Articulating reflections between scientific literacy, interdisciplinarity and teacher training in the natural sciences
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2024v26.n.2.72727Keywords:
Scientific literacy; Teaching Natural Sciences; Integration of knowledge; Teacher training; Basic educationAbstract
The search for qualifications in the teaching of Natural Sciences has been a focus of interest in different scenarios, especially because there is an understanding that a better understanding of scientific knowledge can contribute to training for citizenship. This theoretical work aims to discuss relationships between Scientific Literacy, Interdisciplinarity and Teacher Training, seeking to highlight possible articulations that contribute to the Teaching of Natural Sciences. Based on the theoretical references researched, we understand that this discussion can favor the construction of a proposal for continued training that addresses Interdisciplinarity as an enhancer of Scientific Literacy. The research is qualitative and exploratory in nature, developing based on the analysis of different bibliographic sources. The results point to the need to articulate Scientific Literacy and Interdisciplinarity as a strategy to promote meaningful and contextualized teaching. Therefore, it is necessary to review assumptions based on continued teacher training that makes it possible to effectively carry out this articulation in teaching practice.
Downloads
References
AULER, D. Interações entre Ciência-Tecnologia-Sociedade no contexto da formação de professores de Ciências. Tese de Doutorado. Florianópolis: CED/UFSC, 2002. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/82610. Acesso em 18 ago. 2023.
BARCELLOS, L. da S.; COELHO, G. Formação Continuada de Professores do Ensino Fundamental e a Alfabetização Científica: Estado do Conhecimento de 1992 a 2020. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 22, e29664, 2022. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u3363.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em 12 mar. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 05 fev. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEF, p.1-23, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf. Acesso em 05 fev. 2023.
CAMAS, N. P. V. et. al. Interdisciplinaridade e Alfabetização Científica: um ensaio sobre os dois lados da mesma moeda. Ensino Em Re-Vista, 28, e017, 2021. DOI: http://doi.org/10.14393/ER-v28a2021-17.
CHASSOT, A. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. Ijuí: Unijuí, 2003.
CUNHA, R. B. Alfabetização científica ou letramento científico?: interesses envolvidos nas interpretações da noção de scientific literacy. Revista Brasileira de Educação, 22(68), 169-186, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782017226809.
DELIZOICOV, D. et al. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
FAZENDA, I. C. A. Integração e Interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. 6. ed. São Paulo: Loyola, 2011.
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 18 ed. São Paulo: Papirus, 2012.
FAZENDA, I. C. A. et al. (coord.). Práticas interdisciplinares na escola. 13 ed. rev. e ampl. São Paulo: Cortez, 2013.
FOUREZ, G. Alfabetização científica e tecnológica: acerca das finalidades da inteligência das ciências. Buenos Aires: Colihue, 1997.
FOUREZ, G. Crise no ensino de Ciências? Investigações em ensino de ciências, 8(2), 109-123, 2003. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/542. Acesso em 11 mar. 2023.
FREIRE, P. Educação e mudança. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 72 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.
FREIRE, P.; MACEDO, D. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. 11 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2019.
HURD, P. H. Scientific literacy: New minds for a changing world. Science Education, 82(3), 407-416, 1998. DOI: https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199806)82:3<407::AID-SCE6>3.0.CO;2-G.
LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. 13 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LORENZETTI, L. A Alfabetização Científica e Tecnológica: pressupostos, promoção e avaliação na Educação em Ciências. In MILARÉ, T. et al. (orgs.), Alfabetização Científica e Tecnológica na Educação em Ciências (133-146). São Paulo: Livraria da Física, 2021.
PERRENOUD, P. et al. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2007.
SARTI, F. M. Relações intergeracionais no mercado brasileiro de formação docente: antigos e novos desafios a considerar. Pro-Posições, v. 32, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/NDptmxDmTrP9K7mHPZbD9cF/?lang=pt&format=html. Acesso em 23 mar. 2023.
SANTANA, M. C. B.; FARIAS, M. B. Interdisciplinaridade e escola: novos desafios. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, 9(09), 3051-3060, 2023. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/download/11398/5078/19955#:~:text=No%20entanto%2C%20a%20implementa%C3%A7%C3%A3o%20da,e%20da%20estrutura%20educacional%20tradicional. Acesso em: 11 dez. 2023.
SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, 16(1), 59-77, 2011. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/246. Acesso em: 28 maio 2023.
SASSERON, L. H.; MACHADO, V. F. Alfabetização Científica na Prática: inovando a forma de ensinar física. São Paulo: Livraria da Física, 2017.
SASSERON, L. H.; SILVA, M. B. Sobre Alfabetização Científica e sobre práticas epistêmicas: encontros de ações para a pesquisa e o ensino de ciências. In MILARÉ, T. et al. (orgs.). Alfabetização Científica e Tecnológica na Educação em Ciências (133-146). São Paulo: Livraria da Física, 2021.
SOUSA, R.; BRITO, L. Alfabetização científica e tecnológica e CTS numa ilha de racionalidade sobre consumo consciente de energia elétrica. Anais do VIII ENPEC (Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências), Rio de Janeiro, Brasil, 2011.
VALLE, M. G. et al. A alfabetização científica na formação cidadã: perspectivas e desafios no ensino de ciências. Curitiba: Appris, 2020.
VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância. São Paulo: Ática., 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Olhares & Trilhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: