Between steps and shadows

the social representation of the teachers of the Frevo School of Recife/PE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-70602

Keywords:

Dance, Frevo, Educational practice, Theory of social representations

Abstract

This article deals with the social representations of teachers at the Municipal School of Frevo Maestro Fernando Borges, located in the city of Recife/PE. Qualitative and descriptive, the study was carried out through semi-structured interviews with the four teachers who make up the school's teaching team, with the frevo dance body technique as the main focus of attention and element of professional confluence. The statements from the aforementioned interviews were subjected to content analysis from the perspective of Laurence Bardin (1977), to identify the units of meaning and constitute a source of reference to the Theory of Social Representations. In addition to the cultural aspects of African origin, frevo dance, as an educational practice, is part of the teachers' life history, who verbalize the feeling of belonging to a territoriality and professional and social identity, as well as generate a feeling of gratitude for everything the school has provided them.

Downloads

Author Biographies

  • Fabíola Cristina de Oliveira Bento Aquino, Universidade Federal de Pernambuco

    PhD student in Education, Federal University of Pernambuco, State of Pernambuco, Brazil.

  • Edilson Fernandes Souza, Universidade Federal de Pernambuco

    PhD in Physical Education, State University of Campinas, State of São Paulo, Brazil; post-doctorate at the University of Porto, Portugal; professor at the Federal University of Pernambuco, State of Pernambuco, Brazil.

  • José Luís Simões, Universidade Federal de Pernambuco

    PhD in Education, Methodist University of Piracicaba, State of São Paulo, Brazil; professor at the Federal University of Pernambuco, State of Pernambuco, Brazil.

  • Márcio Mateus Ferreira de Aquino, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco

    PhD student in Education, Federal University of Pernambuco, State of Pernambuco, Brazil.

References

ANDRADE, M. C. Nascimento do Passo. Pesquisa Escolar Online, Fundação Joaquim Nabuco, Recife. Disponível em: http://basilio.fundaj.gov.br/pesquisaescolar/. Acesso em: 25 nov. 2019.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reta e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 1977.

BOGDAN, Robert. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Portugal: Ed. Porto, 1994.

CAPIBA. É Frevo, meu bem. Recife: Frevo-Canção, 78rpm Continental, 1951. Disco n. 16.322-A.ELIAS, N.; DUNNING, E. Deporte y ocio en el proceso de la civilizacion. 2. ed. Tradução de Purificación Jiménez. México: Fondo de Cultura Económica, 1995.

DURKHEIM, É. Educação e sociologia com um estudo da obra de Durkheim pelo Profº Paul Fauconnet. Tradução de Lourenço Filho. 11. ed. São Paulo: Melhoramentos; Rio de Janeiro: Fundação Nacional de Material Escolar, 1978.

EAKIN, P. J. Vivendo autobiograficamente: a construção da identidade na narrativa. Tradução de Ricardo Santhiago. São Paulo: Letra e Voz, 2019.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1987.

GARAUDY, R. Dançar a vida. 7. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.

GEHRES, A. F.; BRASILEIRO, L. T. Frevo/Passo – Uma alegria urbana e tensa: como ensinar? Pensar a Prática, Goiânia, v. 17, n. 4, out./dez. 2014. DOI 10.5216/rpp.v17i4.30306. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/30306. Acesso em: 4 mar. 2024.

GOHN, M. G. Educação não-formal na pedagogia social. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA SOCIAL, 1., 2006, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2006. Disponível em http:// http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=MSC0000000092006000100034. Acesso em: 14 dez. 2023.

GONZÁLEZ, X. M. S.; MONTEAGUDO, D. G. Representações escolares de conhecimento geográfico. Revista Educação em Questão, Natal, v. 56, n. 49, p. 11-36, jul./set. 2018. DOI 10.21680/1981-1802.2018v56n49ID15773. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/15773/10706. Acesso em: 16 maio 2021.

JODELET, D. Ponto de vista: sobre o movimento das representações sociais na comunidade científica brasileira. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 19, n. 1, p. 19-26, jun. 2011. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2011000100003 Acesso em: 22 maio 2021.

JODELET, D. Problemáticas psicossociais da abordagem da noção de sujeito. Tradução de Luciano Loprete. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 45, n. 156, p. 314-327, abr./jun. 2015. DOI 10.1590/198053143203. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v45n156/1980-5314-cp-45-156-00314.pdf. Acesso em: 23 maio 2021.

KAUARK, F.; MANHÃES, F. C.; MEDEIROS, C. H. Metodologia da pesquisa: guia prático. Itabuna: Via Litterarum, 2010.MINAYO, M. C. S. (org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

MICHILES, J.; VALENÇA, A. Me segura que senão eu caio. Recife: RCA Records, 1986, Álbum Rubi, formato LP.

MOSCOVICI, S. A representação social da psicanálise. Tradução de Cabral. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

OLIVEIRA, V. Frevo, Capoeira e Passo. Recife: CEPE - Companhia Editora de Pernambuco, 1971.

PÉREZ, V. M. O. Pedagogía social y educación social. Revista Educação em Questão, Natal, v. 59, n. 59, p. 1-22, jan./mar. 2021. DOI 10.21680/1981-1802.2021v59n59ID24018. Disponível em https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/24018/13834. Acesso em: 13 maio 2021.

QUEIROZ, L. A. Guerreiros do Passo: multiplicar para resistir. 2009. Monografia de Especialização – Centro Universitário Frassinetti do Recife, Recife, 2009.

SÊGA, R. A. O conceito de representação social nas obras de Denise Jodelet e Serge Moscovici. Anos 90, Porto Alegre, v. 8, n. 13, jul. 2000. DOI 10.22456/1983-201X.6719. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/anos90/article/view/6719. Acesso em: 4 mar. 2024.

SILVA, C. B.; CARMO, G. T.; SILVA, A; M. Breves observações sobre a teoria das representações sociais de Serge Moscovici e a Interdisciplinaridade. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, Londrina, v. 6, n. 2, p. 59- 70, dez. 2015. DOI 10.5433/2236-6407.2015v6n2p59. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2236-64072015000200005. Acesso em: 4 mar. 2024.

SOUZA, E. F. À Luz do candeeiro e o constructo do “eu” fonte: educação pela arte, ciência e política. 2020. Tese (Promoção para classe E – Professor Titular) – Universidade Federal de Pernambuco, Centro de Ciências da Saúde, Departamento de Educação Física, Recife, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/39314. Acesso em: 16 maio 2021.

SOUZA, E. F. Representações de afro-brasileiros: depoimentos de dançarinos-atores. Recife: Editora Universitária da UFPE, 2008.

SUCCI, M. A. A. Inovação pedagógica: um estudo emergente sobre as práticas pedagógicas na Escola Municipal de Frevo Maestro Fernando Borges. Recife - Pernambuco – Brasil. 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Ciências Sociais, Universidade da Madeira, Madeira, 2013. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.13/1022. Acesso em: 4 mar. 2024.

TELES, J. O Frevo gravado: de Borboleta não é ave a passo de anjo. Recife: Bagaço, 2015.

VICENTE, A. V. Entre a ponta de pé e calcanhar: reflexões sobre como o frevo encena o povo, a nação e dança no Recife. Recife: Ed. Universitária da UFPE; Olinda: Ed. Associação Reviva, 2009.

Published

2024-04-30

How to Cite

AQUINO, Fabíola Cristina de Oliveira Bento; SOUZA, Edilson Fernandes; SIMÕES, José Luís; AQUINO, Márcio Mateus Ferreira de. Between steps and shadows: the social representation of the teachers of the Frevo School of Recife/PE. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 23, n. 1, p. 149–171, 2024. DOI: 10.14393/REP-2024-70602. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/70602. Acesso em: 2 may. 2025.

Most read articles by the same author(s)