Reflexões em torno de experiências de incubação de empreendimentos de economia solidária em espaços universitários

Authors

  • Fabio Jardel Gaviraghi Universidade Federal de Santa Maria
  • Walter Frantz Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep_v16n22017_art01

Keywords:

Labor, Social Issues, Solidarity Economy, University-based Social Incubators

Abstract

This article aims to analyze how university-based social incubators, in their incubation processes, have defined self-management, employability and social movements, in order to verify the contribution of this movement in facing the refractions of social issues, supported by dialectical and historical materialism. The process of expanding the conflict between capital and labor is revisited, as well as the elements that reinforce the external economic dominations that increase poverty, illiteracy and unemployment. In this context, solidarity economy projects reappear. They seek to generate work and income by following the principles of self-management and cooperation in their activities of production, commercialization and exchange of products. The purpose of university-based social incubators is to promote and advise these groups in the perspective of the feasibility of socioeconomic sustainability and the political training of their members. After conducting a qualitative research, with the application of a semistructured form together with four projects of solidarity economy and four ISUs located in the State of Rio Grande do Sul, Brazil and using the technique of content analysis we found that this process involves situations of broad orientation, training members, qualified, in some occasions, to occupy a space in the formal labor market, fomenting employability. On the other hand, to a large extent, incubation has provided training for self-management and cooperation with emancipatory characteristics, defining this context as a space of collective mobilization, generation of work and income, articulated with social movements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabio Jardel Gaviraghi, Universidade Federal de Santa Maria

Doutor em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Brasil; professor da Universidade Federal de Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.

Walter Frantz, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Pós-Doutor em Ciências Sociais Aplicadas pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Rio Grande do Sul, Brasil; professor titular da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Brasil

References

ALBERTO, Maria Angélica. A noção da empregabilidade nas políticas de qualificação e educação profissional no Brasil nos anos 90. Revista Trabalho, Educação e Saúde. Rio de Janeiro. 2005

BAUMAN, Zygmunt. Vidas desperdiçadas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora. 3ºed. 2005.

BORGES, Maria de Lourdes, SCHOLZ, Robinson Henrique, Rosa, Graciema Fátima. Produção de sentido do trabalho para recicladores por meio da ressignificação da identidade, aprendizagem e superação. In. SCHOLZ, Robinson Henrique (ORG.) Economia Solidária e Incubação: uma construção coletiva de saberes. Ed. Oikos. 2014.

BRASIL - Avaliação Nacional do Programa de Incubadoras Tecnológicas de Cooperativas e Empreendimentos Solidários

COIMBRA, Ana Lívia de Souza; SOUZA, Marcela Braga de. Princípios e ações em economia solidária: a Intercoop/UFJF e o cooperativismo popular com egressos do sistema penitenciário de Juiz de Fora/MG. Proposta: Revista trimestral de debate da Fase, Rio de Janeiro, ano. 31, n. 112, 2007.

COUTINHO, Maria C. et al. Novos caminhos, cooperação e solidariedade: a psicologia em empreendimentos solidários. Revista Psicologia & Sociedade; 17 (1): 17-28; jan/abr.2005.

CRUZ, Antônio, SANTOS, Aline Mendonça. Incubadoras tecnológicas de cooperativas populares: interdisplinariedade articulando ensino, pesquisa e extensão universitária , e-cadernos CES 2008.

CULTI, Maria Nezilda. Sócios do suor: cooperativas de trabalho. In: PRIORI, Angelo (Org.). O mundo do trabalho e a política: ensaios interdisciplinares. Maringá: Eduem, 2000.

EID, Farid. Análise sobre processos de formação de incubadoras universitárias da Unitrabalho e metodologia de incubação de EES. In: PICAN

FERNANDES, Florestan. Capitalismo dependente e classes sociais na América Latina. Rio de janeiro: Zahar, 1973.

FRAGA, Cristina Kologeski. A atitude investigativa no trabalho do assistente social. Revista Serviço Social Sociedade, São Paulo, n. 101, p. 40-64, jan./mar. 2010

FRAGA, Lais Silveira. Extensão e transferência de conhecimento: As Incubadoras Tecnológicas de Cooperativas Populares. (Tese de Doutorado). Unicamp. 2012.

