Entre o Teatro Épico e a Desmontagem Cênica

uma análise sobre o espetáculo Ledores no Breu

Authors

  • Laís Jacques Marques Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV-v17n2a2021-58356

Keywords:

Ledores no breu, Scenic disassembly, Epic theater, Virtual theater

Abstract

This article deals with an analysis of the play Ledores no Breu, by Companhia do Tijolo (São Paulo - SP), and starts, besides the dramaturgical text of the play, from the modifications of the face-to-face presentation to the presentation transmitted live over the internet. To this end, I will approach the theatrical languages starting from the concept of Dismantling, by Diéguez (2014) in order to perceive the links of this aspect with the Teatro Épico. I also intend to create an in-depth look at the relationship between the scenic poetics of the show and the social contexts in which the work is inserted in each of its versions - highlighting the virtual montage - as well as to penetrate into the relevance of the show for the discussion of the aforementioned theatrical areas.

Author Biography

  • Laís Jacques Marques, Universidade do Estado de Santa Catarina

    Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Teatro da Universidade do Estado de Santa Catarina na área de Teatro, Sociedade e Criação Cênica. Mestra em Teatro (UDESC, 2021). Graduada em Artes Cênicas - Habilitação em Interpretação Teatral pela Universidade Federal de Santa Maria (2017) e Licencianda em Teatro pela mesma instituição. Atua principalmente nos seguintes temas: Pedagogia do Teatro; Teatro em privação de liberdade; Teatro e juventude.

Published

2022-01-19

How to Cite

Entre o Teatro Épico e a Desmontagem Cênica: uma análise sobre o espetáculo Ledores no Breu. ouvirOUver, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 462–475, 2022. DOI: 10.14393/OUV-v17n2a2021-58356. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/58356. Acesso em: 11 aug. 2025.