Edgar Morin's Complex thinking and his contributions to the field of education: An analysis of the practice developed at Escola da Ponte in the light of Complexity Theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2021v23.n.3.60816

Keywords:

Edgar Morin's, Complex Thinking, Transdisciplinarity, Escola da Ponte

Abstract

In this article we seek to make some considerations about Edgar Morin's complex thinking, especially with regard to his contributions to the field of education. To this end, it was necessary to focus on his work “Seven necessary knowledges for the education of the future”, as we believe that apart from the vast academic and intellectual production of the author, in this production Morin strives to establish, in a pragmatic way, fundamental principles for a non-fragmented education. Based on the analysis of this work, we are concerned with how the application of the Theory of Complexity takes place in the field of praxis, thus, we chose Escola da Ponte, as an example of a successful experience that can be used as a reflection of Edgar Morin's thinking.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elís Fábia Lopes Cabral, Instituto Federal de Ciência e Tecnologia da Bahia

 Mestranda em Educação Profissional Tecnológica (PROFEPT/IFBA). Pedagoga pela Universidade Estadual de Santa Cruz(2006). Pedagoga do Instituto Federal de Ciência e Tecnologia - campus Porto Seguro. 

Keity Barbosa Carneiro, Instituto Federal de Ciência e Tecnologia da Bahia

Mestranda em Educação Profissional Tecnológica no IFBA (PROFEPT/IFBA). Pedagoga no campus Feira de Santana do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia (IFBA).  Pedagogia pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS).

Tereza Kelly Gomes Carneiro, Instituto Federal de Ciência e Tecnologia da Bahia

Doutora em Difusão do Conhecimento pela Universidade Federal da Bahia-UFBA (2014) e Mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal de Alagoas-UFAL (2005). É Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia -Campus Camaçari. Bacharela em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Alagoas -UFAL (1997).Licenciada em Pedagogia pela Faculdade Batista Brasileira- FBB (2011). Líder do Grupo de Pesquisa Tecnologias, Informação e Educação- Ticase do IFBA.

References

AFONSO, A. J. Há mais vida para além da Escola da Ponte. A Página da Educação, Porto, n. 134, Maio 2004. Disponível em: https://www.apagina.pt/?aba=7&cat=134&doc=10098&mid=2. Acesso em: 19 ago. 2021.

ALVES, R. A escola com que sempre sonhei sem imaginar que pudesse existir. 10 ed. São Paulo: Papirus Editora, 2001.

MORIN, E. A noção de sujeito. In: D. F. Schnitman (Org.), Novos paradigmas, cultura e subjetividade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996, p. 45-55.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarian Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. São Paulo, Brasília, DF: Cortez/UNESCO, 1999.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2007.

PETRAGLIA, I. C.A Educação e a Complexidade do Ser e do Saber. 5ª ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

PORTUGAL. Escola da Ponte. Projeto Educativo. [s.d]. Disponível em: http://www.escoladaponte.pt/novo/projetos/. Acesso em: 05 mai. 2020.

PORTUGAL. Escola da Ponte. Regulamento Interno. [s.d]. Disponível em: http://www.escoladaponte.pt/novo/projetos/. Acesso em: 05 mai. 2020.

RODRIGUES, Z. A. L. Paradigma da ciência, do saber e do conhecimento e a educação para a complexidade: pressupostos e possibilidades para a formação docente. Revista Educar, Curitiba, n. 32, p. 87-102, 2008, Jun. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/DSgfXSh4yCv6yprj4Bvp9ts/abstract/?lang=pt. Acesso em: 01 de ago. 2021.

VASCONCELLOS, C.dos S. Reflexões sobre a Escola da Ponte. Revista de Educação, AEC, n. 141 out./dez.2006. Disponível em: https://www.passeidireto.com/arquivo/44690714/reflexoes-sobre-a-escola-da-ponte/4. Acesso: 19 ago. 2021.

Published

2021-09-29

How to Cite

LOPES CABRAL, E. F. .; BARBOSA CARNEIRO, K. .; GOMES CARNEIRO, T. K. . Edgar Morin’s Complex thinking and his contributions to the field of education: An analysis of the practice developed at Escola da Ponte in the light of Complexity Theory. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 23, n. 3, p. 1128–1142, 2021. DOI: 10.14393/OT2021v23.n.3.60816. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/60816. Acesso em: 23 nov. 2024.