Professional challenges of the specialized team to support learning in front of COVID's pandemic 19
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.3.61576Keywords:
Multidisciplinary Team, Pandemic, Learning, Pedagogical performanceAbstract
This article aims to analyze the challenges faced by the Specialized Learning Support Team – EEAA in their work in a public school, in the context of the Escola em Casa-DF Program, implemented to meet the emergency needs arising from the COVID-19 pandemic. The qualitative research was carried out from the perspective cultural-historical psychology through reflective observations, field diary and conversational dynamics with the psychologist and the team pedagogue, working in Early Childhood Education and in the Elementary School. We conclude that, although content education still predominates, it has been strained by the situation of social distancing, which requires integrating teaching with digital technologies. Amidst the problems arising from the uniqueness of the moment experienced, the team reinvented itself, developing actions and pedagogical relationships of welcoming, affection, creativity and sociability to support teachers, students and families. We evidence that the new configuration of the team's work favored symbolic-emotional displacements that generated new subjective productions in the school community that enabled an emotional climate favorable to the resumption of pedagogical activities in a collective confrontation of the new work reality, providing an opportunity to resume the debate on the interface between technology and education and the social role of the school.
Downloads
References
CAMPOLINA, Luciana de Oliveira. Inovação educativa e subjetividade: a configuração da dimensão histórico-subjetiva implicada em um projeto inovador. 2012.
CARVALHO, José Sérgio Fonseca de. Um Sentido para a Experiência Escolar em Tempos de Pandemia. Educação & Realidade, v. 45, n. 4, 2020.
CASTIONI, Remi et al. Universidades federais na pandemia da Covid-19: acesso discente à internet e ensino remoto emergencial. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, n. AHEAD, 2021.
DANTAS, Eder Samuel Oliveira. Saúde mental dos profissionais de saúde no Brasil no contexto da pandemia por Covid-19. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 25, 2021.
DEPOLLI, Gabriel Trevizani et al. Anxiety and depression in face-to-face and telehealth care during the Covid-19 pandemic: a comparative study. Trabalho, Educação e Saúde, v. 19, 2021. DOI: 10.1590/1981-7746-sol00317
DOS SANTOS BEZERRA, Marília; ROSSATO, Maristela. Relational dynamics in overcoming school learning difficulties. In: Subjectivity within cultural-historical approach. Springer, Singapore, 2019. p. 199-213.
GOES, Emanuelle Freitas; RAMOS, Dandara de Oliveira; FERREIRA, Andrea Jacqueline Fortes. Las desigualdades raciales en la salud y la pandemia del Covid-19. Trabalho, Educação e Saúde, v. 18, n. 3, 2020. DOI: 10.1590/1981-7746-sol00278.
GONZÁLEZ REY, Fernando Luis. La subjetividad: su significación para la ciencia psicológica. Por uma epistemologia da subjetividade: Um debate entre a teoria sócio–histórica ea teoria das representações sociais, p. 17-42, 2002.
GONZÁLEZ REY, Fernando Luis. Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação. Editora Pioneira Thomson Learning, 2005.
MARTÍNEZ, Albertina Mitjáns; REY, Fernando Luis González. Subjetividade: Teoria, epistemologia e método. Campinas: Alínea, 2017.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e Tecnologias: O Novo Ritmo da Informação. 8ª Edição. Campinas – SP: Papiros, 2012.
MACHADO, Roseli Belmonte et al. Educación física escolar en tiempos de distancia social: panorama general, desafíos y enfoques curriculares. Movimento, v. 26, 2020. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.106233
MOREL, Ana Paula Massadar. Negacionismo da Covid-19 e educação popular em saúde: para além da necropolítica. Trabalho, Educação e Saúde, v. 19, 2021.. DOI: 10.1590/1981-7746-sol00315
NEGREIROS, F. & FERREIRA, B. O. (2021)Organizadores. Onde está a psicologia escolar na pandemia? São Paulo: Pimenta Cultural. 1106p. ISBN: 978-65-5939-044-1 (eBook)
MARTINÉZ, Albertina Mitjáns; REY, Fernando González. Psicologia, educação e aprendizagem escolar. Cortez Editora, 2017.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE et al. Doença por coronavírus 2019 (COVID-19): relatório de situação, 82. 2020. https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situationreports/20200501-covid-19-sitrep.pdf?sfvrsn=742f4a18_2.
OLIVEIRA, João Batista Araújo; GOMES, Matheus; BARCELLOS, Thais. A Covid-19 e a volta às aulas: ouvindo as evidências. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, v. 28, n. 108, p. 555-578, 2020.
ROSSATO, Maristela et al. Contribuições da Epistemologia Qualitativa na mobilização dos processos de desenvolvimento humano. (in): A. Mitjáns Martínez, F. González Rey, & Puentes (Orgs.). Epistemologia qualitativa e teoria da subjetividade: Discussões sobre educação e saúde, p. 71-92, 2019.
SOUZA, Diego de Oliveira. The dimensions of job insecurity due to the COVID-19 pandemic. Trabalho, Educação e Saúde, v. 19, 2021. DOI: 10.1590/1981-7746-sol00311.
SOUZA DE PAULA, Bruno et al. Elaboração e avaliação da disciplina remota de Física 1 na UFRJ durante a pandemia de Covid-19 em 2020. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 43, 2021.
SANTOS, Talita Costa. Protagonismo na Cultura Digital: configuração subjetiva da aprendizagem de jovens estudantes. Dissertação de mestrado. UnB. 2020.
SOUZA, Katia Reis de et al. Trabalho remoto, saúde docente e greve virtual em cenário de pandemia. Trabalho, Educação e Saúde, v. 19, 2020. DOI: 10.1590/1981-7746-sol00309.
VEIGA-NETO, Alfredo. Mais uma Lição: sindemia covídica e educação. Educação & Realidade, v. 45, 2021. http://dx.doi.org/10.1590/2175-6236109337.