A moça tecelã

uma proposta para o ensino de leitura e compreensão textual

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2022v24.n.1.64123

Keywords:

LEITURA, COMPREENSÃO, A MOÇA TECELÃ, CONHECIMENTOS P´RÉVIOS

Abstract

ABSTRACT: This research aims to present a proposal for teaching reading and text comprehension based on the short story “The weaver girl” by Marina Colasanti. We assume that the meaning of the text results from communicative operations and socio-communicative linguistic processes, thus allowing the reader to contribute to the texture of the text. Methodologically, the research is characterized as bibliographical, of a qualitative nature. For the theoretical foundations, the study was based on Solé (1998), Isola (2001), Koch (2003), among others. The results show that the work with the short story presupposes a participative reader who seeks to build meanings from the implicit information present in the text, with the school having a fundamental role in the formation of proficient readers.

 

Keywords: Reading; Understanding; The weaver girl; prior knowledge;

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lara Luiza Santos, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PIAUÍ

Mestra em Letras pela Universidade Federal do Piauí (UFPI); ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1133-7760; e-mail: luizalaraa@hotmail.com.

References

ABAURRE, M.L. Produção de texto: interlocução e gêneros. São Paulo: Moderna, 2007.

ANTUNES, I. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

BAKHTIN. M. Estética da criação verbal. São Paulo, Martins Fontes, 1997.

BETTELHEIM, Bruno. A psicanálise dos contos de fadas. Trad. de Arlene Caetano. 21. ed. rev. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática / Rildo Cosson. – 2. ed., 6ª reimpressão. – São Paulo: Contexto, 2016.

DELL'ISOLA, Regina. L.P. Leitura: inferências e contexto sociocultural. Belo Horizonte: Formato Editorial, 2001.

GOTLIB, N.B. Teoria do conto. São Paulo: Ática, 1990.

KATO, M. No mundo da escrita: Uma perspectiva psicolinguística. São Paulo: Ática, 1995.

KLEIMAN, A. Texto e leitor: Aspectos cognitivos da leitura. 8ª ed. Campinas: Pontes, 2002.

KOCH, I. V. A interação pela linguagem. São Paulo: Contexto, 2000.

KOCH, I.V. Desvendando os segredos do texto. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2003.

MARCUSCHI, L. Leitura como processo inferencial num universo cultural cognitivo. In: BARZOTTO, Valdir Heitor (org.) Estado de Leitura. Campinas, SP: Mercado de Letras. P 95 – 124, 1985.

PRODANOV, C; FREITAS, E. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico]: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico– 2. ed. – Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

SOARES, A. Gêneros literários. São Paulo: Ática, 1993.

SOLÉ, I. Estratégias de leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2022-04-26

How to Cite

SANTOS, L. L. A moça tecelã: uma proposta para o ensino de leitura e compreensão textual. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 24, n. 1, 2022. DOI: 10.14393/OT2022v24.n.1.64123. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/64123. Acesso em: 22 nov. 2024.