Unveiling literacies

the transition to high school from the book Singular & Plural in Countryside Education at Itupiranga, State of Pará, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-73859

Keywords:

Textbook, Countryside education, Literacies, Applied Linguistic

Abstract

This work aims to analyze chapter ten, “What we know and want from high school”, from Singular & Plural: reading, production, and language studies textbook and how it contributes to Portuguese language learning at a school located in a rural area of Itupiranga, State of Pará, Brazil, according to literacy perspective. To this end, we made a critical reflection on literacies (Soares, 2009; Ferraz, 2019; Ferreira, Costa; Demo, 2023; Stokes, 2002) through the bias of Applied linguistics (Almeida, 2009; Monte Mor, 2015). The results showed that the debate about grade transition is interesting and may contribute to teenagers' passage from middle to high school. However, it is essential for the (des)construction of some concepts and paradigms that reduce real contexts of learning in rural education, as well as the need to transgress the limitation of the textbook.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Gessica Gonçalves Santos Gracioli, Universidade Federal do Norte do Tocantins

    PhD student in Language and Literature, Federal University of Northern Tocantins, State of Tocantins, Brazil; CAPES scholarship - this work was conducted with the support of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel - Brazil (CAPES) - Funding Code 001.

  • Laissy Taynã da Silva Barbosa, Universidade Federal do Norte do Tocantins

    PhD student in Linguistics and Literature, Federal University of Northern Tocantins, State of Tocantins, Brazil; CAPES scholarship - this work was conducted with the support of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel - Brazil (CAPES) - Funding Code 001.

  • Jeane Aparecida Martins dos Santos, Universidade Federal do Norte do Tocantins

    Master degree student in Linguistics and Literature, Federal University of Northern Tocantins, State of Tocantins, Brazil; pedagogical coordinator in the municipal education network of Itupiranga, Pará, Brazil.

  • Elisa Borges de Alcântara Alencar, Universidade Federal do Norte do Tocantins

    PhD in Linguistics, Federal University of São Carlos, State of São Paulo, Brazil; adjunct professor at the Federal University of Northern Tocantins, State of Tocantins, Brazil; member of the research group National Literacies Project: Language, Culture, Education and Technology (CNPq/USP), of the Language, Education and Sustainability group (LES/UFNT/CNPq), and of the Study and Research Group in Applied Linguistics (GEPELA/UFNT).

References

ALMEIDA, D. B. L. Do texto às imagens: as novas fronteiras do letramento visual. In: PEREIRA, R. C.; ROCA, P. (org.). Linguística Aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, 2009. p. 173-202.

ALENCAR, E. B. A. Formação de professores de língua inglesa da rede pública do Tocantins: cenas de letramento crítico. 2017. 213 f. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós-graduação em Linguística, Universidade Federal de São Carlos, São Paulo, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/9569?show=full. Acesso em: 29 maio 2024.

BALTHASAR, M; GOULART, S. Singular & plural: leitura, produção e estudos de linguagem. São Paulo: Moderna, 2018.

BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

CUNHA, R. B. Alfabetização científica ou letramento científico?: interesses envolvidos nas interpretações da noção de scientific literacy. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 22, n. 68, p. 169-186, 2017. DOI 10.1590/S1413-24782017226809. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/cWsmkrWxxvcm9RFvvQBWm5s/. Acesso em: 30 dez. 2024.

DAMIANOVIC, M. C. O linguista aplicado: de um aplicador de saberes a um ativista político. In: LEFFA, V. J. (ed.). Linguagem e ensino. Pelotas: Educat, 2005. p. 181-196.

DUBOC, A. P. M. A avaliação da aprendizagem de línguas e o letramento crítico: uma proposta. In: JESUS, D. M.; CARBONIERI, D. (org.). Práticas de multiletramentos e letramento crítico: outros sentidos para a sala de aula de línguas. Campinas: Pontes Editores, 2016. p. 664-687. (Coleção Novas Perspectivas em Linguística Aplicada v. 47).

