The reflective portfolio in reflective-teacher-researchers

an autobiographic experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2022v24.n.1.64547

Keywords:

teacher training, reflective portfolio, reflective practice, CAQDAS

Abstract

In teacher training, reflection-in-action occupies a central role, as well as the theorisation on its reflective experiences lived by such professionals, so they are able to achieve effective alterations in their practice, thus improving learning. In light of this argument, the goal of this paper is to analyse the potential of the portfolio in initial teacher training, using the autobiographical narrative methodology to describe the author Daniel’s experience in writing a reflective portfolio as a necessary final assessment in a professional-qualifying course for teachers in England. The thematic narrative analysis of the portfolio’s content is done through the software (CAQDAS) QDA Miner Lite. The results have evidenced the reflection-in-action present in many moments of the training, and there is a discussion on the possibility of using the reflective portfolio as a potent instrument of assessment of early career teachers and education students in Brazil.

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Author Biographies

Daniel Ruy Pereira, Universidade Federal do ABC

Professor de ciências apaixonado pelo que faz, trabalhou no Brasil (2009-2013), Irlanda (intercambista, 2014-2015) and Inglaterra (2016 até hoje). Graduado em 2008 em Ciências Biológicas (Lic.Plena), no Brasil, trabalhando desde então como professor de biologia e ciências (escola secundária), de 2009 a 2013; então mudou-se para a Irlanda, como intercambista de inglês. Desde 2016 atua na Inglaterra como professor de ciências e biologia (KS3 e KS4). Bilíngue fluente (Português-Inglês), atuou como professor de inglês no Brasil (2016). Como escritor, publicou "Sunset and Blizzard: Experiencing Lent" (poesia, Wipf and Stock, 2018); "In Awesome Wonder: Bridging Science and Faith" (não-ficção, com Luiz F. Cardoso, Sacristy Press, 2021, grant por Templeton World Charity e Scientists in Congregation); e, em português, "A história de Deus entre amigos" (cordel, Viseu, 2021).

Maria Inês Ribas Rodrigues, Universidade Federal do ABC

Possui Licenciatura em Física pelo Instituto de Física da Universidade de São Paulo (1994), mestrado em Ensino de Ciências - Modalidade Física pelo Instituto de Física da Universidade de São Paulo (2001), doutorado em Educação (Doutorado Sanduíche) - School of Education. University of Leeds, (2005) e doutorado em Ensino de Ciências e Matemática pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2006). Atualmente é professor adjunto do Centro de Ciências Naturais e Humanas, Universidade Federal do ABC.

Tem experiência na área de Educação com ênfase em Ensino de Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: Desenvolvimento Profissional dos Formadores de Professores, Formação de Professores, Didática das Ciências, Pesquisa-ação Colaborativa.

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Published

2022-07-13

How to Cite

RUY PEREIRA, D.; RODRIGUES, M. I. R. The reflective portfolio in reflective-teacher-researchers: an autobiographic experience. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 24, n. 1, 2022. DOI: 10.14393/OT2022v24.n.1.64547. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/64547. Acesso em: 22 dec. 2024.