Body training of physical education students for development of processes of body literacy in school

narratives of learning of an educational practice markedly freirean

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2025-73675

Keywords:

Teacher training, Body Literacy, Physical Education School

Abstract

The focus of this study was to record a point of view on the process of initial training of teachers and to present the narratives of learning that, in this case, were established by the relationship with the knowledge of the teacher researcher and their learners in the course of a formative process. We adopted the narrative qualitative research in order to provoke in the participants the encounter with their experiences during the formative process. The research locus was the Physical Education course of (xxxx). Twenty-three students of the Physical Education course regularly enrolled in the fourth semester in the discipline of “Methodology of Physical Education Teaching” participated in the study. The research showed that it is not possible to structure markedly bodily educational processes without relating to nature and culture. More than that, we find in human activities a fertile ground for thematization and problematization of the concrete realities of the world experienced by the subjects. We concluded that human activities allow people to go in the direction of an education of the body - an education that in fact elects the learners and their history as learners as a guiding axis of their own learning and body literacy.

Downloads

Author Biographies

  • Mesaque Silva Correia, Universidade Federal do Piauí

    PhD in Physical Education from São Judas Tadeu University, São Paulo, Brazil; PhD student in Education from the Federal University of Pará, Brazil; adjunct professor in the Department of Teaching Methods and Techniques of the Federal University of Piauí, Brazil; coordinator of the Body Literacy Laboratory (LAC/UFPI/CNPq); member of the research team of the Paulo Freire Chair in the Amazon, of the Observatory of the Body (OBCORPO/UFPI/CNPq) and the Center for Advanced Studies in Education and Physical Education (CAÊ/UFPA). Education (CAÊ/UFPA/CNPq). 

  • Sir, Federal University of Pará

    PhD in Physical Education, Gama Filho University, State of Rio de Janeiro, Brazil; post-doctoral internship in Social Memory, Federal University of the State of Rio de Janeiro, State of Rio de Janeiro, Brazil; full professor, Federal University of Pará, State of Pará, Brazil; leader of the Advanced Center for Studies in Education and Physical Education (CAÊ). 

References

ARROYO, M.; SILVA, M. R. (org.). Corpos infâncias: exercícios tensos de ser criança, por pedagogias dos corpos. Petrópolis: Vozes, 2012.

CORREIA, M. S. (org.). Estágio supervisionado como lugar de fala do licenciando em educação física: narrativas de aprendizagens. Teresina: Adufpi, 2019.

CORREIA, M. S. A pedagogia do corpo oprimido como via para alfabetização corporal da criança. Revista Online de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 3, p. 1559-1572, 2020. DOI 10.22633/rpge.v24i3.14170. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14170. Acesso em: 20 ago. 2024.

CORREIA, M. S. Amazonizando o currículo crítico-libertador da educação física: cartografias desejantes de estudantes da Amazônia paraense. In: BOSSLE, F.; PRÓDOCIMO, E.; MALDONADO, D. T. (org.). As experiências da Teoria Crítico-Libertadora da Educação Física Escolar. Florianópolis: Tribo da Ilha, 2024. p. 106-129.

CORREIA, M. S.; BORGES, C. N. F. Alfabetização corporal: nova perspectiva para o ensino da Educação Física na escola. Olhares & Trilhas, Uberlândia. v. 26, n. 2. p. 1-24, 2024. DOI 10.14393/OT2024v26.n.2.72355. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/72355. Acesso em: 20 jul. 2024.

DOWBOR, F. F. Quem educa marca o corpo do outro. São Paulo: Cortez, 2008.

FERREIRA, N. C. A dança folclórica como cultura popular: uma proposta de ensino nas aulas de Educação Física. 2015. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) – Centro Universitário de Brasília, Brasília, 2015. Disponível em: https://repositorio.uniceub.br/jspui/handle/235/7560. Acesso em: 15 jul. 2024.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam. 23. ed. São Paulo: Cortez, 1989.

FREIRE, P. Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. 2. ed. São Paulo: UNESP, 2003b.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1983.

FREIRE, P. Educação e atualidade brasileira. São Paulo: Cortez, Instituto Paulo Freire, 2003a.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz & Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1994.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1987.

FREIRE, P. Política e Educação. São Paulo: Cortez, 1993.

FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’água, 2001.

FREIRE, P.; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1985.

FREIRE, P.; MACEDO, D. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2015.

FREIRE, P.; NOGUEIRA, A. Que fazer: teoria e prática em educação popular. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.

NOGUEIRA, A. (org.). Reencontrar o corpo: ciência, arte, educação e sociedade. Taubaté: Cabral, GEIC, 1996.

SANTOS, R. C. E. Pedagogia da transgressão: um caminho para o autoconhecimento. São Paulo: Ed. Revista, 2011.

VENÂNCIO, L.; BETTI, M. Narrativas de aprendizagem de uma professora-pesquisadora de Educação Física. In: SANCHES NETO, L.; OKIMURA-KERR, T.; VENÂNCIO, L.; FREIRE, E. S. (org.). Educação física escolar: diferentes olhares para processos formativos. Curitiba: CRV, 2017. p. 48-65.

Published

2025-04-01

How to Cite

CORREIA, Mesaque Silva; BORGES, Carlos Nazareno Ferreira. Body training of physical education students for development of processes of body literacy in school: narratives of learning of an educational practice markedly freirean. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 24, n. 1, p. 397–418, 2025. DOI: 10.14393/REP-2025-73675. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/73675. Acesso em: 30 apr. 2025.