“So GARGALHA and FALHA have a similar sound (in portuguesa), right?”: phonological awareness in teaching practice in Literacy for Young, Adult and Elderly People

consciência fonológica na prática de docente na Alfabetização de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas

Authors

  • ANA CLÁUDIA DE FRANÇA UNIVERSIDADE DE PERNAMBUCO- CAMPUS MATA NORTE
  • DÉBORA AMORIM GOMES DA COSTA-MACIEL UNIVERSIDADE DE PERNAMBUCO-CAMPUS MATA NORTE

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2024v26.n.2.73422

Keywords:

Phonological awareness, Loas de maracatu

Abstract

How can the teacher's dealings with phonological awareness, explored in the context of the “loa de maracatu”, contribute to the learning of the alphabetic writing system? This question drives this article, whose objective is to analyze didactic strategies aimed at the development of phonological awareness, within the textual genre "loa de maracatu", experienced in the context of Education of Young, Adult and Elderly People (EJAI) of a School of the Municipal Network located in the Zona da Mata Norte of Pernambuco. Based on studies by Morais (2010; 2012; 2019) and Soares (2018), we highlight, in the activities analyzed, the identification of words with similar initial syllables (alliteration); the similarities in the final syllables of the words (rhymes), as well as the relationship between the sound staff and writing. The data were treated under a qualitative perspective (Minayo, 2012), from elements of the categorical content analysis technique (Bardin, 1977). The scenario revealed a significant work, dealing with phonological awareness, as discussed, provided opportunities for the involvement of students with the genre in question, enabled activities that favored the appropriation of the alphabetic writing system, while praising the culture of a group that militates for space and enhancement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

ANA CLÁUDIA DE FRANÇA, UNIVERSIDADE DE PERNAMBUCO- CAMPUS MATA NORTE

Mestra no Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade de Pernambuco- PPGE/UPE. Possui graduação em Pedagogia pela referida instituição. Especialização em Psicopedagogia e Educação Infantil pela Faculdade Faveni (Faculdade Venda Nova do Imigrante) e em Linguagem e Práticas Sociais pelo Instituto Federal de Pernambuco- Campus Garanhuns (IFPE). Graduanda em Letras-Espanhol pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Atualmente é professora da Rede de Ensino do Municipio de Jaboatão dos Guararapes e Recife. Desenvolve pesquisas voltadas a temática Alfabetização, Oralidade e Ensino, junto ao Grupo de Pesquisa em Educação, Letramento, Oralidade e Alfabetização (ELOA/UPE), e é membro associado do Centro de Estudos em Educação e Linguagem (CEEL/UFPE). E-mail: claudia_francaac@hotmail.com

DÉBORA AMORIM GOMES DA COSTA-MACIEL, UNIVERSIDADE DE PERNAMBUCO-CAMPUS MATA NORTE

Débora Amorim Gomes da Costa-Maciel, Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professora Associada/Livre Docente, atuo no curso de Pedagogia e integro o quadro permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da Universidade de Pernambuco (UPE). Coordeno o Grupo de Pesquisa em Ensino, Letramento, Oralidade e Alfabetização (ELOA), cadastrado no Diretório de Pesquisa do CNPq e, em uma gestão compartilhada, o LABOR (Laboratório Brasileiro de Oralidade, Formação e Ensino). Além disso, integro a membresia do Centro de Estudos em Educação e Linguagem (CEEL/UFPE). Na atualidade, oriento trabalhos com ênfase em Educação e Linguagem no contexto da Educação Básica. E-mail: debora.amorim@upe.br

References

ARAUJO, L. C....Quem os desmafagafizar bom desmafagafizador será: textos da tradição oral na alfabetização / ARAUJO, L. C; ARAPIRACA, M. (org). Salvador: EDUFBA, 2011.

BARDIN, L. Análise de Conteúdos. Lisboa: Edições 70, 1977.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Alfabetização. PNA Política Nacional de Alfabetização/Secretaria de Alfabetização. – Brasília : MEC, SEALF, 2019.

CAMPELO, M. E. C. H. Psicogênese da língua escrita: referência fundamental para a compreensão do processo de alfabetização. Revista Educação em Questão, Natal, v. 53, n. 39, p. 186-217. 2015. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2015v53n39ID8801.

FERREIRO, E. Reflexões sobre alfabetização. Tradução: Horacio Gonzales (et. al) 24. ed. atualizada – São Paulo: Cortez, 2001.

FRANÇA, A. C. “Loas de Maracatu de Baque Solto” no contexto da Educação de Jovens e Adultos: estratégias para alfabetizar com gênero da tradição oral. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Pernambuco, Nazaré da Mata, 2019.

GALVÃO, A. M. O.; SOARES, L. J. G. História da alfabetização de adultos no Brasil. In LEAL, Telma F. e ALBUQUERQUE, Eliana B. C. (org). A Alfabetização de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p. 27-58.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social - 6. ed. 2. reimpr. – São Paulo: Atlas, 2009.

LEAL, T. F. A aprendizagem dos princípios básicos do sistema alfabético: por que: é importante sistematizar o ensino? In: ALBUQUERQUE, E.; LEAL, T. A alfabetização de jovens e adultos em perspectiva do letramento. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p. 77-116.

LEAL, T. F. ; MORAIS, A. G. O aprendizado do sistema de escrita alfabética: uma tarefa complexa, cujo funcionamento precisamos compreender. In: LEAL, T.; ALBUQUERQUE, E. B. C.; MORAIS, A. G. Alfabetizar letrando na EJA – Fundamentos teóricos e propostas didáticas (Coleção estudos em EJA) – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010. p. 31-48.

MINAYO, M. C. S. O desafio da Pesquisa Social In: DESLANDES, S. F. Pesquisa social: teoria, método e criatividade/ DESLANDES, S.; FERREIRA , R. G.; MINAYO, M. C. S. (Organizadora). 31.ed.- Petrópolis, RJ: Vozes, 2012. p. 09-27.

MORAIS, A. G.; ALBUQUERQUE, E. Alfabetização e letramento: O que são? Como se relacionam? Como “alfabetizar letrando”? In: ALBUQUERQUE, E. e LEAL, T. A alfabetização de jovens e adultos em perspectiva do letramento. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p. 59-76.

MORAIS, A. G. Sistema de escrita alfabética. 1. ed. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2012.

____________. Consciência fonológica na educação infantil e no ciclo de alfabetização. 1.ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

SILVA, A. et al. Desafios da Alfabetização de jovens e adultos: o Programa Brasil Alfabetizado em foco. In. ALBURQUERQUE, E. e LEAL, T. A alfabetização de jovens e adultos em perspectiva do letramento. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p. 11-26.

SOARES, M. Alfabetização: a questão dos métodos. 1. ed., 2ª reimpressão – São Paulo: Contexto, 2018.

TAVARES, B. Contando histórias em versos: poesia e romanceiro popular no Brasil. 2. ed. São Paulo: Ed. 34, 2005.

Published

2024-07-07

How to Cite

FRANÇA, A. C. D.; COSTA-MACIEL, D. A. G. D. “So GARGALHA and FALHA have a similar sound (in portuguesa), right?”: phonological awareness in teaching practice in Literacy for Young, Adult and Elderly People: consciência fonológica na prática de docente na Alfabetização de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 1–19, 2024. DOI: 10.14393/OT2024v26.n.2.73422. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/73422. Acesso em: 30 dec. 2024.