A moça tecelã
uma proposta para o ensino de leitura e compreensão textual
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2022v24.n.1.64123Keywords:
LEITURA, COMPREENSÃO, A MOÇA TECELÃ, CONHECIMENTOS P´RÉVIOSAbstract
ABSTRACT: This research aims to present a proposal for teaching reading and text comprehension based on the short story “The weaver girl” by Marina Colasanti. We assume that the meaning of the text results from communicative operations and socio-communicative linguistic processes, thus allowing the reader to contribute to the texture of the text. Methodologically, the research is characterized as bibliographical, of a qualitative nature. For the theoretical foundations, the study was based on Solé (1998), Isola (2001), Koch (2003), among others. The results show that the work with the short story presupposes a participative reader who seeks to build meanings from the implicit information present in the text, with the school having a fundamental role in the formation of proficient readers.
Keywords: Reading; Understanding; The weaver girl; prior knowledge;
Downloads
References
ABAURRE, M.L. Produção de texto: interlocução e gêneros. São Paulo: Moderna, 2007.
ANTUNES, I. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
BAKHTIN. M. Estética da criação verbal. São Paulo, Martins Fontes, 1997.
BETTELHEIM, Bruno. A psicanálise dos contos de fadas. Trad. de Arlene Caetano. 21. ed. rev. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática / Rildo Cosson. – 2. ed., 6ª reimpressão. – São Paulo: Contexto, 2016.
DELL'ISOLA, Regina. L.P. Leitura: inferências e contexto sociocultural. Belo Horizonte: Formato Editorial, 2001.
GOTLIB, N.B. Teoria do conto. São Paulo: Ática, 1990.
KATO, M. No mundo da escrita: Uma perspectiva psicolinguística. São Paulo: Ática, 1995.
KLEIMAN, A. Texto e leitor: Aspectos cognitivos da leitura. 8ª ed. Campinas: Pontes, 2002.
KOCH, I. V. A interação pela linguagem. São Paulo: Contexto, 2000.
KOCH, I.V. Desvendando os segredos do texto. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2003.
MARCUSCHI, L. Leitura como processo inferencial num universo cultural cognitivo. In: BARZOTTO, Valdir Heitor (org.) Estado de Leitura. Campinas, SP: Mercado de Letras. P 95 – 124, 1985.
PRODANOV, C; FREITAS, E. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico]: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico– 2. ed. – Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
SOARES, A. Gêneros literários. São Paulo: Ática, 1993.
SOLÉ, I. Estratégias de leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Olhares & Trilhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: