A cidade como fonte histórica

proposições para o ensino da temática indígena e afro-brasileira numa perspectiva relacional

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.3.62908

Keywords:

Perspectiva Relacional., Lei 11.645/2008, Temática indígena., Temática africana, Ensino de História

Abstract

This article intends to present academic research results at the professional master's level with a view to divulging practical procedures, however, theoretically situated for the implementation of Law No. 11,645 of 2008, whose focus is the valorization of identities, specifically, indigenous and Afro-descendents. The methodology adopted was a reading of the city as a historical source in contact with other realities, that is, local, national and global. From the perspective of the encounter between cultures, the teaching of indigenous and Afro-Brazilian themes was approached considering other cultural references, in order to overcome compartmentalized views about intercultural dialogues in the past and present. Authors in the field of cultural studies, especially interculturality, curriculum and History Teaching supported the research. Therefore, the approach is relational because it considers different cultures in different times and spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria de Fátima Barbosa Pires, FME-NITERÓI (RJ); PPGE/UFRJ

Doutoranda em Educação (PPGE/UFRJ), professora da rede pública municipal de Niterói (RJ).

E-mail: piresmfb@gmail.com 

References

ALMEIDA, Mª Regina Celestino de. Metamorfoses Indígenas - Identidade e Cultura nas Aldeias Coloniais do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: FGV, FAPERJ, 2013.
ANTONIADES, Andreas. Epistemic Communities, Epistemes and the Construction of (World) Politics. Global Society, v. 17, n. 1, 2003, p. 21-38. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0953732032000053980 Acesso: 02 abr. 2021
ARROYO, Miguel G. Ações Coletivas e Conhecimento: Outras Pedagogias? In: Universidade Popular dos Movimentos Sociais – UPMS. Porto Alegre, 2009. Disponível em: <http://www.universidadepopular.org/site/media/leituras_upms/Acoes_Coletivas_e_Conhecimento__30-11-09.PDF>. Acesso: 02 abr. 2021.
BANIWA, G. L. Desafios no Caminho da Descolonização Indígena. Revista do PPGCS - Novos Olhares Sociais, v. 2, p. 41-50, 2019. Disponível em: https://www3.ufrb.edu.br/ojs/index.php/novosolharessociais/article/view/463/211 Acesso: 03 abr. 2021
BARCA, Isabel. Aula oficina: do projecto à avaliação. In BARCA, Isabel (Org.), Para uma Educação Histórica de Qualidade. Atas das IV Jornadas Internacionais de Educação Histórica. Braga: CIEd, Universidade do Minho, 2004, p. 131-144
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília: MEC/SEF, 2004
CANCLINI, Néstor Garcia. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Edusp, 2013
CANCLINI, Néstor Garcia. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. Rio de Janeiro: UFRJ, 1996.
CHEVALLARD, Y. La transposición didáctica. Dei saber abio ai saber enseñado. Buenos Aires: Aique Grupo Editor, s.d.
GABRIEL, Carmem. Nas tramas da didatização de uma disciplina escolar: entre histórias a ensinar e histórias ensinadas. ANPED / GT de Didática. n. 04. 2003. Disponível em: https://anped.org.br/sites/default/files/t041.pdf. Acesso: 02 abr. 2021
GABRIEL. Carmem. Conhecimento escolar, cultura e poder: desafios para o campo do currículo em “tempos pós”. MOREIRA, Antônio F. e CANDAU, Vera M. (Orgs). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2008
HAMMINGA, Bert. Epistemology from the African Point of View. In: HAMMINGA, Bert (ed.). Knowledge Cultures. Comparative western and african epistemology. Amsterdam: Rodopy, 2005, p. 57-84.
FLEURI, Reinaldo Matias. Educação intercultural: a construção da identidade e da diferença nos movimentos sociais. Perspectiva, Florianópolis, v.20, n.02, p.405-423, jul./dez. 2002. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10410>. Acesso: 03 abr. 2021
FLORENTINO, M. Em costas negras: uma história do tráfico de escravos entre a África e o Rio de Janeiro. São Paulo: Cia. das Letras, 2002
FREIRE, .J.R.B. Cinco ideias equivocadas sobre o índio. Revista do Centro de Estudos do Comportamento Humano (CENESCH). Nº 01 – Setembro 2000. P.17-33. Disponível em: https://moodle.ufsc.br/pluginfile.php/2534828/mod_resource/content/1/Cinco%20ideias%20equivocadas%20sobre%20o%20indio%20.pdf Acesso: 03 abr. 2021
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987
GOMES, Nilma L. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículo. Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, pp. 98-109, Jan/Abr 2012. Disponível em: http://www.apeoesp.org.br/sistema/ck/files/5_Gomes_N%20L_Rel_etnico_raciais_educ%20e%20descolonizacao%20do%20curriculo.pdf. Acesso: 12 abr. 2021
HAMPATÉ, Bá, A tradição viva. In: KI-ZERBO, Joseph (Org.). História Geral da África – vol 1. São Paulo: Ática/UNESCO, 1982.
Kayapó, E;. Brito, T. “A pluralidade étnico-cultural indígena no Brasil: o que a escola tem a ver com isso?”. Mneme - Revista De Humanidades, Vol. 15, nº 35, outubro de 2015, p. 38-68. Disponível em: https://www.periodicos.ufrn.br/mneme/article/view/7445 Acesso: 03 abr. 2021
KRENAK, Ailton. Trilhos Urbanos. In: MUNDURUKU, Daniel; WAPICHANA, Cristino. Antologia indígena. Cuiabá: SECULT, 2009.
LEE, Peter. Em direção a um conceito de literacia histórica. Educar em Revista. Especial. Dossiê: Educação Histórica, 2006.
MONTEIRO, Ana Maria F. C. A história ensinada: algumas configurações do saber escolar. História & Ensino, Londrina, v. 9, p. 37-62, 2003. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/12075/10607. Acesso: 02 abr. 2021
MUDIMBE, V. Y. A invenção da África: gnose, filosofia e a ordem do conhecimento. Lisboa: Mangualde (Portugal), Luanda (Angola): Edições Pedago; Edições Mulemba, 2013.
NIANE, Djibril. Sundjata ou a epopeia mandinga. São Paulo: Ática, 1982
NIKITIUK, Sônia Mª L. A História local como instrumento de formação. Simpósio Regional da ANPUH. Rio de Janeiro, 2002.
QUERINO, M. Costumes africanos no Brasil. 2. ed. Recife: Massangana/Fundação Joaquim Nabuco, 1988.
RAMOSE, M. B. Ubuntu: stroom van het bestaan als levensfilosofie. Holanda: Ten Have, 2017
RAMOSE, M. B. Sobre a Legitimidade e o Estudo da Filosofia Africana. Ensaios Filosóficos, Volume IV - outubro/2011. Disponível em: http://www.ensaiosfilosoficos.com.br/Artigos/Artigo4/RAMOSE_MB.pdf. Acesso: 03 abr. 2021
RAPHAEL, Samuel. História Local e História Oral. Revista Brasileira de História. Volume 9, nº19, p. 219-243 São Paulo, 1990
RIBEIRO, Berta. O índio na História do Brasil. São Paulo: Global, 2009
SCHMIDT, Maria Auxiliadora. O ensino de História Local e os desafios da formação da Consciência Histórica. In: GASPARELO, Arlette Medeiros; MAGALHÃES, Marcelo de Souza; MONTEIRO, Ana Maria (Orgs.). Ensino de História: sujeitos saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X: FAPERJ, 2007
Consulta a legislação:
Lei 10.639-03. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm >. Acesso: 02 abr. 2021.
Lei 11.645-08. Disponível em:
<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm >. Acesso: 02 abr. 2021.

Published

2021-09-29

How to Cite

BARBOSA PIRES, M. de F. A cidade como fonte histórica: proposições para o ensino da temática indígena e afro-brasileira numa perspectiva relacional. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 23, n. 3, p. 1074–1103, 2021. DOI: 10.14393/OT2021v23.n.3.62908. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/62908. Acesso em: 23 nov. 2024.