organizações/movimentos sociais de Rondônia. Revista Labirinto, Porto Velho, ano XII, n. 16, jun. 2012. Disponível em: <http://www.periodicos.unir.br/index.php/LABIRINTO/article/view/974/998>. Acesso em: 6 maio 2016.

FERREIRA, G. H. C. A colonização em Rondônia: lutas e perspectivas da agricultura camponesa. Revista Linguagem Acadêmica, Batatais, v. 1., n. 1, p. 135-156, jan./jun. 2011. Disponível em: <http://claretianobt.com.br/download?caminho=upload/cms/revista/sumarios/30.pdf&arquivo=sumario8.pdf>. Acesso em: 13 mar. 2016.

GIMONET, J. A alternância na formação “método pedagógico ou novo sistema educativo?” UNEFAB, Brasília, 2010. Disponível em: <http://www.ia.ufrrj.br/ppgea/conteudo/conteudo-2010-2/Educacao-MII/2SF/Alternancia.pdf>. Acesso em: 20 mar. 2016.

ISSA, S. A. C. A escola agrícola de Urutaí (1953-1963): singularidades da cultura escolar agrícola. 2014. 113f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Goiás, Catalão, 2014. Disponível em: <https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/3832>. Acesso em: 15 mar. 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes operacionais para a educação básica nas escolas do campo. 2001. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/pceb36_01.pdf>. Acesso em: 28 mar. 2016.

OLIVEIRA, A. M. de. A escola camponesa na alternância e o ensino de geografia. Revista Mercator, Fortaleza, v. 12, n. 27, p. 171-187, jan./abr. 2013. Disponível em: <http://www.mercator.ufc.br/index.php/mercator/article/viewFile/1137/491>. Acesso em: 3 abr. 2016.

PEIXOTO, R.; OLIVEIRA, M. de; MAIO, E. R. Educação do e no campo: problematizações acerca do currículo escolar e das políticas educacionais. Rev. Ed. Popular, Uberlândia, v. 15, n. 2, p. 77-90, jul./dez. 2016. Disponível em: <http://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/33575/pdf>. Acesso em: 2 jan. 2017.

SOUZA, M. A. de. Educação do campo: políticas, práticas pedagógicas e produção científica. Revista Educ. Soc., Campinas, v. 29, n. 105, p. 1089-1111, set./dez. 2008. Disponível em: <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 22 mar. 2016.

TEIXEIRA, E. S.; BERNATT, M. de L.; TRINDADE, G. A. Estudos sobre pedagogia da alternância no Brasil: revisão de literatura e perspectivas para a pesquisa. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 2, p. 227-242, maio/ago. 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022008000200002&lng=pt&tlng=pt>. Acesso em: 18 maio 2016.

VERGUTZ, C. L. B. O caminho da aprendizagem na pedagogia da alternância e o sujeito alternante. ANPED SUL, 9., 2012, Caxias do Sul. Anais... Disponível em: <http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/3216/67>. Acesso em: 12 out. 2016.

VALADÃO, J. de A. D.; SIENA, O.; TEIXEIRA, O. T. S. Escolas Família Agrícola na perspectiva do desenvolvimento rural sustentável. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE AGROECOLOGIA, 6., CONGRESSO LATINO-AMERICANO DE AGROECOLOGIA, 2., 2009, Curitiba. Anais... Disponível em: <http://www.diadecampo.com.br/arquivos/materias/%7B30A17CDE-FF53-4C38-BDB5-4F7B933A5E92%7D_2518.pdf>. Acesso em: 15 jul. 2017.

Published

2017-11-21

How to Cite

MACHADO, D. T. . Educação no campo em Rondônia: a prática educativa na Escola Família Agrícola Vale do Guaporé. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 16, n. 2, p. 95–104, 2017. DOI: 10.14393/rep_v16n22017_art07. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/37622. Acesso em: 22 nov. 2024.