FRANTZ, Walter. Desafios à Universidade no espaço das práticas sociais. In. BARCELOS, Eronita Silva, RASIA, Pedro Carlos, SILVA, Enio Waldir (Orgs.). Economia Solidária: Sistematizando experiências. . Editora Unijui. 2010.

FREIRE, PAULO. NOGUEIRA, Adriano. Que fazer: Teoria e prática em educação popular. Ed. Vozes. 15º Ed. 2013

GAIGER, Luíz Inácio. Empreendimento Econômico Solidário. CATTANI, Antonio David et al. (Orgs.). Dicionário Internacional da outra economia. São Paulo: Almedina, 2009.

GENTILI, Pablo. Três teses sobre a relação trabalho e educação em tempos neoliberais. In. LOMBARDI, José Claudinei.; SAVIANI, Dermeval; SANFELICE, José. Luis. (Orgs.) Capitalismo, trabalho e educação. São Paulo. Cortez. 2005.

GOERCK, Caroline. Emergência do cooperativismo, reestruturação do capital e economia solidária e o papel do serviço social em empreendimentos solidários. Série Economia Solidária. Editora Unijuí.2006

GONH, Maria da Glória. Educação popular e movimentos sociais. In. STREK, Danilo R. ESTEBAN, Maria Teresa. (Orgs.) Educação Popular: Lugar de construção coletiva. Editora Vozes. Petrópolis. 2013.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica. Cartografias do Desejo. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2000.

HOBSBAWM, E. Globalização, democracia e terrorismo. São Paulo: Cia. das Letras, 2007.

______. Da revolução industrial inglesa ao imperialismo. Rio de Janeiro. Forense

IANNI, Octávio. O mundo do trabalho. In: FREITAS, Marcos Cezar de. (Org.). A reinvenção do futuro: trabalho, educação, política na globalização do capitalismo. 2º Ed. São Paulo: Cortez, 1999.

LECHAT, Noëlle Marie Paule. As raízes históricas da Economia Solidária e seu aparecimento no Brasil. Cadernos Unijuí, série Economia Solidária. Ijuí: Unijuí, 2006

MOURA, Eliana Perez Gonçalves de. O que estamos fazendo quando incubamos? In. SCHOLZ, Robinson Henrique. (org.). Economia Solidária e Incubação: uma construção coletiva de saberes. São Leopoldo. Oikos. 2014.

PALUDO, Conceição. Educação Popular como resistência e emancipação humana. Cad. Cedes, Campinas. V. 35. Nº96. 2015

PESSOA, Cleudes et al.. Economia Solidária e Feminista: reflexões em torno da autonomia econômica das mulheres. Disponível em: . Acesso em: 08 abril. 2016.

PIKETTY, Thomas. O capital no século XXI. I Ed.

REBEHY, Perla Calil Pongeluppe Wadhy. BELLISSIMO, Daniel Yacoub. CALDANA, Adriana Cristina Ferreira. A metodologia de uma incubadora tecnológica de empreendimentos solidários (ITES): instrumento de promoção de inovação e empreendedorismo? RACEF

SANTOS, Aline Mendonça. Os dilemas da organização popular no movimento da economia solidária no Brasil. Revista Otra Economia. Unisinos. 2014

SINGER, PAUL. Globalização e desemprego: diagnóstico e alternativas. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2001

SINGER, P.; SOUZA, A. R. (Orgs.). A economia solidária no Brasil. A autogestão como resposta ao desemprego. São Paulo: Contexto, 2000.

Published

2017-11-15

How to Cite

GAVIRAGHI, F. J.; FRANTZ, W. Reflexões em torno de experiências de incubação de empreendimentos de economia solidária em espaços universitários. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 16, n. 2, p. 10–26, 2017. DOI: 10.14393/rep_v16n22017_art01. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/36405. Acesso em: 23 jul. 2024.