Pedagogical practices in special education: collaborative teaching and group learning in the regular classroom
ensino colaborativo e aprendizagem em grupo na sala de aula
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2023v25.n.2.68801Keywords:
Group interaction, Learning, Articulated pedagogical practicesAbstract
This article is configurated as an experience report and aims to discuss the power of interactional process to students’ learning, considering an experience of collaborative teaching in the second year of elementary school at a public institution, in the scope of PIBID/XXX/Special Education. As the main aspects, the contribution of group activities for collective decision-making, the definition of roles by students, and their learning from the confront in the different hypotheses in the group are discussed. Collaborative teaching is highlighted as a qualifier of the developed pedagogical practices since it predicts the partnership between a special education teacher and a regular teacher switching roles and with equality of responsibilities in the planning actions, class development, and evaluation of the proposal and students.
Downloads
References
AUGUSTI, Débora Toniolo, et al. Mediações Pedagógicas no processo de construção da leitura e da escrita: as atividades em circuito. In: BOLZAN, Dóris Pires Vargas (Org.). Leitura e escrita: ensaios sobre alfabetização. Santa Maria: EDITORA DA UFSM, 2007
BOLZAN, Dóris Pires Vargas (Org.). Leitura e escrita: ensaios sobre alfabetização. Santa Maria: EDITORA DA UFSM, 2007.
BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SECADI. DF, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf
CAPELLINI, Vera Lúcia; ZERBATO, Ana Paula. O que é o ensino colaborativo. 1º ed. – São Paulo: Edicon, 2019.
FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. A psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artmed, 1999.
KÖNIG, Franciele Rusch. Diário de Campo. Santa Maria, 2015.
MATURANA, Humberto. Ontologia da realidade. Belo Horizonte: UFMG, 1997
MENDES, Enicéia Gonçalves; VILARONGA, Carla Ariela Rios; ZERBATO, Ana Paula. Ensino Colaborativo como apoio à inclusão escolar. São Paulo: Edufscar, 2014.
PELLANDA, Nize Maria Campos. Maturana e a educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
TEBEROSKY, Ana. Construção de escritas através da interação grupal. In: FERREIRO, Emília; PALACIO, Margarita Gómez. Os processos de leitura e escrita: novas perspectivas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.
VYGOTSKY, Lev Smanovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Olhares & Trilhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: