Countryside education

between political expansion and the Neoliberal State

Authors

  • Wender Faleiro Federal University of Goiás
  • Magno Nunes Farias Federal University of Goiás

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v16n12017-art02

Keywords:

Countryside Education, Neoliberalism, Education Policies

Abstract

The advancement of education policies in the countryside are currently the focus of attention. If, on one hand, they consolidate access to education for people living in the country, on the other, it has been noted that these policies are difficult to materialize as they are directly related to neoliberalism in Brazil. The goal is to investigate how the neoliberal movement falls within the field of education in the countryside. This is, therefore, a descriptive-exploratory study, drawing on a qualitative approach, conducted from literature review. It has been shown that few studies point to the relationship between the neoliberal movement and the impact on education policies in the country since authors rarely approach these topics directly. Studies indicate that there has been an improvement in educational rights focused on country education, although neoliberal processes such as the decentralization of education, the absence of government investments, the closing of country schools, the inefficiency in reaching out to young people and adults living in the country and the expansion of agribusiness have also been intensified, which prevent education in the countryside from consolidating. Therefore, it is necessary to maximize workers’ struggles so that they can expose the contradictions of the Neoliberal State and fight for the consolidation of education policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wender Faleiro, Federal University of Goiás

PhD in Education, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; professor at Federal University of Goiás, Catalão Regional, State of Goiás, Brazil; member at the Research and Extension Center on Education and Development in the Countryside, Research and Extension on the Teaching of Sciences and Teacher Training (GEPEEC).

Magno Nunes Farias, Federal University of Goiás

MSc student in Education, Federal University of Goiás, Catalão Regional, State of Goiás, Brazil; member of the Research and Extension Center on Education and Development in the Countryside, Research and Extension on the Teaching of Sciences and Teacher Training (GEPEEC).

References

ARROYO, M. G. Políticas de formação de educadores (as) do campo. Caderno Cedes, Campinas, v. 27, n. 72, p. 157-176, maio/ago. 2007.

BEZERRA, W. C. O estado brasileiro e o ataque neoliberal: algumas reflexões para a terapia ocupacional. Cadernos de terapia ocupacional da UFSCar, São Carlos, v. 19, n. 2, p. 239-248, maio/ago. 2011.

BERNARDO, R. C.; CECÍLIO, M. A. Neoliberalismo e educação de jovens e adultos do e no campo. In: MIRALES, R. et al. (Coord.). SEMINÁRIO NACIONAL ESTADO E POLÍTICAS SOCIAIS, 6.; SEMINÁRIO DE DIREITOS HUMANOS, 2.

BOSCHETTI, I. Políticas de desenvolvimento econômico e implicações para as políticas sociais. SER social, Brasília, v. 15, n. 33, p. 261-384, jul./dez. 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Escolas rurais. 2015c. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/32804>. Acesso em: 12 ago. 2016.

_____. Ministério da Educação. Instituto nacional de estudos e pesquisas educacionais Anísio Teixeira. Censo escolar 2015. Brasília, DF: Inep, 2015b. Disponível em: < http://portal.inep.gov.br/basica-censo>. Acesso em: 12 ago. 2016.

_____. Ministério da Educação. Instituto nacional de estudos e pesquisas educacionais Anísio Teixeira. Plano nacional de educação PNE 2014-2024: linha de base. Brasília, DF: Inep, 2015a.

_____. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Conselho escolar e a educação do campo. Brasília, DF: Secretaria de Educação Básica, 2006.

CALDART, R. S. Educação do campo: notas para uma análise de percurso. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 35-64, mar./jun. 2009.

_____. Movimento sem terra: lições de pedagogia. Currículo sem Fronteiras, Porto Alegre, v. 3, n. 1, p. 50-59, jan./jun. 2003a.

_____. A escola do campo em movimento. Currículo sem Fronteiras, Porto Alegre, v. 3, n. 1, p. 60-81, jan./jun. 2003b.

CARINHATO, P. H. Neoliberalismo, reforma do estado e políticas sociais nas últimas décadas do século XX no Brasil. Revista Aurora, Marília, v. 2, n. 1, p. 37-46, jul./dez. 2008.

COELHO, L. R. S. A função social da escola na educação do campo. Revista Lugares de Educação, Bananeiras, v. 1, n. 2, p. 136-149, jul./dez. 2011.

COSMO, C. de C; FERNANDES, S. A. de S. Neoliberalismo e educação: lógicas e contradições. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS, 8., 2009, Campinas. Resumos... Campinas: Editora da Unicamp, 2009.

GENTILI, P. Pedagogia da exclusão: crítica ao neoliberalismo em educação. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1996.

GUHUR, D. M. P.; SILVA, I. M. S. As políticas sociais neoliberais no quadro da mundialização do capital: um "movimento em busca dos anéis sacrificados no passado para salvar os dedos". Revista HISTEDBR, Campinas, v. 9, n. 35, p. 76-95, set. 2009. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v9i35.8639615.

JESUS, V. C. P.; MION, R. A. Capitalismo e educação no campo: o desafio da construção de uma escola do campo. SEMINÁRIO NACIONAL ESTADO E POLÍTICAS SOCIAIS NO BRASIL, 2., 2005, Cascavel. Anais... Cascavel: Editora da Unioeste, 2005.

LEHER, R.; MOTTA, V. C. da. Políticas educacionais neoliberais e educação do campo. In: CALDART, R. et al. (Org.). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; São Paulo: Expressão Popular, 2012. p. 576-585.

LIMA, M. M. A.; SILVA, C. Educação do campo: o descompasso entre a legislação e a realidade educacional para as comunidades camponesas. Revista Lugares de Educação, Bananeiras, v. 5, n. 11, p. 241-254, ago./dez. 2015.

MUNARIM, A. Educação do campo no cenário das políticas públicas na primeira década do século 21. Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 85, p. 51-63, abr. 2011.

NUNES, K. C. S. Políticas educacionais e formação de professores no sistema neoliberal: uma análise da educação rural no município de Pedro Afonso, Tocantins, de 2002 a 2006. 2008. 217f. Dissertação (Mestrado em Educação)

OLIVEIRA, L. M. T; CAMPOS, M. Educação básica do campo. In: CALDART, R. et al. (Org.). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, São Paulo: Expressão Popular, 2012. p. 237-250.

ROSA, J. M.; BEZERRA, M. C. S. A busca pelo consenso neoliberal no campo: aspectos históricos do programa escola ativa. Revista HISTEDBR, Campinas, v. 13, n. 50 (especial), p. 31-47, maio 2013.

SANTOS, M. C. dos. Repressão aos movimentos sociais (campo e cidade). In: CALDART, R. S. et al. (Org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, São Paulo: Expressão Popular, 2012. p. 675-680.

SAVIANI, D. História das ideais pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

STEDILE, J. P. Reforma agrária. In: CALDART, R. et al. (Org.). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; São Paulo: Expressão Popular, 2012. p. 657-666.

TORRES J. C., SILVA C. R.; MORAES, A. I. D. Escolas públicas no campo: retrospectiva e perspectivas em um contexto de projetos políticos em disputa. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 8, n. 2, p. 262-272, ago. 2014.

Published

2017-06-02

How to Cite

FALEIRO, W.; FARIAS, M. N. Countryside education: between political expansion and the Neoliberal State. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 16, n. 1, p. 22–37, 2017. DOI: 10.14393/rep-v16n12017-art02. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/35092. Acesso em: 22 jul. 2024.