GRANDE, P. B. Desafios da pesquisa qualitativa: um percurso metodológico inicial. Língua, Literatura e Ensino, Campinas, v. 2, p. 101-109, 2007. Disponível em: https://revistas.iel.unicamp.br/index.php/lle/article/view/10. Acesso em: 30 dez. 2024.

FERRAZ, D. M.; KAWACHI-FURLAN, C. J. (org.). Bate-papo com educadores linguísticos: letramentos, formação docente e criticidade. São Paulo: Pimenta Cultural, 2019.

FERREIRA, M.; COSTA, M. R. M.; DEMO, P. Perspectivas, contradições e crítica do Letramento Científico como dispositivo educacional. Revista da FAEEBA, Salvador, v. 32, n. 69, p. 292-312, 2023. DOI 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n69.p292-312. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/13687. Acesso em: 30 dez. 2024.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2016.

GOLDSTEIN, B. Working with images: a resource book for the language classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.

HUGHES, J. The philosophy of social research. London: Longman, 1990.

JANKS, H. A importância do letramento crítico. Letras & Letras, Uberlândia, v. 34, n. 1, p. 15-27, 2018. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/42961. Acesso em: 21 ago. 2023.

KALANTZIS, M.; COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. Tradução de Petrilson Pinheiro. Campinas: Editora da Unicamp, 2020.

MARTINEC, R.; SALWAY, A. A system for image-text relation in new (and old) media. Visual Communication, [s. l.], v. 4, n. 3, p. 337-371, 2005. DOI 10.1177/1470357205055. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1470357205055928. Acesso em: 30 dez. 2024.

MONTE MOR, W. Crítica e letramentos críticos: reflexões preliminares. In: ROCHA, C. H.; MACIEL, R. F. (org.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. Campinas: Pontes, 2015. p. 31-50.

PARÁ. Lei nº 7.806, de 29 de abril de 2014. Diário Oficial do Pará. Belém, Pará, 30 abr. 2014. Disponível em: https://www.ioepa.com.br/pages/2014/2014.04.30.DOE.pdf. Acesso em: 20 jul. 2023.

RIBEIRO, A. E. Letramento digital: um tema em gêneros efêmeros. Revista da ABRALIN, Campinas, v. 8, n. 1, 2017. Disponível em: https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1002. Acesso em: 29 jul. 2023.

SILVA, E. T. O SOME na comunidade de tartarugueiro em Ponta de Pedras/PA: entre o legal e o real observado. 2015. 141 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Pará, Belém, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/8590. Acesso em: 29 maio 2024.

SILVA, R.; IFA, S. Reflexões sobre o letramento digital em jogos eletrônicos. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE JOGOS E ENTRETENIMENTO DIGITAL, 21., 2022, Porto Alegre. Anais [...] Porto Alegre: SBC, 2022. p. 806-815. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/sbgames_estendido/article/view/23718/23547. Acesso em: 21 ago. 2023.

SILVA, W. R. et al. Letramento científico na formação inicial do professor. Práticas de Linguagem, Juiz de Fora, v. 6, p. 8-23, 2016. Disponível em: https://wagnerodriguesilva.com.br/labgram/adm/documentos/artigos_cientificos/ufjF-2016.pdf. Acesso em: 29 dez. 2024.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

STOKES, S. Visual literacy in teaching and learning: a literature perspective. Eletronic Journal for the Integration of Technology in Education, [s. l.], v. 1, n. 1, p. 10-19, 2002. Disponível em: https://wcpss.pbworks.com/f/Visual+Literacy.pdf. Acesso em: 29 dez. 2024.

THE NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies: designing social futures. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 66, n. 1, p. 60-92, 1996.

Published

2025-01-14

How to Cite

GRACIOLI, Gessica Gonçalves Santos; BARBOSA, Laissy Taynã da Silva; SANTOS, Jeane Aparecida Martins dos; ALENCAR, Elisa Borges de Alcântara. Unveiling literacies: the transition to high school from the book Singular & Plural in Countryside Education at Itupiranga, State of Pará, Brazil. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 23, n. 3, p. 21–41, 2025. DOI: 10.14393/REP-2024-73859. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/73859. Acesso em: 14 dec. 2025.