A Alfabetização Matemática em Cursos de Pedagogia

perspectivas e práticas na formação docente

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2024v26.n.2.73393

Keywords:

Mathematics Education., Graduation., Pedagogical Practice.

Abstract

This article aims to present the results of an investigation into how mathematical literacy is understood and worked on in Pedagogy courses at federal universities in Minas Gerais. To do this, we adopted a qualitative approach and carried out interviews with teachers, administered questionnaires to students from four institutions in Minas Gerais, in addition to analyzing the political-pedagogical projects of these courses and the syllabi of subjects related to the teaching of mathematics. The results showed that mathematical literacy is worked on within the disciplines analyzed and that all participating universities were concerned about offering their students contextualized mathematical training. However, there is no consensus among them on what mathematical literacy actually is. Even so, all teachers and a large part of students believed that it is something that goes beyond teaching algorithms, and that it should be worked on in a contextualized way to the students' reality, so that they can make use of mathematics in their daily lives, critical way.

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Author Biographies

Samira Bahia e Castro, Prefeitura Municipal de Viçosa

Pedagoga pela Universidade Federal de Viçosa (UFV) e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da UFV. Professora Pesquisadora do Grupo de Atenção às Tecnologias na Educação (GATE) da UFV. Atua como Supervisora Pedagógica na rede municipal de ensino.

Silvana Claudia dos Santos, Universidade Federal de Viçosa

Doutora em Educação Matemática pelo Programa de Pós-graduação em Educação Matemática da UNESP - Rio Claro, SP. Docente do Departamento de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Viçosa (UFV). Coordenadora do Grupo de Atenção às Tecnologias na Educação (GATE) da UFV e membra associada do Grupo de Pesquisa em Informática, outras Mídias e Educação Matemática (GPIMEM).

Karla Helena Ladeira Fonseca, Prefeitura Municipal de Ervália

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Viçosa. Professora dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental pela Rede Municipal de Ensino de Ervália, atualmente Coordenadora Pedagógica. Professora pesquisadora do Grupo de Atenção às Tecnologias na Educação (GATE).

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Published

2024-09-04

How to Cite

BAHIA E CASTRO, S.; CLAUDIA DOS SANTOS, S.; HELENA LADEIRA FONSECA, K. A Alfabetização Matemática em Cursos de Pedagogia: perspectivas e práticas na formação docente. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 1–25, 2024. DOI: 10.14393/OT2024v26.n.2.73393. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/73393. Acesso em: 2 oct. 2024.