Os saberes musicais e as TIC na formação de professores no século XXI

alguns resultados de uma pesquisa

Authors

  • Adelson Aparecido Scotti Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano (IF Sertão-PE) - Campus Petrolina https://orcid.org/0000-0002-9512-4238

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2022v24.n.1.64757

Keywords:

Formação de Professores, Saberes Musicais, Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC)

Abstract

From the mandatory teaching of music in basic education, through Law 11.769/2008, the space of performance of music teachers grew exponentially and issues related to professional knowledge came into discussion. The methodological perspectives for the education of this professional are varied insofar as the profile requires a complexity of knowledge to work in regular education. In this context, the Graduate course in Music at xxxx meets the professional demand of the city and region in the teachers education, but also for other areas of activity. The article aimed to disclose some data related to a doctoral research in progress. It fits as qualitative research and the research strategy was the case study. The methodology was divided into two phases, the first of which referred to the literature review. The second phase corresponded to data collection through semi-structured interviews, application of a questionnaire and the location of documentary sources. The data collected and analyzed presented relevant information for the understanding of musical knowledge and ICT in the teachers education in the Graduate course in Music at xxxx.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adelson Aparecido Scotti, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano (IF Sertão-PE) - Campus Petrolina

Doutorando em Educação pela Universidade Nacional de Rosario (UNR), Argentina. Mestre pela Universidade Federal de Uberlândia no Programa de Pós-graduação em Artes (2011). Possui Especialização em Música do Século XX - Computação Sônica pela UFU (2001), Licenciatura em Educação Artística - Habilitação em Música pela Universidade Federal de Uberlândia (2001) e Graduação em Música - Bacharel em Instrumento (violão) pela Universidade Federal de Uberlândia (1998). Foi professor de violão (1993-2014) e Oficina de Multimeios (2003-2014) no Conservatório Estadual de Música Cora Pavan Capparelli em Uberlândia (MG). Atualmente é professor de Violão e História da Música no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano (IF Sertão-PE) - Campus Petrolina.

References

ALBA, A. Evaluación curricular: Conformación conceptual del campo. México: UNAM, 1991.

BALESTRINI, M. Como se elabora el proyecto de investigación. 7 ed. Venezuela: Editorial BL Consultores Asociados, 2006.

BELLOCHIO, C. R. Formação de professores de música: desafios éticos e humanos para pensar possibilidades e inovações. Revista da ABEM, Londrina, v. 24, n. 36, p. 8-22, 2016.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 11.769, de 18 de agosto de 2008. Brasilia, 2008.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP 2/2015: Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, 2015.

BRESLER, L. Metodologias qualitativas de investigação em Educação Musical. Revista Música, Psicologia e Educação, Porto, n. 2, p. 5-30, 2000.

CABERO, J. Tecnología educativa: Diseño y utilización de medios en la enseñanza. Barcelona: Paidos, 2001.

CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

DURKHEIM, E. Escritos selectos: Selección e introducción de Antony Giddens. Buenos Aires: Nueva Visión, 1993.

FÉLIX, J. J. A.; ARAÚJO, J. M. M. Saberes docentes de três professores de violão do município de São Miguel/RN. Anais do XIII Encontro Regional Nordeste da ABEM, p. 1-11, 2016.

GARCÍA ALCARAZ, F. et al. Diseño de Cuestionarios para la recogida de información: metodología y limitaciones. Revista Clínica de Medicina de Familia, v. 1, n. 5, p. 232-236, 2006.

GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Unijuí, 1998.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5 ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GRAÇA, V. G.; QUADROS-FLORES, P. M.; RAPOSO-RIVAS, M.; RAMOS, M. A. As TIC na formação inicial de educadores e professores. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, v. 20, n. 1, p. 27-37, 2021.

HAWES, G. Curriculum Universitario: Características, Construcción, Instalación. Universidad de Chile. Talca-Santiago, 2007. Disponível em: < www.ses.unam.mx/curso2012/pdf/CurriculumUniversitarioCHILE.pdf > Acesso em: 14/02/2022.

IBAÑEZ, P., GARCÍA, G. Informática I. Mexico: Cengance Learning, 2009.

IZQUIERDO, L., PARDO, G., SÁNCHEZ, J. El proceso de formación para la investigación científica en la educación superior sustentado en las tecnologías de la información y las comunicaciones. Ciencia en su PC, n. 3, p. 133-142, 2010.

LAKATOS, E. M., MARCONI, M. A. Metodologia do trabalho científico: Procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. 4 ed. São Paulo: Atlas, 1992.

LÓPEZ GONZÁLEZ, W. O. El estudio de casos: Una vertiente para la investigación educativa. Educere, v. 17, n. 56, enero-abril, p. 139-144, 2013.

MELO, G. E. R. Apropiación y masificación de las tecnología de la información y las comunicaciones (TIC) en las cadenas productivas como determinante para la competividad de las Mipyme. Revista Criterio Libre, v. 9, n. 15, p. 213-230, 2011.

MUNARRIZ, B. Técnicas y métodos en Investigación cualitativa. Metodología Educativa I. España: Universidade da Coruña, p. 101-116, 1992.

OLIVEIRA, E. S.G.; CARVALHO, C. A.; SILVA, F. T. B.; RODRIGUES, G. M. S. M. Formação docente para o uso das tecnologias digitais: novos saberes do professor. Anais do VI Seminário Mídias & Educação do Colégio Pedro II, 2015.

PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants. MCB University Press, 2001. Disponível em: < https://marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf >. Acesso em: 14 fev. 2022.

QUEIROZ, L. R. S., MARINHO, V. M. Novas perspectivas para a formação de professores de música. Reflexões acerca do Projeto Político Pedagógico da Licenciatura em Música da Universidade Federal da Paraíba. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 13, 83-92, 2005.

RODRIGUES, E. D. R. A formação do professor de música e sua atuação com alunos idosos: que saberes são necessários? Revista da ABEM, Londrina, v. 21, n. 31, p. 105-118, 2013.

STAKE, R. E. Investigación con estudio de casos. 2ª ed. Madrid: Morata, 1999.

TARDIF, M. Los saberes del docente y su desarrollo profesional. 2ª ed. España: Narcea, 2004.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

YIN, R. K. Estudo de caso: Planejamento e métodos. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2022-06-02

How to Cite

SCOTTI, A. A. Os saberes musicais e as TIC na formação de professores no século XXI: alguns resultados de uma pesquisa. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 24, n. 1, p. 1–18, 2022. DOI: 10.14393/OT2022v24.n.1.64757. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/64757. Acesso em: 22 jul. 2024.