O processo de alfabetização sob a ótica discursiva

Authors

  • Fabiana Giovani Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2024v26.n.1.73216

Keywords:

Literacy, gender discourse, production of texts

Abstract

Here we search to understand the process of ownership of the system of writing in literacy thinking on the conception of language based on the linguistics of the statement - that conceives the language as an area of formation of subjects. The study was to observe how the claim textual productions of five subjects showed the ownership of the process of writing. The analysis was driven to seek marks in the text that confirmed the presence of datas from three categories: context or conditions of production; set of features relatively stable, and writing the words. From clues left in the texts, could be apparent that, in addition to ownership of writing, there was a significant knowledge of other elements such as the genera discourse, especially the writings. Thus, in the end of the year we could noticed that the children showed autonomy to choose the gender of their choice in a statement. This study shows that to return the right of the written word to the subjects of the society is the way of seeking dialogue constituent of unique and free subjects, that know, since the first contacts with the writing, the meaning of the word “equality”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABAURRE, M. et al. (org.). Cenas de aquisição da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1997.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, M. Questões de literatura e de estética. São Paulo: Ed. UNESP, 1993.

FERREIRO E. Reflexões sobre alfabetização. São Paulo: Cortez, 1987.

FIORIN, J. L. et al. (org.). Dialogismo, polifonia, intertextualidade. São Paulo: EDUSP, 2003.

FIORIN, J. L. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática, 2006.

GERALDI, J. W. A linguagem nos processos sociais de constituição da subjetividade. In: ROCHA G. et al. (org.). Reflexões sobre práticas escolares de produção de texto. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 15-27

GERALDI, J. W. Linguagem e ensino: exercícios de militância e divulgação. Campinas: Mercado de Letras/ALB, 1996.

GINZBURG, C. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: GINZBURG, C. Mitos, emblemas e sinais. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. p. 143-275.

GIOVANI, F.; SOUZA, N. B. Bakhtin e a educação. São Carlos: Pedro & João, 2017.

GIOVANI, Fabiana. O texto na apropriação da escrita. 2006. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2006. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2393. Acesso em: 3 jun. 2024.

GIOVANI, Fabiana; SOUZA, Ana Cláudia de. As linguísticas da alfabetização. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 20, n. 1, p. 8687-8824, 2023. DOI: https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e92377

PONZIO, A. La revolución bajtiniana. Madrid: Ediciones Cátedra, 1998.

RAMA, A. A cidade das letras. São Paulo: Brasiliense, 1985.

ROJO, R. A teoria dos gêneros em Bakhtin: construindo uma perspectiva enunciativa para o ensino de compreensão e produção de textos na escola. In: BRAIT, B. (org.). Estudos enunciativos no Brasil: histórias e perspectivas. Campinas/São Paulo: Pontes, 2001. p. 173-184.

SANTOS, S. N. G. Recontando histórias na escola: gêneros discursivos e produção da escrita. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ikaterina Vólkova Américo. São Paulo, Editora 34, 2017.

Published

2024-06-13

How to Cite

GIOVANI, F. O processo de alfabetização sob a ótica discursiva. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 1–20, 2024. DOI: 10.14393/OT2024v26.n.1.73216. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/73216. Acesso em: 22 jul. 2024.