Popular education

(trans)formation, historicity and dialogues in health work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2025-73657

Keywords:

Health education, Public Health, Community Health Workers

Abstract

This article aims to analyze the implementation of a professional development course for Community Health Agents and to present the learning outcomes resulting from this process, based on the historical revisitation of the communities in which they worked. It is a qualitative study with a descriptive and exploratory approach that employed semi-structured interviews as a data collection technique. The textual material was interpreted through content analysis in light of the theoretical framework of popular education. The process of recognizing the history of the communities is highlighted as significant for understanding the way of life and social relationships within each community. It is emphasized that, although popular education remains relevant, it is not always called upon to play a strategic role in the transformations of contemporary societies.

Downloads

Author Biographies

  • Michele Neves Meneses, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    PhD in Nursing, Federal University of Rio Grande do Sul, State of Rio Grande do Sul, Brazil; sandwich period at Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Mexico; member of the Popular Education, Art and Health Collectives - Povaréu and Povaréu Sul - Popular Health Movement (MOPS); member of the National Articulation of Popular Health Education Movements and Practices (ANEPS); statutory servant of Rio Grande City Hall.

  • Ramona Fernanda Ceriotti Toassi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    PhD in Education, Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul, State of Rio Grande do Sul, Brazil; post-doctoral internship in Education and Interprofessional Practice, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; associate professor at the Faculty of Dentistry, Federal University of Rio Grande do Sul, State of Rio Grande do Sul, Brazil; coordinator of the Oral Health Education Research Group (UFRGS-CNPq).

  • Cristianne Maria Famer Rocha, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    PhD in Education, Federal University of Rio Grande do Sul, State of Rio Grande do Sul, Brazil; post-doctoral internship at the Universidad Nacional de Educación a Distancia, Spain; associate professor at the Department of Public Health at the School of Nursing, Federal University of Rio Grande do Sul, State of
    Rio Grande do Sul, Brazil; leader of the Health Promotion Study Group (UFRGS-CNPq).

  • Flavia Feron Luiz, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    PhD student in Education, Federal University of Rio Grande do Sul, State of Rio Grande do Sul, Brazil; nurse in the Adult Intensive Care Unit at Hospital Nossa Senhora da Conceição, State of Rio Grande do Sul, Brazil; member of the Study Group on Health Promotion (GEPS-UFRGS) and the Center for Studies on Curriculum, Culture, and Society (NECCSO-UFRGS).

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Portaria nº 2.761, de 19 de novembro de 2013. Institui a Política Nacional de Educação Popular em Saúde no Âmbito do Sistema Único de Saúde (PNEPS-SUS). Brasília, DF, 2013. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2013/prt2761_19_11_2013.html. Acesso em: 20 abr. 2024.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional das Secretarias Municipais de Saúde. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Política Nacional de Educação Permanente e Educação Popular em Saúde. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2022. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/plano_nacional_educacao_permanente_popular.pdf. Acesso em: 16 abr. 2024.

BOTELHO, B. O. et al. Experiências de formação no contexto da Política Nacional de Educação Popular em Saúde no Sistema Único de Saúde. Interface, Botucatu, v. 25, p. 1-15, 2021. DOI 10.1590/interface.200195. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/RJqTV8D9DWpLDYd3rcTbHXM/abstract/?lang=pt. Acesso em: 16 abr. 2024.

COLARES, K. T. P.; OLIVEIRA, W. Metodologias ativas na formação profissional em saúde: uma revisão. Sustinere, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 300-320, 2018. DOI 10.12957/sustinere.2018.36910. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/sustinere/article/view/36910. Acesso em: 20 abr. 2024.

CRUZ, P. J. S. C. et al. Educação popular em saúde: concepção para o agir crítico ante os desafios da década de 2020. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 19, n. esp., p. 6-28, 2020. DOI 10.14393/REP-2020-56014. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/56014. Acesso em: 20 abr. 2024.

