A docência colaborativa no PIBID e sua ressignificação para a formação de professores
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2022v24.n.1.63040Keywords:
Docência colaborativa, PIBID., Formação Docente.Abstract
This study discusses collaborative teaching practice experienced within the PIBID program (government scholarship for initial teacher training) and its impact on teacher training in languages. It is based on the assumption that collaboration in teacher training is characterized by equal roles and responsibilities among participants involved in common tasks, including trainees, school and university. The article is oriented by collaboration and scaffolding notions (VYGOSTKY, 1998). Of an exploratory and interpretive nature, the corpus derives from an annual report of activities completed by trainee students between 2014 and 2017. The results indicate that PIBID scholarship holders’ view of teaching changes and transforms the teaching practice of undergraduates and state school teachers.
Downloads
References
BRASIL. Portaria Normativa no 38, de 12 de dezembro de 2007. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID. Fonte: http://www.capes.gov.br/educacao-basica/capespibid, acesso: 28 maio 2018.
CANTEIRO, Danielle C. dos S. Impactos do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) na formação inicial dos professores de Matemática. 2015. 109 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2016.
CLARK, Caroline, et al. Collaboration as Dialogue: Teachers and Researchers Engaged in Conversation and Professional Development. American Educational Research Journal Spring, v. 33,n. 1, p. 193-231, DOI.
DÖRNYEI, Zoltan. Research Methods in Applied Linguistics. New York: Oxford University Press, 2007.
FERREIRA, Vinícius V.; LEAL, Telma. Produção de textos na escola: conhecimento em ação. In: SILVEIRA, Everaldo; et. all.(Org.). Alfabetização na perspectiva do letramento: letras e números nas práticas sociais. Florianópolis: UFSC/CED/NU, 2016. v. 1. p. 195-217.
FREIRE, Paulo. A Importância do Ato de Ler: em três artigos que se completam. 22 ed. São Paulo: Cortez, 1988.
GEE, James Paul. Reading as situated language: A sociocognitive perspective. Jounal of Adolescent & Adult Literacy. vol. 44, n. 8, pp. 714-725, 2001.
KLEIMAN, Ângela B.; MORAES, Silvia E. (Org.) Leitura e interdisciplinaridade: tecendo redes nos projetos para a escola. 1ª, Reimpressão. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2001.
MATEUS, Elaine. Práticas de formação colaborativa de professores/as de inglês: representações de uma experiência no Pibid. Revista Brasileira de Linguística Aplicada. [online]. vol. 13, n.4, pp. 1107-1130, 2013. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982013005000027.> Acesso em: 19 jul. 2017.
RORRATO, Déborah Caroline Cardoso Pereira. O ensino colaborativo e a prática do PIBID. Revista Intercâmbio, São Paulo: LAEL/PUCSP. v. XXIX: p. 169-185, 2014.
SILVA, Silvana do N.; UMINHO, Graça C. Educação Ambiental no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência: trabalho colaborativo entre universidade e escola pública no interior da Bahia. Saberes em Perspectiva, Jequié, v.5, n.12, p. 7-26, maio/ago. 2015.
SILVA, Wagner R; GONÇALVES, Adair V. Pesquisas a serem lembradas na Linguística Aplicada: participante e pesquisa ação. In: GONÇALVES, Adair V; SILVA, Wagner R; GÓIS, Marcos L. de S. (Org.). Visibilizar a Linguística Aplicada: abordagens teóricas e metodológicas.Campinas, SP: Pontes Editores, 2014, p. 53-79.
SILVESTRE, Viviane P. V. Ensinar e aprender língua estrangeira/adicional na escola: a relação entre perspectivas críticas e uma experiência prática localizada. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 15, n. 1, p. 61-84, 2014
TANCREDI, Regina M. S. P. Políticas públicas de formação de professores: o PIBID em foco. Revista Exitus, v. 3, n. 1, p. 13-31, jan./jun. 2013.
UFRGS. Docência Colaborativa e Interdisciplinariedade - Seminário Internacional Prodocência UFRGS e X Seminário Institucional do PIBID/UFRGS. 2014, Porto Alegre. UFRGS. 127 p. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/docenciacolaborativa/>. Acesso em: 19 jul. 2017.
VYGOTSKY, Lev Semënovič. A formação social da mente. 6a.ed. Trad. José Cipolla Neto, Luis Silveira Menna Barreto e Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
ZEICHNER, Kenneth M.; DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. Pesquisa dos educadores e formação docente voltada para a transformação social. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 125, p. 63-80, maio/ago. 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Olhares & Trilhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: