Cenários investigativos
abordagem interdisciplinar entre matemática, ciências e robótica
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2022v24.n.2.64572Keywords:
Cenários investigativos. Robótica educacional. Metodologias de ensino.Abstract
The present work aims to present a didactic sequence (DS) based on scientific research as a motivating and interdisciplinary way of teaching. In a society where interactions become increasingly fast and impersonal, thanks to the internet, the low educational interest of children is notorious due to the application of methodologies that are inconsistent with their educational context. Thus, SDs present in their construction what the teacher does in relation to contents and strategies. The proposal is divided into steps that aim to insert the student in the educational context in a reflective way as well as investigative research. The didactic sequences built on the basis of research scenarios allow a rethinking of education through a teaching proposal in which one can, at the same time, motivate the student, in addition to bringing the possibility of understanding, application and reflection about the different technologies and tools for learning, all through the scientific method.
Downloads
References
ANDRADE, M. M. Pesquisa científica: noções introdutórias. Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. São Paulo: Atlas, 2003.
APPOLINÁRIO, F. Dicionário de metodologia científica: um guia para a produção do conhecimento científico. São Paulo: Atlas, 2009.
ARCENO, E. F. Percebendo a falta de percepção. Pedagogia em Foco, Iturama, v.18, n.1, p. 18-23, ago./out. 2008. Disponível em: https://www.periodicosdeminas.ufmg.br/periodicos/pedagogia-em-foco-2/. Acesso em: 06 jul. 2021.
AZEVEDO, S. A.; PITTA, R. Minicurso: Introdução a Robótica Educacional. Informática educativa, São Paulo, v. 17, n.4, p. 12-21, jan./mar. 2009. Disponível em: http://www.sbpcnet.org.br/livro/62ra/minicursos/MC%20Samuel%20Azevedo.pdf. Acesso em: 23 jul. 2021.
AGUIAR, D. S. Robótica educacional com Arduino como ferramenta didática para o ensino de física. 173 f. Dissertação (Mestrado em Física) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará – IFCE, Ceará, 2017.
BASSANEZI, Rodney Carlos. Modelagem Matemática: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2015.
BASTOS, M. J. et al. O baixo rendimento dos alunos no ensino fundamental. In: IV CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 09, 2021, encontro online-SP: 2021. p.4
BEHRENS, M. A.; ANDREOLI, F. N.; TORRES, P. L. Paradigma da complexidade: metodologia de projetos, contratos didáticos e portfólios. Revista Contrapontos, Petrópolis, v.12, n. 2, p. 179-188, mai/ago 2012. Disponível em: https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc/article/download/2193/2242. Acesso em: 06 jul. 2021.
BOUFLEUER, P. A escola que avalia e que é avaliada: o papel da escola na construção de um mundo humano comum. Revista Educação, Porto Alegre, v.36 n.2, p. 240-249, 2013. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index. php/faced/article/view/12014. Acesso em: 12 ago. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BROCKVELD, M. V. A Cultura Maker em prol da inovação: boas práticas voltadas a sistemas educacionais. Anprotec, São Paulo, v.12, n.1, p. 198-214, jul. 2017. Disponível em: https://via.ufsc.br/wp-content/uploads/2017/11/maker.pdf. Acesso em: 30 set. 2021.
CABRAL, N. F. Sequências didáticas: estrutura e elaboração. Belém - PA: SBEM, 2017.
CAVALCANTI, M. H.; RIBEIRO, M. M.; BARRO, R. B. Planejamento de uma sequência didática sobre energia elétrica na perspectiva CTS. Revista Ciência e Educação, Bauru, v.24, n.4, p. 859- 874, jun/jul 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/329347176_Planejamento_de_uma_sequencia_didatica_sobre_energia_eletrica_na_perspectiva_CTS. Acesso em: 06 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320180040004.
CRIBB, S. P. Contribuições da educação ambiental e horta escolar na promoção de melhorias ao ensino, à saúde e ao ambiente. REMPEC - Ensino, Saúde e Ambiente, Rio Grande do Sul, v.3 n. 1 p. 42-60 2010. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ensinosaudeambiente/article/download/21103/12577/77516. Acesso em: 02 nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.22409/resa2010.v3i1.a21103.