CRUZ, P. J. S. C.; PEREIRA, E. A. A. L.; ALENCAR, I. C. Educação popular: teoria e princípio ético-político do trabalho social emancipador. In: CRUZ, P. J. S. C. (org.). Educação Popular em Saúde: desafios atuais. São Paulo: Hucitec, 2018. p. 47-67.

FERNANDES, R. S. et al. Potencialidades da educação popular em tempos de pandemia da Covid-19 na Atenção Primária à Saúde no Brasil. Interface, Botucatu, v. 26, p. 1-16, 2022. DOI 10.1590/interface.210142. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/kLGyYmhg3qZf6cRhXyxnT9M/. Acesso em: 16 abr. 2024.

FIOCRUZ. Fundação Osvaldo Cruz. EdPopSUS: Programa de Qualificação em Educação Popular em Saúde. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2018. Disponível em: http://www.edpopsus.epsjv.fiocruz.br/#header. Acesso em: 15 abr. 2024.

FITTIPALDI, A. L. M.; O’DWYER, G.; HENRIQUES, P. Educação em saúde na atenção primária: as abordagens e estratégias contempladas nas políticas públicas de saúde. Interface, Botucatu, v. 25, p. 1-16, 2021. DOI 10.1590/interface.200806. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/t5MyrjCKp93sxZhmKTKDsbd/. Acesso em: 15 abr. 2024.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. 74. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2019.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2020.

GUIMARÃES, R. M. et al. Vigilância civil em saúde, estudos de população e participação popular. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 46, n. spe4, p. 81-93 2022. DOI 10.1590/0103-11042022E406. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/W9b3y8ScyfXTTpsL45sJD4P/?lang=pt. Acesso em: 20 abr. 2024.

NASCIMENTO, L. C. N. et al. Theoretical saturation in qualitative research: an experience report in interview with schoolchildren. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 71, n. 1, p. 228-233, 2018. DOI 10.1590/0034-7167-2016-0616. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/SrfhX6q9vTKG5cCRQbTFNwJ/. Acesso em: 15 abr. 2024.

NESPOLI, G. et al. Semeando o cuidado: desenvolvimento de recursos pedagógicos na experiência do curso educação popular e plantas medicinais na atenção básica à saúde. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 21, n. 3, p. 279-301, 2022. DOI 10.14393/REP-2022-65187. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/65187. Acesso em: 24 abr. 2024.

PEDROSA, J. I. S. A Política Nacional de Educação Popular em Saúde em debate: (re)conhecendo saberes e lutas para a produção da saúde coletiva. Interface. Botucatu, v. 25, p. 1-15, 2021. DOI 10.1590/Interface.200190. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/b4vyq3gCDv3VT5BgKRvVYQD/. Acesso em: 20 abr. 2024.

PULGA, V. L. As múltiplas dimensões da educação popular em saúde que emergem das experiências e dos saberes produzidos nas redes de cuidados das mulheres camponesas. In: CRUZ, P. J. S. C. (org.). Educação popular em saúde: desafios atuais. São Paulo: Hucitec, 2018. p. 85-106.

SOUSA, J. R.; SANTOS, S. C. M. Análise de conteúdo em pesquisa qualitativa: modo de pensar e de fazer. Pesquisa e Debate em Educação, Juiz de Fora, v. 10, n. 2, p. 1396-1416, 2020. DOI 10.34019/2237-9444.2020.v10.31559. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31559. Acesso em: 15 abr. 2024.

STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (org.). Dicionário Paulo Freire. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

Published

2025-04-01

How to Cite

MENESES, Michele Neves; TOASSI, Ramona Fernanda Ceriotti; ROCHA, Cristianne Maria Famer; LUIZ, Flavia Feron. Popular education: (trans)formation, historicity and dialogues in health work. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 24, n. 1, p. 17–34, 2025. DOI: 10.14393/REP-2025-73657. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/73657. Acesso em: 14 apr. 2025.