A contação de histórias como prática alfabetizadora na promoção da aprendizagem inicial da modalidade escrita da língua
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2024v26.n.1.73317Keywords:
Literacy, Pedagogical practices, Writing., storytelling, Development of Teaching MaterialsAbstract
This article stems from a master's research project entitled "From Orality to Writing: Storytelling in Literacy," aiming to identify methodologies and pedagogical practices capable of overcoming the educational challenges imposed by the Covid-19 pandemic. The research objective is to understand how storytelling, as a continuous and planned pedagogical practice, contributes to the development and learning of written language in literacy. A pedagogical material was developed, consisting of contextualized didactic sequences using children's books and the practice of storytelling in the classroom, with emphasis on the initial development of writing. The research participants were students in a literacy class at a municipal school in Rio de Janeiro. Relevant aspects for the research emerged from discussions on fundamental concepts in literacy practices, strategies adopted by teachers for writing development, storytelling planning, and application of activities to advance writing hypotheses. The assessment of students' writing during the activities revealed that the teaching practice of storytelling, along with specific and appropriate didactic material, stimulates the learning of children in the literacy period.
Downloads
References
BUSATTO, Cléo. Contar e encantar: pequenos segredos da narrativa. 8. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
CANDIDO, Antônio. O direito à literatura. In: ___. Vários Escritos. 5 ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul/ São Paulo: Duas Cidades, 2011. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/7664524/mod_resource/content/1/Candido%20O%20Direito%20%C3%A0%20Literatura.pdf. Acesso em: 31 de mai. 2024.
FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Artes Médicas, 1986.
LUCENA, Hillka Bragante. As contribuições da literatura infantil e da contação de história para o processo de alfabetização das crianças nos anos iniciais do ensino fundamental. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Pedagogia) – Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/17893/1/HBL13082020.pdf Acesso em: 06 ago. 2022.
MORAIS, Artur Gomes de. Sistema de Escrita Alfabética. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2012 (Como eu ensino).
PEDRAÇA, Ardélia Silva et al. A IMPORTÂNCIA DA CONTAÇÃO DE HISTÓRIA NO ENSINO-APRENDIZAGEM. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, [S. l.], p. 06–57, 2021. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/2114. Acesso em: 3 jun. 2024.
PIMENTA, Paula. Educação busca superar os estragos da pandemia. [S. l.]: Agência Senado, 8 abr. 2022. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/infomaterias/2022/03/educacao-busca-superar-estragos-da-pandemia. Acesso em: 15 mai. 2022.
SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.
SOARES, Magda. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2020.
SILVA, Andrea Alves da; CARVALHO, Elivane Lacerda C.; ROCHA, Ana Paula de Araújo. As contribuições da contação de história e da literatura no processo de alfabetização. In: ANAIS DO SIMPÓSIO DE TCC, DAS FACULDADES FINOM E TECSOMA, 2., 2020. Patos de Minas: 2020. p. 303- 315. Disponível em: https://www.finom.edu.br/assets/uploads/cursos/tcc/202101280801175.pdf. Acesso em: 06 ago. 2022.
SILVA, Maurício; FRANCHI, Vanessa Leão. VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criação na infância. São Paulo: expressão popular, 2018. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 294–296, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5585/cpg.v20n1.18798. Acesso em: 31 maio. 2024. DOI: https://doi.org/10.5585/cpg.v20n1.18798
SISTO, Celso. Textos e pretextos sobre a arte de contar histórias. Curitiba: Positivo, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Olhares & Trilhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: