Oral comprehension in english at public schools: Contribution of a pedagogical proposal based on videos

contribuição de uma proposta pedagógica baseada em vídeos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2022v24.n.1.64185

Keywords:

English, public school, oral skill, videos, social impact.

Abstract

This research aimed at investigating the impact of a pedagogical proposal based on videos for the teaching and learning of orality in English in public schools. For this, we based our work on researchers such as Oliveira Paiva (2001), Goli, (2016), Talaván (2007) to discuss the use of digital technologies for English classes, Kalantzis and Cope (2012), Monte-Mór (2014), among others, to work the language in the perception of multiliteracies and as a social practice. Among the data analyzed, the most significant  impact of the study was on the language view as a social practice worked with the learners during the pedagogical proposal. They were able not only to develop oral and other language skills, but to develop critical thinking on social issues in activities content using language as a way of expressing themselves. Thus, rather than learning a language, students developed criticality and autonomy of learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSIS-PETERSON, A. A. de; COX, M. I. P. Inglês em tempos de globalização: para além de bem e mal. CALIDOSCÓPIO, v. 5, n. 1, p. 5-14, 2007.

BARCELOS, A. M. F. Cognição de professores e alunos: tendências recentes na pesquisa de crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas. Crenças e ensino de línguas: foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas: Pontes, p. 15-41, 2006.

BARCELOS, A. M. F. Lugares (im)possíveis de se aprender inglês no Brasil: crenças sobre aprendizagem de inglês em uma narrativa. In: LIMA, D. C. de (org.). Inglês em escolas públicas não funciona? Uma questão, múltiplos olhares. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

BASTOLLA, F. F.; SOUZA, A. E. de. A importância da linguagem como uma prática social na formação docente em nível médio. In: SEMINÁRIO INTERINSTITUCIONAL DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO, 22, 2018.Anais [...]. Cruz Alta, 2018. Disponível em:https://www.unicruz.edu.br/seminario/anais/anais-2017/XXII%20SEMIN%C3%81RIO%20INTERINSTITUCIONAL%202017%20-%20ANAIS/P%C3%93S-GRADUA%C3%87%C3%83O%20-%20RESUMO%20EXPANDIDO_Ci%C3%AAncias%20Sociais%20e%20Humanidades/A%20IMPORT%C3%82NCIA%20DA%20LINGUAGEM%20COMO%20UMA%20PR%C3%81TICA%20SOCIAL%20NA%20FORMA%C3%87.pdf. Acesso em: 14 mar. 2019.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: língua estrangeira. Brasília: MEC/SEF, 1998.

DIAS, R. Multimodalidade e multiletramento: novas identidades para os textos, novas formas de ensinar inglês. In: ARAÚJO, Júlio; SILVA, Kleber Aparecido da (orgs.). Letramentos, Discursos Midiáticos e Identidades: Novas perspectivas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015.

FARIA, H. de O. A compreensão e a produção oral em língua inglesa no meio virtual sob a visão dos multiletramentos. MOINHOS REVISTA DE LETRAS, v.4, n. 4, p 1-19, 2014. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/moinhos/article/view/2477. Acesso em: 25 set. 2019.

GIMENEZ, T. et. al. Narrativa 14: permanências e rupturas no ensino de inglês em contexto brasileiro. In: LIMA, Diógenes Cândido de. Inglês em escolas públicas não funciona? Uma questão múltiplos olhares. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

GOLI, B. R. The Use of Videos in EFL Classroom: a Revolution. INTERNATIONAL JOURNAL OF LINGUISTICS AND LITERATURE, v. 5, n. 1, p. 39-46, 2016.

JESUS, A. P. A. de. Oralidade da Língua Inglesa nas escolas públicas: 2ª fase do ensino fundamental. 2010.

KALANTZIS, M.; COPE,B. Literacies. Australia: Cambridge University Press, 2012.

DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139196581.

KUMARAVADIVELU, B. A linguística aplicada na era da globalização. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo. Por uma lingüística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, p. 129-148, 2006.

LEFFA, V. J. Criação de bodes, carnavalização e cumplicidade. Considerações sobre o fracasso da LE na escola pública. In: LIMA, Diógenes Cândido de (org.). Inglês em escolas públicas não funciona? Uma questão, múltiplos olhares. São Paulo: Parábola Editorial, p. 15-31, 2011.

MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma lingüística aplicada indisciplinar. Parábola, 2006.

MONTE MÓR, W.. Conbergência e diversidade no ensino de línguas: expandindo visões sobre a “diferença”. POLIFONIA, v. 21, n. 29, 2015.

OLIVEIRA PAIVA, V. L. M. de. A www e o ensino de Inglês. REVISTA BRASILEIRA DE LINGÜÍSTICA APLICADA, v. 1, n. 1. p.93-116, 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbla/v1n1/06.pdf. Acesso em: 10 jun. 2016.DOI:https://doi.org/10.1590/S1984-63982001000100006.

OLIVEIRA PAIVA, V. L. M. de. O. As habilidades orais nas narrativas de aprendizagem. TRABALHOS EM LINGÜÍSTICA APLICADA, v. 46, n. 2, p. 165-179, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-18132007000200003.

OLIVEIRA PAIVA, V. L. M. de. Digital tools for the development of oral skills in English. DELTA: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, v. 34, n. 4, p. 1319-1351, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-445008554706004546.

ROCHA, C. H. Formação cidadã, tecnologia e ensino de línguas na erspectiva do letramento crítico. In: COLÓQUIO NACIONAL DE ESTUDOS LINGUÍSTICOS E LITERÁRIOS, 12, 2014. Mato Grosso. Anais [...]. Sinop, 2014.

STEMPLESKI, S. Short Takes:UsingAuthenticVideo in theEnglish Class. 1987.

TALAVÁN, N. Learning vocabulary through authentic video and subtitles. TESOL-SPAIN NEWSLETTER, v. 31, p. 5-8, 2007.

TSUTIYA, A. M. A oralidade nas aulas de língua inglesa. Produção didático-pedagógica. Paranagua - PR: Faculdade Estadual de Filosofia, Ciências e Letras e Paranaguá (FAFIPAR) Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), 2013.

UR, P. A course in language teaching: practice and theory. Nova York: Cambridge University Press, 1996.

Published

2022-06-02

How to Cite

FLAUZINA MARTINS, S. Oral comprehension in english at public schools: Contribution of a pedagogical proposal based on videos: contribuição de uma proposta pedagógica baseada em vídeos. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 24, n. 1, p. 1–17, 2022. DOI: 10.14393/OT2022v24.n.1.64185. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/64185. Acesso em: 22 jul. 2024.