Three Pedagogical Moments: a proposal for a didactic sequence that involves the use of parodies in the teaching of Microbiology
uma proposta de sequência didática que envolve a utilização de paródias no ensino de Microbiologia
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2022v24.n.1.64570Keywords:
Three Pedagogical Moments, Science Teaching, Parodies.Abstract
Constantly, it is evident that students have difficulties during Natural Science classes, due to the approach of complex contents that require greater capacity for abstraction. In this way, methodologies, materials and teaching resources must be used that facilitate the students' understanding of the subjects. Thus, the present research aims to analyze the process of construction and application of a didactic sequence on diseases caused by viruses and bacteria. The activities were developed based on the methodology of the Three Pedagogical Moments and carried out in a State School located in the south of Minas Gerais in the context of the Pedagogical Residency Program. After problematizing and organizing the content with different approaches, the students applied the knowledge acquired through the writing and presentation of parodies. It was noted that through processes that enabled the students to play a leading role, it was possible to increase interest in the classes, as well as enhance the process of knowledge construction.
Downloads
References
ABE, R. S.; COSTA, P. C. F.; LUCAS, L. B. Aprendendo Sobre Vírus a Partir de uma Proposta de Atividades Baseada nos Três Momentos Pedagógicos e no Enfoque CTSA. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 20, n. 3, p. 260-266, 2019. Disponível em: https://revistaensinoeeducacao.pgsskroton.com.br/article/view/6822. Acesso em: 01 fev. 2022.
BELOTTI, S. H. A.; FARIA, M. A. Relação professor/aluno. Saberes da Educação, v. 1, n. 1, p. 01-12, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Chamada Pública para apresentação de propostas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
COSTA, S; LIMA, J. H. G; SIQUEIRA, A. P. P. A utilização de aulas práticas no ensino de Ciências: Um desafio para os professores. In: 2º Simpósio de Integração Científica e Tecnológica do Sul Catarinense – SICT. 2, 2013, Santa Catarina. Anais. Santa Catarina, IFSC, 2013. Disponível em: https://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/rtc/article/view/1108. Acesso em: 05 fev. 2022.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. Física. 2 ed. São Paulo: Cortez, 1990.
FERREIRA, M. Como usar a música na sala de aula. 7 ed. São Paulo: Contexto, 2008
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila
GALDINO, V. T. A música como ferramenta pedagógica no processo de aprendizagem. Revista Eventos Pedagógicos, v. 6, n. 2, p. 258-267, 2015.
GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE – Revista de Administração de Empresas, São Paulo, SP v.35, n.2, p. 57- 63, 1995. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/wf9CgwXVjpLFVgpwNkCgnnC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 jan. 2022.
GONÇALVES, M. E. S. Educomunicação ambiental: Construindo práticas acadêmicas e pedagógicas. EDaPECi, Sergipe, v. 17, ed. 3, p. 76 - 83, 2017.
MARQUES, M. C. P.; RIBEIRO, M. E. O.; GABRIEL, A. G. P.; CHAVES, S. S.; ZINELLI, M. R.; JESUS, M. Contribuições da Técnica de Ensino Brainstorming: Uma Experiência com Estudantes de uma Escola Estadual de Alta Floresta-MT. Id on Line Revista Multidisciplinar e de Psicologia, V. 11, N. 37, P. 318-328, 2017.
MASSABNI, V. G. Trabalho colaborativo entre licenciandos e professores: incentivo às práticas “autorais” considerando o Currículo Paulista. Educação: Teoria e Prática, v. 28, n. 58, 2018.
MOREIRA, C. G. L. Letramento digital: do conceito à prática. In: Simpósio Internacional de Ensino da Língua Portuguesa, 2, 2012, Uberlândia. Anais. Uberlândia: UFU, 2012. p. 1-15. Disponível em: http://www.ileel.ufu.br/anaisdosielp/wpcontent/uploads/2014/06/volume_2_artigo_051.pdf. Acesso em: 03 fev. 2022.
MUENCHEN, C.; DELIZOICOV, D.. Os três momentos pedagógicos e o contexto de produção do livro" Física". Ciência & Educação (Bauru), v. 20, p. 617-638, 2014.
NICOLA, J. A.; PANIZ, C. M. A importância da utilização de diferentes recursos didáticos no ensino de biologia. Infor, Inov. Form., Rev. NEaD-Unesp, São Paulo, v. 2, n. 1, p.355-381, 2016.
SOARES, E. M. S.; SANTOS, A. S.; RELA, E. Práticas docentes mediadoras da aprendizagem: laboratório de informática e dispositivos móveis. Revista Diálogo Educacional, v. 19, n. 61, p. 739-754, 2019.
VILELA, M. L.; SELLES, S. E.. É possível uma Educação em Ciências crítica em tempos de negacionismo científico?. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 37, n. 3, p. 1722-1747, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/74999. Acesso em: 03 fev. 2022.
VOLKWEISS, A.; LIMA, V. M.; RAMOS, M. G.; FERRARO, J. L. S. Protagonismo e participação do estudante: desafios e possibilidades. Educação por Escrito, v. 10, n. 1, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Olhares & Trilhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: