The external evaluation policies and their effects on teaching work

Authors

  • Mayara Duarte Pelegrini Universidade Federal de Uberlândia https://orcid.org/0000-0001-5727-2195
  • Maria Simone Ferraz Pereira Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2022v24.n.1.64506

Keywords:

External evaluation; Teaching work; Alienation; Autonomy

Abstract

This article seeks to analyze the correspondence between school organization and business management, which, by instituting mechanisms of control and subordination, remove from the teaching work, their autonomy. In this aspect, external evaluation, in the neoliberal logic of education, assumes a central aspect, which guides the educational process and, in the form it has assumed, contributed to the stagnation of the teacher's work. When we consider the teaching work in this conception, the implementation of evaluation policies based on control and accountability, removes the ontological meaning of the teachers' work and produces the dehumanization of them. The article was carried out through a bibliographic study, and it indicates that external evaluations institute mechanisms that limit the freedom and autonomy of teachers, contributing to a process of estrangement of their pedagogical work, by making it something whose determinations and ways of being get out of control. With the reflections made, we reaffirm the position that the school space needs to be understood as a space of struggles and autonomy, in which teachers build and rebuild, on a daily basis, their pedagogical work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Simone Ferraz Pereira, Universidade Federal de Uberlândia

Doutora e Mestre em Educação pela Unicamp. Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia, com atuação na graduação e na Pós-graduação, membro da linha Estado, Política e Gestão da Educação. E-mail: msimonefp@gamil.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/3381781135088677. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-7009-7571.

References

BRAVERMAN, H. Trabalho e Capital Monopolista: a degradação do trabalho no século XX. Rio de Janeiro: Zahar. 1981. (parte V)

ENGUITA, M. F. A Face Oculta da Escola. Porto Alegre: Clube dos Eds. 2008. (cap. 4 e 5).

FREITAS, L. C. de. Três Teses sobre as Reformas Empresariais da Educação: perdendo a ingenuidade. Cad. Cedes, Campinas, v. 36, n. 99, p. 137-153, maio-ago. 2016

FREITAS, L.C.de. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Ed. Soc., Campinas, v.35, n.129, p. 1085-1114, out.-dez., 2004

FRIGOTTO, G. Educação e a Crise do Capitalismo Real. São Paulo: Cortez. 2010. (parte 1)

HILL, D. O Neoliberalismo Global, a Resistência e a Deformação da Educação. Currículo Sem Fronteiras (online). 2003

MARX. K. Manuscritos Econômicos e Filosóficos. São Paulo: Boitempo. 2011. (primeiro manuscrito: trabalho alienado)

MÉSZÁROS, I. Educação para Além do Capital. São Paulo: Boitempo. 2010.

SILVA, L. A.; GARCIA, N. L. S.; BICALHO, A. C. S. Avaliações Sistêmicas da Educação Básica: instrumento de gestão pública da qualidade do ensino e mecanismo de controle social. Anais - Encontro Mineiro de Administração Pública, Gestão Social e Economia Solidária - II EMAPEGS, Universidade Federal de Viçosa – UFV, 2010.

Published

2022-07-14

How to Cite

DUARTE PELEGRINI, M.; FERRAZ PEREIRA, M. S. . The external evaluation policies and their effects on teaching work. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 24, n. 1, 2022. DOI: 10.14393/OT2022v24.n.1.64506. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/64506. Acesso em: 22 jul. 2024.