A educação para as relações étnico-raciais no ensino de Ciências da Natureza:

uma análise da Base Nacional Comum Curricular

Authors

  • Manuella Mattos dos Santos UFRGS
  • Roniere dos Santos Fenner Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2023v25.n.2.64460

Keywords:

Ciências da Natureza, Educação Étnico-Racial, Base Nacional Comum Curricular

Abstract

This article presents a documentary analysis of the Base Nacional Comum Curricular, a brazilian national curricular standard, and its annexes (Transversal Contemporary Themes). Our goal was to point out how the Ethnic-Racial theme is discussed in the chapters that regulate the teaching of Natural Sciences in basic education. Results are presented in a word cloud with the most commonly found terms in this area of ​​knowledge. We also arranged a data table with the frequency of terms that refer to the theme, such as “ethnic-racial”, “Afro-Brazilian”, “identity”, among others. The currents of multiculturalism consider the insertion and recognition of different cultures that make up society in educational practices. Based on the results we found, it appears that there are indications in the text that emphasize the importance of human diversity in school curriculum, but a small number of terms such as "ethnic-racial", "black", " intercultural” and “multicultural” are found in the Natural Sciences curriculum. Added to this, we encountered a lack of critical debate on racial diversity. It appears that the approach of Education for Ethnic-Racial Relations is more present in the curricula of Human Sciences and other components. The possibilities of contribution of Science Teaching to Ethnic-Racial Education are wide, as exposed by the referenced authors. Although the Base Nacional Comum Curricular does not discuss these potentialities, the document guarantees, through its objectives and transversal themes, the need to develop the theme.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSIS, Marta Diniz Paulo de; CANEN, Ana. Identidade negra e espaço educacional: vozes, histórias e contribuições do multiculturalismo. Cad. Pesqui., São Paulo, v. 34, n. 123, p. 709-724, Dec. 2004. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010015742004000300010&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 05 de ago. de 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742004000300010.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

BRASIL, Ministério da Educação. Orientações e Ações para a Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília: SECAD, 2006.

CROCHÍK, J. L.; MASSOLA, G. M.; SVARTMAN, B. P.. Ciência e Política. Psicologia USP, v. 27, n. 1, p. 1–5, jan. 2016.

DIETZ, Gunther. Del multiculturalismo a la interculturalidad: evolución y perspectivas. In G. Carrera & Gunther Dietz (eds.), Patrimonio Inmaterial y Diversidad Cultural. Sevilla: Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico (pp. 31-51), 2005. Acesso em: 23 de jul. 2012, de http://www.uv.mx/iie/personal/documents/cap_Dietz_IAPH.pdf.

EYNG, Ana Maria. Currículo Escolar. Curitiba, IBPEX, 2007.

GOMES, Nilma Lino. Educação, identidade negra e formação de professores/as: um olhar sobre o corpo negro e o cabelo crespo. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo: USP, v. 29, n. 1, p. 167-182, jan./jun. 2003; DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022003000100012.

GOMES, Nilma Lino. Educação, Relações Étnico-Raciais e a Lei 10.639/03. Modos de fazer: caderno de atividades, saberes e fazeres / [organização Ana Paula Brandão]. - Rio de Janeiro: Fundação Roberto Marinho, 2010. il. (A cor da cultura; v.4), p.19-25.

GRUNDY, Shirley. Producto o praxis del currículo. Madrid: Morata, 1998.

KINDEL, Eunice. Aita. Isaia.A docência em Ciências Naturais: construindo um currículo para o aluno e para a vida. Erechim: Edelbra, 2012.

KRASILCHIK, Myriam. Reformas e realidade: o caso do ensino das ciências. São Paulo Perspec., São Paulo , v. 14, n. 1, p. 85-93, Mar. 2000. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010288392000000100010&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 05 de ago. de 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000100010.

MUNANGA, Kabengele. Negritude: usos e sentidos / Kabengele Munanga. – 3. ed. – 1. reimp. – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012. – (Coleção Cultura Negra e Identidades).

MUNANGA, Kabengele. A questão da diversidade e da política de reconhecimento das diferenças. Critica e Sociedade - revista de cultura política, Uberlândia, v. 4, n. 1, p. 34-45. jul. 2014. Disponível em: < http://www.seer.ufu.br/index.php/criticasociedade/article/view/26989/14725 >. Acesso em: 13 de ago. de 2020.

MOREIRA, Antonio Flavio B.; CANDAU, Vera Maria. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Básica, 2007.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 15-40, Abril. 2010. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010246982010000100002&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 04 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982010000100002.

OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis, Vozes, 2007.

SÁ-SILVA, Jackson Ronie; ALMEIDA, Cristóvão Domingos de; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, São Leopoldo, ano. I, n.I, jul. 2009. Disponível em: <http://www.rbhcs.com/index_arquivos/Artigo.Pesquisa%20documental.pdf>. Acesso em: 25 de ago. de 2020.

SANTOS, Joel Rufino dos, 1914-2015. A questão do negro na sala de aula/Joel Rufino dos Santos. – 2ª. Ed. – São Paulo: Global, 2016.

SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Educação das Relações Étnico-Raciais nas instituições escolares. Educ. rev., Curitiba, v. 34, n. 69, p. 123-150, Junho, 2018. Disponível em:<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602018000300123&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 13 de ago. de 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.58097.

SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Aprender, ensinar e relações étnico-raciais no Brasil. Educação, Porto Alegre, v. 30, n. 3, 14 mar. 2008. Disponível em https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/faced/article/view/2745. Acesso em: 06 de ago. de 2020.

TEIXEIRA, Célia Regina; BEZERRA; Roseane Dal Bello. Escola, currículo e cultura (s): a construção do processo educativo na perspectiva da multiculturalidade. Dialogia, São Paulo, v.6, p. 55-63, 2007.

VERRANGIA, Douglas; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Cidadania, relações étnico-raciais e educação: desafios e potencialidades do ensino de ciências. Educação e Pesquisa [online]. 2010, v. 36, n. 3. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1517-97022010000300004> Acesso em: 31 de jan de 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022010000300004 .

Published

2023-08-29

How to Cite

MATTOS DOS SANTOS, M.; DOS SANTOS FENNER, R. . A educação para as relações étnico-raciais no ensino de Ciências da Natureza: : uma análise da Base Nacional Comum Curricular . Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 25, n. 2, p. 1–16, 2023. DOI: 10.14393/OT2023v25.n.2.64460. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/64460. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Seção atemática