Literacy and text

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2024v26.n.1.72256

Keywords:

Alfabetização com textos; Dialogismo; Sócio-interacionismo; Autoria.

Abstract

The essay talks about a proposition that has been present for decades in Brazil: literacy with texts. The theoretical orientation comes from problematizing and dialogical education, literacy from a discursive perspective, socio-interactionism and the theory of enunciation. Some incursions of the literacy proposal with texts are also briefly presented in legal documents from contemporary Brazil. The essay is based on a Freirean perspective, highlighting optimal conditions for learning and developing reading and writing: listening, pronunciation, dialogue, the legitimacy of themes arising from the student's concrete reality, the liberation of words and conscience. The present reflections signal the relevance of dialogism, authorship and interaction in practices that seek, when teaching literacy with the text, to weave inaugural methodologies – daughters of liberating education –, and ensure that there is meaning in these practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mitsi Pinheiro de Lacerda, Universidade Federal Fluminense

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo. Professora Associada IV do Departamento de Ciências Humanas e do Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade Federal Fluminense, Campus de Santo Antônio de Pádua/RJ.

References

BAKHTIN, Mikhail (Volochinov). Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1992. 196 p.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em 07/12/2023.

BRASIL. Compromisso Nacional Criança Alfabetizada. Brasília: MEC, 2023a. Disponível em https://www.gov.br/mec/pt-br/crianca-alfabetizada. Acesso em 20/06/2023.

BRASIL. Orientações para a formulação e implementação das estratégias de formação continuada no âmbito do Compromisso Nacional Criança Alfabetizada. Brasília: MEC, 2023b. Disponível em https://www.gov.br/mec/pt-br/crianca-alfabetizada/orientacoes_formacao_continuada.pdf. Acesso em 21/12/2023.

BULGÁKOV, Mikhail. Um coração de cachorro e outras novelas. São Paulo: Editora da USP, 2023. 305 p.

FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1984. 300 p.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967. 157 p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. 184 p.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 1989. 87 p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1997. 148 p.

GARCIA, Regina Leite. Alfabetização: responsabilidade de todos. In: SAMPAIO, Carmen Sanches; LACERDA, Mitsi Pinheiro de; RIBEIRO, Tiago. Alfabetização sem cartilha: gestos, experiências e narrativas. Rio de Janeiro: Ayvu, 2019. 288 p.

GERALDI, João Wanderley (org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 1984. 105 p.

GERALDI, João Wanderley. O texto nos processos de aquisição da escrita. Revista Brasileira de Alfabetização, Vitória/ES, v. 1, n. 5, p. 174-184, Jan./Jun. 2017. Disponível em file:///C:/Texto%20do%20Artigo-370-2-10-20190319-1.pdf. Acesso em 13/11/2023.

GÓGOL, Nikolai. Diário de um louco. In: SCHNAIDERMAN, Boris (et alii). Clássicos do conto russo. São Paulo: Editora 34, 2019. 536 p.

LACERDA, Mitsi Pinheiro de. Os métodos de alfabetização na produção do espaço escolar. Revista Brasileira de Alfabetização, n. 15, 2021, p. 122-134. Disponível em https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/505. Acesso em 15/02/2022.

LEFEBVRE, Henri. A produção do espaço. Tradução de Doralice Barros Pereira e Sérgio Martins, direto do original, 2000. (mimeo). Disponível em http://www.mom.arq.ufmg.br/mom/02_arq_interface/1a_aula/A_producao_do_espaco.pdf. Acesso em 10/11/2023.

MAGALHÃES, Luciane Manera; VARGAS, Suzana Lima. Produzindo textos escritos na alfabetização inicial. Educação em Foco, Ed. Especial, p. 99-118, fev. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/19672. Acesso em 10/11/2023.

MORIN, Edgar. Ciência com Consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999. 344 p.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Os sentidos da alfabetização (São Paulo 1876/1994). São Paulo: Ed. UNESP, 2000. 372 p.

MORTATTI, Maria do Rosário Longo. O texto na sala de aula. Uma revolução conceitual na história do ensino de língua e literatura no Brasil. In: SILVA, Lilian Lopes Martin da; FERREIRA, Norma Sandra de Almeida; MORTATTI, Maria do Rosário Longo. O texto na sala de aula: um clássico sobre ensino de língua portuguesa. Campinas: Autores Associados, 2014.

RABELLO, Belkis. As cartilhas e os livros de leitura de Lev N. Tolstói. 289 f. Dissertação (Mestrado em Literatura e Cultura Russa). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2009.

SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. A criança na fase inicial da escrita. A alfabetização como processo discursivo. São Paulo: Cortez, 1993. 183 p.

TOLSTÓI, Lev. O cupom falso. São Paulo: Editora 34, 2023. 95 p.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993. 135 p.

Published

2024-05-20

How to Cite

PINHEIRO DE LACERDA, M. Literacy and text. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 1–21, 2024. DOI: 10.14393/OT2024v26.n.1.72256. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/72256. Acesso em: 23 nov. 2024.