Education to promote maternal and child health facing the Mpox outbreak
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2025-75039Keywords:
Mpox, Pregnancy, Child, Health education, Health promotionAbstract
Critical and reflective popular health education, which is linked to health promotion, proposes the emancipation of individuals as a preventive measure against infectious diseases, such as Mpox. This study reflects on education for promoting maternal and child health in the face of a probable Mpox outbreak in Brazil. This theoretical study was carried out in May and June 2022 as part of the “Health Education and Promotion” discipline, of the Postgraduate Program in Public Health at the State University of Ceará. We used Minayo's thematic analysis to organize the categories of results, as well as Paulo Freire's Liberating Education as a theoretical and reflective framework for discussion. Finally, we understand that this study provides necessary reflections on critical education as a tool to confront infectious diseases such as Mpox and other similar ones that impact communities in Brazil.
Downloads
References
ADLER, H. et al. Clinical features and management of human monkeypox: a retrospective observational study in the UK. The Lancet Infectious Diseases, Londres, v. 22, n. 8, p. 1153-1162, ago. 2022. DOI 10.1016/S1473-3099(22)00228-6. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1473309922002286?via%3Dihub. Acesso em: 15 jun. 2022.
BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2011. DOI 10.5433/1679-0359.2011v32n1p25. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/10326/10999. Acesso em: 15 jun. 2022.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Secretários de Saúde, Hospital Alemão Oswaldo Cruz. Diretrizes metodológicas para o planejamento estratégico das Secretarias Estaduais de Saúde | SES: Projeto Fortalecimento da Gestão Estadual do SUS. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2021. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/diretrizes_planejamento_estrategico_secretarias_estaduais_saude.pdf. Acesso em: 28 maio 2025.
BRASIL. Ministério da Saúde. Informe da Sala de Situação Monkeypox – nº 22 – 13-06-2022. Brasília, DF: Secretaria de Vigilância em Saúde, 2022a. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/composicao/svsa/resposta-a-emergencias/sala-de-situacao-de-saude/monkeypox/atualizacao-dos-casos-no-brasil/informe-da-sala-de-situacao-monkeypox-no-22-13-06.2022/view. Acesso em: 10 jul. 2022.
BRASIL. Ministério da Saúde. Informe da Sala de Situação Monkeypox – nº 45 – 06-07-2022. Brasília, DF: Secretaria de Vigilância em Saúde, 2022b. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/composicao/svs/resposta-a-emergencias/sala-de-situacao-de-saude/sala-de-situacao-de-monkeypox/atualizacao-dos-casos-no-brasil/informe-da-sala-de-situacao-monkeypox-no-45-06-07-2022/view. Acesso em: 10 jul. 2022.
CHIRELLI, M. Q.; SORDI, M. R. L. Pensamento crítico na formação do enfermeiro: a avaliação na área de competência Educação na Saúde. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 74, n. sup. 5, p. e20200979, 2021. DOI 10.1590/0034-7167-2020-0979. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/w37GHvfM8JhTdCKkKNnNqHF/?lang=en. Acesso em: 10 jul. 2022.
CRUZ, P. J. S. C.; SILVA, M. R. F.; PULGA, V. L. Educação Popular e Saúde nos processos formativos: desafios e perspectivas. Interface, Botucatu, v. 24, p. e200152, 2020. DOI 10.1590/Interface.200152. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/YVGkQJHk8pbwtrPkCTtvQSm/?lang=pt. Acesso em: 29 mar. 2025.
DIAS, E. G.; MISHIMA, S. M. Análise temática de dados qualitativos: uma proposta prática para efetivação. Sustinere, Rio de Janeiro, v. 11, n. 1, p. 402-411, jan./jun. 2023. DOI 10.12957/sustinere.2023.71828. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/sustinere/article/view/71828. Acesso em: 26 jul. 2023.
DIAS, M. S. A. et al. Intersetorialidade e Estratégia Saúde da Família: tudo ou quase nada a ver? Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 11, p. 4371-4382, 2014. DOI 10.1590/1413-812320141911.11442014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/crwbjGhzHJ3vvRN3RDYchRB/?lang=pt. Acesso em: 3 set. 2025.
GONÇALVES, F. C. L.; DAL-FARRA, R. A. A educação libertadora de Paulo Freire e o teatro na educação em saúde: experiências em uma escola pública no Brasil. Pro-posições, Campinas, v. 29, n. 3, p. 401-422, dez. 2018. DOI 10.1590/1980-6248-2015-0159. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/WHKCwjkDwHhkrf6mnrCdsKC/?lang=pt. Acesso em: 10 jul. 2022.
LOPES, R.; TOCANTINS, F. R. Health Promotion and Critical Education. Interface, Botucatu, v. 16, n. 40, p. 235-246, mar. 2012. DOI 10.1590/S1414-32832012005000009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/6dR6MvCvyHKBkzbYJnFY9jb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2022.
MACEDO, K. D. S. et al. Metodologias ativas de aprendizagem: caminhos possíveis para inovação no ensino em saúde. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 22, n. 3, p. 1-9, 2018. DOI 10.1590/2177-9465-EAN-2017-0435. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/XkVvYBMtbgRMLxQvkQGqQ7z/?lang=en. Acesso em: 22 jun. 2022.
MARCOLINO, T. Q.; MIZUKAMI, M. G. N. Narratives, reflective processes and professional practice: contributions towards research and training. Interface, Botucatu, v. 12, n. 26, p. 541-547, jul./set. 2008. DOI 10.1590/S1414-32832008000300007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/dKxYWWPwspVK7trfnJyNBYq/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 22 jun. 2022.
MIRANDA, K. C. L.; BARROSO, M. G. T. A contribuição de Paulo Freire à prática e educação crítica em Enfermagem. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 12, n. 4, p. 631-635, jul./ago. 2004. DOI 10.1590/S0104-11692004000400008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rlae/a/SHXzNcpH8nxwKZ8GjQ5cc6c/?lang=pt. Acesso em: 20 jun. 2022.
OLIVEIRA, D. L. A ‘nova’ saúde pública e a promoção da saúde via educação: entre a tradição e a inovação. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 13, n. 3, p. 423-431, maio/jun. 2005. DOI 10.1590/S0104-11692005000300018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rlae/a/WPsnmqX4hMwLQswcbHvxtkQ/?lang=pt. Acesso em: 10 jul. 2022.
PAHO. PAN AMERICAN HEALTH ORGANIZATION. Director-general declares mpox outbreak a public health emergency of international concern. PAHO, Washington, 14 ago. 2024. Disponível em: https://www.paho.org/en/news/14-8-2024-who-director-general-declares-mpox-outbreak-public-health-emergency-international. Acesso em: 28 ago. 2024.
PAHO. PAN AMERICAN HEALTH ORGANIZATION. Epidemiological alert: monkeypox in non-endemic countries. PAHO, Washington, 20 maio 2022. Disponível em: https://www.paho.org/sites/default/files/2022-07/epi-alert-monkeypox-20may-2022.pdf. Acesso em: 3 jun. 2022.
SALCI, M. P. et al. Educação em saúde e suas perspectivas teóricas: algumas reflexões. Texto Contexto em Enfermagem, Florianópolis, v. 22, n. 1, p. 224-230, jan./mar. 2013. DOI 10.1590/S0104-07072013000100027. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/VSdJRgcjGyxnhKy8KvZb4vG/?lang=en. Acesso em: 10 jul. 2022.
SOUZA, A. C. et al. A educação em saúde com grupos na comunidade: uma estratégia facilitadora da promoção da saúde. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v. 26, n. 2, p. 147-153, ago. 2005. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/23558/000560718.pdf?sequence=1. Acesso em: 10 jul. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Adriano da Costa Belarmino, Antonio Rodrigues Ferreira Júnior, José Maria Ximenes Guimarães

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.