DEL-MASSO, M.; COTTA, M. A.; SANTOS, M. A. Pesquisa científica e senso comum. Unesp, São Paulo. v.14, n.1, p. 08-21, 2014. Disponível em: http://acervodigital.unesp.br/handle/unesp/155305. Acesso em: 09 out. 2021.
DINIZ NETO, L. MATOS, E. Uma Abordagem Descartesiana do Plano Cartesiano – Desafios e contribuições para aprendizagem e formação docente. 1ª ed. - Rio de Janeiro: PoD, 2020.
FAUSTINO, A. C.; PASSOS, C. B. Cenários para investigação e resolução de problemas: reflexões para possíveis caminhos. Revista Educação e Linguagens, Campo Mourão, v. 2, n. 3, p. 198-214, jul./dez. 2013. Disponível em: http://www.fecilcam.br/revista/index.php/educacaoelinguagens/article/viewFile/640/376. Acesso em: 02 out. 2021.
FRANZIM, R; LOVATO, A. Criatividade: mudar a educação, transformar o mundo. 1. Ed. São Paulo: Ashoka, 2019.
GIL, A. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
HADJI, C. Avaliação as regras do jogo: das intenções aos instrumentos. Porto, Portugal: Porto Editora, 1994.
MÉHEUT, M.; PSILLOS, D. Teaching-learning sequences: aims and tools for Science education research. International Journal of Science Education, Abingdon, v. 26, n. 5, p. 515-535, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1080/09500690310001614762. Acesso em: 8 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.1080/09500690310001614762.
MORAES, C. R.; VARELA, S. Motivação do Aluno Durante o Processo de Ensino-Aprendizagem. Revista Eletrônica de Educação. Rio de Janeiro v.1, n.1, 2007. Disponível em: https://web.unifil.br/docs/revista_eletronica/educacao/Artigo_06.pdf. Acesso em 25 out. 2021.
NÉRICE, I. Didática geral dinâmica. 10 ed. São Paulo: Atlas, 1987.
OTTO, P. A importância do uso das tecnologias nas salas de aula nas series iniciais do ensino fundamental I. 2016.Trabalho pós graduação (Cultura digital) - Universidade Federal Santa Catarina. Florianópolis, 2016.
PEREIRA, J. C.; TEIXEIRA, M. F. Alfabetização científica, letramento científico e o impacto das políticas públicas no ensino de ciências nos anos iniciais: uma abordagem a partir do PNAIC. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10, 2015, X Encontro Águas de Lindóia-SP: 2015. p.5.
SALES, G. L. QUANTUM: um software para aprendizagem dos conceitos da física moderna e contemporânea. 2005. 103 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico ou Profissional em 2005) - Universidade Estadual do Ceará, 2005.
SCHERER, D.; SILVA, N. Robótica Educacional de Baixo Custo: Arduino como Ferramenta Pedagógica. In: V congresso sobre tecnologias na educação (CTRL+E 2020), 1, 2020 João Pessoa. p. 31-41. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/ctrle/article/view/11418/11281. Acesso em: 27 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2020.11418.
SILVA, M.A.F. Método científico. Curitiba: IBPEX, 2004. p. 15-26.
SILVA, W. A. Aplicando a computação física e o arduino para o apoio ao ensino de programação com base na abordagem motivacional arcs. Revista Educação e Linguagens, Campo Mourão, v. 4, n. 3, p. 124-130, jul./dez. 2018. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/1234 56789/15756/1/WCS08022019.pdf. Acesso em: 14 ago. 2021.
SILVEIRA, C. Metodologia da Pesquisa. 2 ed. Florianópolis: Publicação do IF-SC, 2011.
SKOVSMOSE, O. Cenários para Investigação. Tradução de Jonei Cerqueira Barbosa. Bolema, São Paulo, v. 13, n.14, 2000 p.66-91, Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10635/7022. Acesso em: 15 ago. 2021.
VIEIRA, F. A.; ARAÚJO NETO, J. N.; SOUZA, N. O. Tecnologias Digitais e Modelagem Matemática Aplicadas ao Estudo de Equações Diferenciais de Primeira Ordem – Desafios e contribuições para aprendizagem e formação docente. 1ª ed. - Rio de Janeiro: PoD, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Olhares & Trilhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: