Student authorship in a foreign language

discursive reflections and critical literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2022v24.n.1.64553

Keywords:

Educação Profissional e Tecnológica, Práticas de ensino-aprendizagem, Aulas de Espanhol, Multimidialidades

Abstract

This article presents, as an object of analysis, clippings from the book-album “XXX”, produced by third-year students of the Spanish course at XXX. Based on this materiality, the objective of the research is to analyze the development of student authorship from critical literacy in Spanish as a Foreign Language classes. For this, the theoretical-analytical discussion of the discursive sequences investigated relies mainly on the support of authors who deal with critical literacy and multimedia, in dialogue with the theoretical-methodological assumptions of French Discourse Analysis. In view of the study carried out, it can be said that, from critical literacy, it is possible to value student authorship, because, in this way, polysemic and subjective textual productions are potentiated, which differs from the repetition activities that are commonly used. do in foreign language classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliene da Silva Marques, Instituto Federal Catarinense

Professora EBTT do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Catarinense (IFC, Campus Blumenau), onde atua no Ensino Médio Integrado, na Licenciatura em Pedagogia e no Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT). Doutora em Ciências da Linguagem pela Universidade do Sul de Santa Catarina (Unisul). Mestra em Ciências da Linguagem (Unisul). Especialista em Língua Portuguesa pela Faculdade Capivari (Fucap) e em Ensino de Língua Espanhola pela Faculdade Única de Ipatinga (Única). Graduada em Licenciatura em Letras: Português e Espanhol (Unisul) e em Pedagogia (Uninter). Vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Práticas Educativas em Educação Profissional e Tecnológica (IFC) e colaboradora do Grupo de Pesquisa em Relações de Poder: Esquecimento e Memória (Unisul). Tem como principal área de interesse a Análise de Discurso, direcionando-se ainda para temáticas vinculadas à Linguística Textual, Sociolinguística, Multiletramentos, Multimidialidades, Metodologias de Ensino e Avaliação da Aprendizagem

References

CERVETTI, G. et al. A tale of differences: comparing the traditions, perspectives, and educational goals of critical reading and critical literacy. Reading Online, v. 4. n. 9, p. 1-13, 2001. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/mod/resource/view.php?id=2643314. Acesso em: 25 nov. 2021.

FERNÁNDEZ, R. V. Desvelar la ideología en las prácticas de lectura de Español como Lengua Extranjera: el desarrollo de la competencia crítica. 2017. 119 f. Dissertação (Máster Universitario) – Universidad de Cantabria, Cantabria – ES, 2017. Disponível em: https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/13693/TFM.RVF.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 12 dez. 2021.

FRANCO, A. V. Literacidad crítica y literacidades digitales: ¿una relación necesaria? Folios, v. 42, p. 139-160, 2015. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702015000200010. Acesso em: 10 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.17227/01234870.42folios139.160.

INSTITUTO CERVANTES. Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid, Anaya, 2002. 267 p. Disponível em: https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/207011/Europa_lenguas_c.pdf?sequence=1. Acesso em: 30 nov. 2021.

MOREIRA, H. N; MOREIRA, G. L. Literacidad visual y crítica en ELE para fines específicos: lectura de anuncios publicitarios como práctica social y política. Trab. Ling. Aplic., v. 59, n. 2, p. 1455-1480, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tla/a/LXwzZzrHnKwpV6XSqtpBLSy/?lang=es. Acesso em: 27 nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/010318137451911820200630.

PANTOJA, M. V. E. et al. Comprensión lectora a través del libro álbum en escuela unitaria. In: BELALCÁZAR, M. E; BRAVO, R. R. (Coor.). Didácticas de la construcción del lector. San Juan de Pasto: Editorial Universidad de Nariño, 2020, p. 65-115. Disponível em: https://pt.calameo.com/read/006595024ed4c0d504131. Acesso em: 11 dez. 2021.

PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica a afirmação do óbvio. 5ª ed., Campinas: Editora da UNICAMP, 2014. p. 288.

PÊCHEUX, M. O discurso: estrutura ou acontecimento. 7ª ed., Campinas: Pontes, 2015. p. 66.

PÊCHEUX, M; LÉON, J. Análise Sintática e Paráfrase Discursiva. In: ORLANDI, E. P. (Org.). Análise de Discurso: Michel Pêcheux. 4ª ed., Campinas: Pontes, 2015, p. 163-173.

ORLANDI, E. P. Discurso e Leitura. 9ª ed., São Paulo: Cortez, 2012. p. 160.

ORLANDI, E. P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 12ª ed., Campinas: Pontes, 2015. p. 98.

ORLANDI, E. P. Eu, Tu, Ele: discurso e real da história. Campinas: Pontes, 2017. p. 342.

OSPINA, G. La pedagogía por proyectos en los talleres de creación de los libros álbumes. Revista Infancias imágenes, v. 9, p. 58-78, 2010. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3653131.pdf. Acesso em: 10 jan. 2022.

ROJO, R. H. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R. H; MOURA, E. (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012, p. 11-31.

Published

2022-07-13

How to Cite

DA SILVA MARQUES, J. Student authorship in a foreign language: discursive reflections and critical literacy. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 24, n. 1, 2022. DOI: 10.14393/OT2022v24.n.1.64553. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/64553. Acesso em: 22 jul. 2024.